|
کدخبر: 122260

سه پیشنهاد برای افزایش عرضه شمش فولادی در بورس

به دنبال اقدامات اخیر برخی سازمان‌های نظارتی در احضار مدیران واحدهای فولادی و الزام آنها به عرضه ۶۰ درصد از تولید در بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به مدیرعامل سازمان حمایت ضمن درخواست توقف فشارهای اخیر وارده به فولادسازان برای عرضه‌های مازاد بر نیاز داخلی سه پیشنهاد برای افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا را ارائه کرد.

بورس سه پیشنهاد برای افزایش عرضه شمش فولادی در بورس

انجمن در این نامه با تشریح ایرادات محتوایی و روند قانونی نامه مورخ ۲۰ اردیبهشت ۹۹ معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مبنی بر عرضه ۶۰ درصد از تولید واحدهای فولادی در بورس کالا، به مصوبات جلسه ۹۷ کارگروه تنظیم بازار استناد کرده و خواستار تسریع در ابلاغ کف عرضه‌های جدید شمش شده است.

برخی ایرادات مدنظر انجمن در خصوص نامه فوق که مبنای اقدامات نهادهای نظارتی قرار گرفته به صورت زیر اعلام گردیده است:

 مزیت‌های نسبی و توجیهی هر یک از واحدهای فولادی را نادیده گرفته است.

 به میزان خود مصرفی هر یک از واحدهای تولیدی توجهی نشده است.

 توسعه صادرات هر یک از واحد‌های فولادی علی رغم تاکیدات رئیس جمهور، سرپرست وزارت صمت و سایر مقامات عالیه کشور در نظر گرفته نشده است.

 تولیدات خاص شرکت‌ها ( به طور مثال برای صنایع دفاعی و مراکز حساس کشور) لحاظ نشده است.

 نحوه تامین مواد اولیه کارخانجات فولادی به ویژه واحد‌های ذوب القایی مدنظر قرار نگرفته است.

 تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالا با تمرکز بر نیاز واقعی صنایع پایین دستی و حذف واسطه گری در بورس کالا مورد توجه نبوده است.

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد در این نامه با اشاره خاص به واحدهای ذوب القایی که مراجعات نظارتی بیشتری به آنها صورت گرفته است، بیان کرده که الزامات و مقدمات عرضه شمش تولیدی این واحدها فراهم نشده است و لذا برای افزایش عرضه می‌بایست این پیش‌نیازها را رفع کرد. انجمن در نامه خود آورده است: «با توجه به عدم دریافت سهمیه مصوب آهن اسفنجی این کارخانجات و تامین قراضه مورد نیاز از بازار آزاد و همچنین در نظر گرفتن میزان پرت و ضایعات و ضرایب تبدیل و هزینه‌های تولید و با توجه به کنترل قیمت شمش در بورس کالا، عرضه شمش تولیدی این واحد‌ها در بورس کالا به معنی زیان واحد‌های تولیدی از فروش محصول خود است که طبیعتاً چنین هدفی مدنظر مسئولان محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت آن هم در سال جهش تولید نمی‌باشد. »

انجمن در قسمت پایانی نامه خود ضمن درخواست برای توقف فشارها بر واحدهای فولادی، پیشنهادات زیر را هم ارائه کرده است:

 بازرسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صمت استان‌ها و سایر نهادهای نظارتی به جای تمرکز بر عرضه شمش در بورس کالا بدون در نظر گرفتن الزامات و مقدمات آن، برتخصیص آهن اسفنجی این واحدها با قیمت‌های مصوب معطوف گردد. بدیهی است در همین راستا، تثبیت ضرایب قیمتی زنجیره فولاد و رعایت مصوبات پیشین لازم الاجرا می‌باشد.

 با نظارت حداکثری بر بازار آهن قراضه که درحال‌حاضر آشفته‌ترین و در عین حال کلیدی‌ترین بازار مواد اولیه فولاد کشور است، امکان تامین مواد اولیه واحدهای فولادی با قیمت مناسب فراهم گردد.

 اصلاح قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا به نحوی صورت پذیرد که مطابق روال سالیان قبل از ۹۷، هریک از عرضه‌کنندگان بتوانند بر اساس بهای تمام شده خود و در نظر گرفتن تقاضای موثر، مطابق با مقررات بورس کالا نسبت به اعلام قیمت پایه اقدام نمایند.

تصویر نامه انجمن فولاد را ببینید:

نامه

منبع: چیلان

ارسال نظر