|
کدخبر: 121645

پیشنهاداتی برای اصلاح رویه‌های سهامداری سهامداران

مرتضی موسی زاده - استاد دانشگاه ارومیه

بورس پیشنهاداتی برای اصلاح رویه‌های سهامداری سهامداران

بورس با وجود قدمت چندین ساله در ایران، در طی دو سال گذشته وارد زندگی روزمره بیشتر ایرانی‌ها شده است. اگر تا یک سال قبل مهم‌ترین خبراقتصادی هر روزه کشور قیمت سکه و دلار بود، امروز شاخص بورس جای آن را گرفته است. شرط لازم برای اینکه کشور از این استقبال عمومی بهره ببرد گسترش فرهنگ صحیح سهامداری در نماد‌های بنیادی بازار می‌باشد. با الکترونیکی شدن خرید و فروش سهام اغلب مردم هیچ حسی نسبت به اینکه برگه‌های سهم به منزله سند مالکیت بخشی از آن شرکت می‌باشد ندارند و سهامداری را با لاتاری یا قماربازی اشتباه می‌گیرند. پرواضح است که تمام نمادهای بورس با ارزش و بنیادی نیستند و بسیاری از این نمادها با سوء استفاده از رفتار هیجانی مردم قیمت نماد خود را بالا می‌برند. مسلماً شرکتی که هرسال بین سهامداران خود سود توزیع می‌کند ویا افزایش سرمایه از محل سود انباشته دارد باید با شرکت‌های زیان ده از لحاظ استقبال عمومی و قیمت سهام متفاوت باشد. درحال‌حاضر سود سالانه شرکت‌های سودده بر اساس قانون تجارت، توزیع سود به ازای هر سهم و بر اساس تعداد سهم می‌باشد و همچنین اگر آن شرکت اقدام به افزایش سرمایه کند تعداد سهام جایزه سهامداران نیز به نسبت تعداد سهام آنها افزایش می‌یابد. نکته‌ای که در این قوانین توجهی به آن نشده است ارزش سهام داری می‌باشد. بیشتر مسئولان و دست اندرکاران بورس، سهامداران را تشویق به سهامداری می‌کنند بدون اینکه قوانین را طوری اصلاح نمایند که سهامداران واقعی نفع بیشتری ببرند و خود افراد انگیزه سهامداری طولانی‌مدت داشته باشند.

 موارد زیر برای ایجاد انگیزه در سهامداران برای سهامداری طولانی مدت پیشنهاد می‌گردند:

  1. سود سالانه مجامع شرکت‌ها به نسبت مدت زمان سهامداری در طی آن یک سال بین سهامداران توزیع گردد. به عبارت دیگر به جای تقسیم سود به ازای هر سهم، سود بر اساس تعداد و مدت زمان نگهداری آن در طی یک سال پرداخت گردد تا سهامدارانی که بیشتر پای سهم در طول یکسال مانده‌اند منفعت بیشتری کسب کنند.
  2. در صورت افزایش سرمایه، سهام اضافه شده شرکت‌ها به نسبت مدت زمان سهام داری و تعداد سهم بین سهامداران تقسیم شود. کاملاً منطقی به نظر می‌رسد سهامداری که چندین سال سهامدار یک شرکت بوده در مقایسه با سهامدار جدید الورود سهام جایزه بیشتری بر اساس تعداد سهم خود دریافت کند.

 این پیشنهادات در صورت اجرا سهامداران را به شکل قانونی ترغیب می‌کند که به جای سهام بازی به سهامداری واقعی روی بیاورند و در نهایت به شکل قابل توجهی هم از مزایای سهامداری بهره‌مند گردند. از طرف دیگر نمادها و شرکت‌های مختلف به خاطر اقبال سهامداران به سمت سهام‌های بنیادی و سودده مجبور خواهند شد که دنبال راه‌های افزایش سود شرکت خود باشند که در نتیجه علاوه بر انتفاع سهامداران باعث رونق تولید و شکوفایی اقتصادی کشورمان نیز خواهد شد.

 

 

نویسنده: مرتضی موسی زاده - استاد دانشگاه ارومیه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها