|
کدخبر: 121708

سلطان بورس کیست؟

وقتی دولت تمام‌قد حمایت خود را در سرمایه‌گذاری از بورس شروع کرد و مهم‌تر از آن به سهام عدالت که سال‌ها به عنوان ورق‌پاره‌ای افتاده در کنج رف خانه‌ها اعتبار داد نگاه و نظر عمومی این بود که دولت خصوصا رییس‌جمهور راه جدیدی برای سرمایه‌گذاری به مردم از جمله گروه‌های ضعیف جامعه که پول زیادی ندارند تا در بخش مسکن، اتومبیل، سکه و ارز سرمایه‌گذاری کنند، یافته است.

بورس سلطان بورس کیست؟

چندین اقدام دولت در مورد مسکن و سکه و ارز و تصویب قوانینی که مالیات این بخش از سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار داده بود عامه مردم را متقاعد کرد که دولت درصدد است به کمک مردمی که نمی‌توانند با توجه به گرانی مسکن و عدم آشنایی به خرید سکه و ارز در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنند با مراجعه به کارگزاران بورس سرمایه اندک خود را در این بازار به گردش درآورند، تصویب قوانین مالیاتی مربوط به خانه‌های خالی، تصویب قوانین مربوط به مالیات سکه‌های خریداری شده سابق و قواعد سفت و سخت حاکم بر خرید و فروش ارز هم نشانه‌هایی بود که دولت درصدد است بازار جدید سرمایه‌گذاری حمایت‌شده‌ای به نام بازار بورس را در ایران کلید بزند.

مسوولان دولتی آنچنان از حضور شرکت‌های دولتی در بورس یاد می‌کردند که گویی کلید زنگارگرفته رییس‌جمهور در سال پایانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش قفل اقتصاد مملکت را باز کرده است. خانه‌نشینی مردم در موج اول کرونا و بیکاری همگانی و تشویق دولتیان به حضور در بازار بورس رونقی به این بخش از سرمایه‌گذاری جدید داد که عدد سهامداران بورس را از مرز میلیون‌ها گذراند.

موج جدید چنان ولوله‌ای در خانواده‌ها به راه انداخت که هر چه سرمایه داشتند را نقد کردند و راهی کارگزاری‌های بورس شدند. از طرفی تابلوی بورس هم صعود تند و تیزی را حتی در تعطیلات نوروزی نشان می‌داد که عقلای قوم هم واکنش نشان دادند. یکی از همکاران دانشگاهی که برای تبریک عید به من زنگ زد و از حال‌واحوالش پرسیدم، پاسخ داد که خوبم اما خوب‌تر هم شده‌ام.

سال‌ها پای تخته‌سیاه و حالا وایت‌بورد گچ خوردم و بوی تند جوهر ماژیک مشامم را اذیت می‌کرد. حقوق دانشگاه کفاف مخارج معمولی زندگی‌ام را نمی‌داد اما مدتی است با فروش ماشین و چند تا سکه‌ای که در خانه داشتیم وارد بورس شدم و همین مدت کوتاه به اندازه حقوق چندین سال دانشگاه سود بردم. چقدر طول و عرض کلاس را طی کردم و خستگی روزانه را به خانه بردم.گفت اینجا دولت تمام‌قد از بورس دفاع می‌کند.برای اولین بار است که با آرامش به خواب می‌روم و دغدغه معاش ندارم.

چند روز قبل همین دوست به دفترم آمد برافروخته و خشمگین و درخواست داشت شکوائیه‌ای علیه دولت و مسوولان دولتی تهیه کنم و وکالت او و دیگر دوستانش را بپذیرم که دولت در رابطه با بورس مردم را فریب داده است. مگر می‌شود مسوولان دولتی از مردم بخواهند وارد بازار بورس شوند و از ضرر کردن نترسند؟ مگر اقدامات مسوولان دولتی در تشویق مردم معنایی غیر از این داشته و دارد که بازار سرمایه، بازار مطمئنی است و دولت هم شرکت‌های خود را وارد بازار بورس کرده است و آینده این بازار پرمنفعت مورد حمایت دولت است.

با رفتن دوستم این سوال برای نگارنده پیش آمد که به راستی حمایت دولت از بورس و تشویق مردم به سپرده‌گذاری در این بازار آیا مصداق عینی تمهید مقدماتی نیست که نتیجه آن بر باد رفتن سرمایه اندک گروه‌هایی شد که به دولت اعتماد داشتند؟چه کسی پاسخگوی ضرر مردم و اعتماد ازدست‌رفته جامعه نسبت به دولت است؟ آیا مسوولان دولتی خصوصا تیم اقتصادی دولت که مشوق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس بودند مقصر هدر رفتن سرمایه‌های مردم نیستند؟

پرسش این است که وقتی بازار سکه با تلاطم روبه‌رو شد فردی را به عنوان سلطان سکه محاکمه و اعدام کردند. وقتی بازار قیر، شکر، ارز، خودرو و دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری دچار نوسان و ضرر عمومی شد افرادی را به عنوان سلاطین این بخش‌ها محاکمه و اعدام کردیم. حالا باید پرسید سلطان بورس کیست تا با محاکمه و برخورد با او رفتاری همانند دیگر سلاطین محکوم داشته باشیم!

 

منبع: جهان صنعت
  • بی نام ارسالی در

    با سلام خدمت هم وطنان عزیز.شما به حرفهای این کثافت ها گوش ندید نمی دانم این جریان کثیف توسط کدام کثافتها تو جامعه پخش می شود تا مردم را بترسانند ای مردم شما به حرفها وتفصیرهای مزخرف وخالی از سواد این کارشناس نما ها گوش ندید مطمئن باشید بورس برای سرمایه گذاری عالی است

    • ناشناس ارسالی در

      انشالا سروت مند شید ولی اگه نشدید دیگه گریه نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    باور کنید بر میگرده خوب هم بر می گرده. این ریزش باعث میشه افرادمبتدی و بیسوادی که هیجان زده وارد بورس شدند از بازار خارج بشن و بازار دور از هیجان این افراد به کارش ادامه بده.

  • باهوش ولایتی ارسالی در

    معلومه کیه!بگم یا نگم؟شیخ فر...ودارودستش

  • حسین ارسالی در

    خوب معلوم هست کیه کلید سازی ظاهرا تو بور س هم کلید گم شده

  • مردم ارسالی در

    باید به عرض برسانم ،سلطان سازی در همه ام وری که با اقتصاد سرو کار دارد کار‌ دولت ان بویژه مسئولین اجرایی ان میباشد. زیرا به این وسیله خود را در پشت کلیه عمدی کار یهای اقتصادی مخفی و از خود سلب مسئولیت م یکند. و بر فنا رفتن سرمایه عمری زحمت ملت ایران را به نفع خود به فنا میدهند.
    و به اصطلاح مردم را دور میزند. و همیش ه دست در جیب انها دارد.
    عده زیادی که با این موضوع هم جهت میشوند. برنده و ا کثریت مردم بازنده اقتصاد میگردند. و به ا ین روش کسری بودجه خود را تامین و اطرافیا نشان به ثروتهای باد اورده کلانی دست میاب ند.
    خدا لعنت کند مسببین این کارها را که با امثال ما که رانت نداریم و شمه اقتصادیمان کار نمیکند‌. اینگونه کردند. ک ه دیگر توان تامین زندگی را نداریم.

  • ناشناس ارسالی در

    کسی که پولدار میشه قدرت ریسک داره کسی هم که کارگره تا عمر داره همینه نون بخور و نمیر الان یه مدت دیگه که بورس درست شد هم ینایی که خارج شدن میان میگن بورس حروم هس ت و از این حرفا

  • تندیس ارسالی در

    سلطان بورس اول از همه طمع افراد به کاشتن یک سکه و درو کردن دهها سکه است و دومین سلطان بورس طمع دولت به جمع کردن پول های سرگردان در جامعه و ریختن انها در جیب دول ت به واسطه فروش سهام دولت در شرکتهای مخت لف است . هر رشته ای فعالان حرفه ای خود ر ا میطلبد . نمیتوان فرمان یک خودرو سنگین را در پیچ و سربالایی کوهستانها به دست فر د نابلدی داد که مسلما به قعر دره سقوط خو اهد کرد . بورس در فراز و نشیب و پیچ های تند اقتصادی اعم از رکود و تورم و تحریم و بازی دولت با بازارهای مختلف چون خودرو ، ارز ، طلا ، بورس و غیره افراد راه بلد ر ا میخواهد نه چند میلیون تازه وارد ناپخته و بی تجربه در بازار سهام را ! اینها سلط ان اصلی بورس هستند که البته سلطان السلاط ین آن طمع دولت به جیب مردم است !

  • مهرداد ارسالی در

    سلطان بورس همین حقوقیها هستن که روزانه د ارن نوسان میگیرن از مردم بیچاره

  • شهید زنده ارسالی در

    سلاطین نمیمیرن

  • ناشناس ارسالی در

    همان طور که سلطان های سکه دلار گرفتن اعد ام کردن و قیمت سکه دلار ماشین نزولی شد و ثابت پیدا کردن همین موردم روی بورس جواب میده

  • خدری ارسالی در

    بورس همانند همه جاههای دیگر فرایندهای خاص خود را دارد همانند زمین یک فصل برهوت است یک فصل سرما و یخبنداند یک فصل یگر برای گل دادن و شکفتن عنچه و یک فصل برای دادن محصول و نتیجه دادن است یا همانند خط تاکسی ، هر خط قیمتی دلرد که بین راننده تاکسی ها قابل خرید و فروش است و این که راننده ای یک خط را ارزان بخرد تا گران بفروشد درآمد اصلی نیست ، درآمد اصلی کارکردن و مسافرکشی است و این که خطی در تابستان به علت مسافر زیاد داشتن قیمتش بالا برود و بعد در زمستان قیمتش کم شود عادی است
    بورس هم همین طور
    سال مالی دارد
    با گرفتن مجمع درآمدش بین سهامداران تقسیم میشوپ و سهامش قیمت پیدا میکند و بعد که سهامش به مرور تقسیم شد و متقاضی کمتری داشت به مرور هم از قیمت سهامش کاسته میشود این از موارد عادر سهام است که سهامداران جدید باید بدانند و متاسفانه عده ای از ناآگاهی تازه وارد ها سوء استفاده میکنند و صبر میکنند تا به علت افزایش متقاضی فروش قیمت سهام افت شدید کند سپس با کمترین قیمت آنها را از از چنگدفروشندگان خارج کنند !

  • ناشناس ارسالی در

    سلطان هرکه باشد منقرض ضعیف سرمایه ام به باد رفت

  • اشنا ارسالی در

    اگه بورس ازاینم بدتربشه ماازپولمون گذشتی م گلوشون گیرکنه هرکی مسئولشه .ولی به این دگان تعریف خواهیم کردکه مث ماگوسفندنشن . حلال نمیکنم هرکی حقمو خوررده .اعتمادبی ا عتماد هیچچچچچچچوقت به همچی ادمائی اعتماد نمیکنم .البته تجربه ی تلخیه نه؟😐

  • حمید ارسالی در

    سلام اونایی ک پول اوردن تو بورس تا پولشون در عرض یکی دوماه یا مثلا ۶ ماه دوسه برابر بشه بله الان خیلی ناراحت هستن ولی عزیزان من اصلا عجله نکن بزار پولت بمونه مطمئن باش این بورس پستی و بلندی داره و اگه بری و شاخص کل رو ببینی بهت اشکار میشه و قیمت سهام ها رو نگاهی بندازی میبینی در عرض ۵ الی ده سال چ رشدی کردی اصلا ب سود مرکب فکر کردید عزیزان شما در هر ماه ۲۲ روز کاری داریم حالا بر فرض اینکه ۲۰ روز سهام تو کافیه در ماه فقط ۵ درصد سود کنه در سال میشه ۶۰ درصد خب حالا برو حساب کتاب کن مثلا ۱۰ میلیون پول داری تو بورس و هرسالی ۶۰ درصد نه ۵۰ درصد سود میکنی برو تو بلند مدت ببین چه سودی میکنی نری حساب کنی یاخودت مثلا ۶۰ درصد ضربدر ۱۰ سال ۶۰۰ درصد برو جدا جدا حساب کن تا سود مرکب بفهمی چه بهت میده برو حساب کن دیگه انقدر جوش نزن عزیز دل سکته میکنی

  • ناشناس ارسالی در

    باید عرض کنم که متاسفانه تحلیل های بنیاد ی حکایت از این دارند که بورس وارد دوره ی بلند مدت رکود شده متاسفانه. پس هرچی زود تر جلوی ضرر بیشتر خودتون رو بگیرید

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها