|
کدخبر: 124606

امکان رشد ۲ برابری بورس / پیش ‌بینی متفاوت کارشناس بازار سرمایه

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: هنوز افزایش سرمایه ها، مجامع و... در راه است که این تغییرات همه باعث رشد بازار سرمایه در آینده نزدیک خواهد شد. شکی نیست که شاخص بورس قابلیت پیشروی تا دو برابر عدد فعلی را دارد و توصیه بر این است که مردم حتی اگر اصل سرمایه‌شان کاهش یافته است با صبوری به سود خواهند رسید.

شاخص بورس روز گذشته باز هم روی کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار رفت، موضوعی که برخی کارشناسان معتقدند ناشی از ترس سهامداران است و این مسئله سبب می‌شود تا با هر تقاضایی کفه عرضه سنگین تر باشد.

شاخص بورس بعد از رشد شتابان خود در سال گذشته و نیمه اول سال جدید روند ریزشی به خود گرفت. هر چند عده‌ای از کارشناسان معتقدند این اصلاح جزئی از ذات بازار است اما برخی معتقدند در ریزش اخیر شاخص تعمد و دخالتی در کار بوده است، موضوعی که هر چند به قطعیت نمی‌توان در خصوص آن نظر داد.

با این همه اما سهامداران خرد همچنان نگران این هستند که بازار دیگر نتواند به روزهای اوج خود بازگردد هر چند بیشتر قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند حتی اگر ریزش اخیر دستوری باشد باز هم روند بازار بورس محکوم به صعود است.

اما سوال اینجاست که چه کسانی در بازار اعمال نفوذ می‌کنند؟ آیا حقوقی‌های بزرگ مسئول افت شاخص هستند و یا همچنان تقصیر بر گردن هیجان سهامداران تازه وارد است؟

چرا برای بالا رفتن مسکن و خودرو نگران نیستند؟

آلبرت بغوزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: جای تعجب است که افزایش قیمت خودرو با این توجیه که تولید کم شده است را غیرعادی نمی‌دانیم و یا قیمت مسکن لحظه‌ای بالا می‌رود اما چرا روی بازار سرمایه این همه حساسیت وجود دارد، چه آن زمان که رشد بالا داشت و چه اکنون که روند ریزشی دارد.

وی با بیان اینکه برخورد دوگانه با بازارها جای تامل دارد، می‌افزاید: باید پرسید بازار سرمایه و بورس جای نگرانی دارد و یا خودرو و مسکنی که تبدیل به رویا برای خریداران شده است.

بغوزیان خطرنشان می‌کند: البته اصلاح و حتی ریزش موقت ماهیت هر بازاری است و با رصد کردن شاخص طی این چند سال ریزش‌ها و یا اصلاح‌های بازار تا ۱۵ و ۲۰ درصد طبیعی و جزو ماهیت بازار به حساب می‌آید. به هر حال عده‌ای خرید می‌کنند که بفروشند و به اصطلاح سیو سود کنند اما شرایط فعلی بازار شک برانگیز است.

معاملات مشکوک در بازار

بغوزیان تصریح می‌کند: چنین صف‌های فروشی که به خاطر فقط یک ریال در بالا با سقف پایینی اختلاف دارد، مشکوک است.

وی می‌افزاید: باید از ناظران بورس این سوال پرسیده شود که چرا این مسئله دیده نمی‌شود. عده‌ای راحت نشسته‌اند و می‌‎گویند این یک امر عادی است در حالی که اصلاً عادی نیست.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: صبح می‌بینیم شاخص ۱.۵ درصد منفی است، آخرین قیمت ۵ درصد منفی است به یک باره معامله‌ای می‌شود و قیمت پایانی یک درصد تغییر می‌کند؛ این نشان می‌دهد در حدی که قرار بوده است در منفی ۵ درصد خریداری شده و در بازار دخالت صورت گرفته است. اگر پیگیری شود که چه کدهایی صف فروش درست می‌کنند تا سهام خرد را جمع کند شاید موضوع بیشتر مشخص شود.

تبانی حقوقی‌ها برای ریزش بازار

بغوزیان تصریح می‌کند: اینکه گفته می‌شود تازه واردان و حقیقی‌ها باعث ریزش بازار شده‌اند آدرس غلط دادن است. تازه واردان با این حجم وارد نمی‌شوند و این معاملات در برخی موارد غیر عادی است.

وی می‌افزاید: این مسئله قابلیت پیگیری دارد. همان طور که قیمت مسکن با یک معامله صوری در یک محله بالا یا پایین نمی‌رود در بورس نیز با استفاده فرمول حجم مبنا و راهکارهایی که بلد هستند در بازار دخالت می‌کنند. صف درست می‌کنند و به خودشان می‌فروشند و بعد ۵ درصد ارزان تر از سایرین نیز می‌خرند. این خریدها به امید بالا رفتن قیمت انجام می‌شود بنابراین قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم دلسوزانه برخورد کنیم و اعتماد به نهادهای مالی و دولت کاهش پیدا نکند و آن را حامی خریدار و فروشنده بدانیم باید با این تخلفات برخورد شود.

بغوزیان می‌گوید: همواره گفته می‌شود مقصر سهامداران تازه وارد هستند در حالی که باید پرسید چرا فروش صندوق پالایشی آنقدر ادامه دار است یا چرا زمانی که پالایشی‌ها قرار بر عرضه داشتند ریزش شروع شد و یا چرا زمانی که صحبت از گشایش اقتصادی شد ریزش‌ها در بازار شکل گرفت؟ آیا کسی راضی نیست که عرضه عمومی شود یا به دنبال خصوصی‌سازی و عرضه بلوکی بوده اند؟ این پازل را وقتی کنار هم بگذاریم به تبانی چند حقوقی بزرگ و افراد حقیقی با نفوذی می‌رسیم که ریزش بازار را سبب شدند تا دوباره طی یک ماه آینده روند رو به رشد آغاز شود و سود ببرند.

شاخص دو برابر رشد می‌کند؟

بغوزیان می‌گوید: اگر دولت خود را کمی پیگیر مسئله نشان دهد صف‌های فروش به صف خرید تبدیل می‌شود تا رد ماجرا گم شود. دولت نیازی نیست حمایت مستقیم مانند تزریق منابع انجام دهد بلکه باید اعلام کند که این یک مسئله غیر عادی است که مردم نباید برای فروش عجله کنند.

وی یادآور می‌شود: باید در نظر داشت که هنوز افزایش سرمایه ها، مجامع و... در راه است که این تغییرات همه باعث رشد بازار در آینده نزدیک خواهد شد. شکی نیست که شاخص بورس قابلیت پیشروی تا دو برابر عدد فعلی را دارد و توصیه بر این است که مردم حتی اگر اصل سرمایه شان کاهش یافته است با صبوری به سود خواهند رسید.

منبع: اقتصاد ۲۴
  • محمدوزیری اصل ارسالی در

    سلام دربورس بایستی شرکت های بورسی رتبه ب ندی شوندوبین شرکتهایی که دراین روزهای نا مساعدازدارایی مردم حمایت کردندوشرکتهایی که فقط نظاره گر سقوط سهام خودشان بودندتا در پائین ترین قیمت دوباره انرااز مردم پس بگیردفرق باشد من که تاآخرعمرم ازسهامی ک ه حمایت نمی شوددوری می کنم

  • ناشناس ارسالی در

    این خرید و فروشهای الگوریتمی و رباتیک با زار را به خاک سیاه نشانده این ریزش بورس بنا بتجربه ی شخصی که پیش بینی تمام تحلیل گران را غلط از آب در آورد طبیعی و عادی نیست بلکه تامدیست بگذارید در این روزگار چه کنم چه کنم تا زنده بمانم مردمی که دلش ان خوش بود به در آمداز این بازار کار خود شان را بکنند نگذارید عده ای دغلکار غیر م نسفانه و دزدکانه سرمایه مردم را از جیبشا ن خالی کنند

  • رضا ارسالی در

    ریزش کار خوده دولته

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها