|
کدخبر: 119903

آخرین وضعیت فلزی ها و معدنی ها در بورس (۱۲شهریور)

بورس تهران در حالی معاملات امروز چهارشنبه را با ثبت افت حدود ۵۳هزار واحدی شاخص کل به عنوان یکی از ضعیف ترین روزها سپری کرد که در نهایت نماگر اصلی بازار مجدد به سطح یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحدی بازگشت.

بورس آخرین وضعیت فلزی ها و معدنی ها در بورس (۱۲شهریور)

این در حالی است که با توجه به صحبت های حقوقی های بازار و وعده ها برای حمایت از بازار، انتظار می رفت که امروز شاهد روندی مثبت در بورس تهران باشیم. اما در بازار امروز ۲۹۱ نماد قرمزپوش شدند و با روندی منفی به کار خود پایان دادند. با این کارنامه بازدهی بورس تهران در هفته جاری با احتساب ۳روز کاری به زیان ۱.۱درصدی ختم شد.

بررسی روند معاملات امروز بورس نشان می دهد که در مجموع حدود ۱۳میلیون برگه اوراق بهادار در میان سهامداران معامله شده و ارزش کل مبادلات به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان رسید. در این میان حدود دو هزار میلیارد از ارزش معاملات مزبور به معاملات گروه فلزات اساسی تعلق داشت. به طوریکه فولادی ها توانستند بیشترین ارزش مبادلات را به خود اختصاص دادند.

در این میان بخش عمده ای از این رقم نیز به خرید و فروش سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه تعلق داشت. به طوریکه «فملی» توانست معامله ۹۴۷میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کند. ارزش معاملات «فولاد» نیز در این بازار به ۵۶۵میلیارد تومان رسید. هر چند تمامی نمادهای فلزی در بازار امروز با افت قیمت مواجه شدند، ولی بازدهی هفتگی ملی مس ایران معادل ۴.۵درصد بود. فولاد خوزستان نیز دیگر نمادی بود که هفته را با سود ۳.۶درصدی سپری کرد. این در حالی است که عملکرد هفتگی فولاد کاوه جنوب کیش به مراتب مناسب تر از دیگر نمادهای گروه بود و به سودی بالغ بر ۶درصد دست یافت.

در میان تازه ترین اخبار شرکتی نیز انتشار گزارش عملکرد دوره ۵ماهه نخست سال فولاد مبارکه بر سایت اطلاع رسانی کدال قرار داشت. فولاد مبارکه در عملکرد پنج ماهه ۲۱.۸ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد که نسبت به دوره مشابه گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است. به این ترتیب «فولاد» در دوره یک ماهه از فروش داخلی محصولات گرم، سرد، پوشش دار و سایر محصولات بالغ بر ۴.۲ هزار میلیارد تومان درامد داشته است.

معدنی ها چه کردند؟

همانطور که عنوان شد امروز بیشتر نمادهای معامله شده در بازار با روندی منفی به کار خود پایان دادند. در این راستا افت قیمت نمادهای معدنی نیز سبب شد تا شاخص صنعت معدنی نیز با کاهش ۲.۶درصدی مواجه شود. در این میان زیان هفتگی نمادهای این گروه به مراتب سنگین بود. به طوریکه تنها گل گهر موفق شد با ثبت رشد قیمتی در بازه هفتگی روبرو شود که البته بازدهی آن تنها به ۰.۱ درصد ختم شد. در مقابل چادرملو دیگر دوقلوی سنگ آهنی با بازدهی منفی ۷درصدی مواجه شد.

در این راستا مدیرعامل شرکت چادرملو عنوان کرده که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی قصد دارد تا در سال جهش تولید اقدامات گسترده‌ای را در جهت توسعه فعالیت‌های خود انجام دهد. مهندس ناصر تقی توضیح داد: استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن ،تولید ۹.۵ میلیون تن کنسانتره آهن ، ۵۰۰ هزارتن سنگ‌آهن دانه‌بندی ، ۳.۷ میلیون تن گندله ، ۱.۵ میلیون‌تن آهن اسفنجی و تولید ۱ میلیون تن شمش فولاد از جمله برنامه های امسال شرکت است.

 وی در ادامه تاکید کرد: «تولیدکنندگان سنگ آهن پیشنهاد کرده‌اند که دولت در مسائل مربوط به شرکت‌های خصوصی سنگ آهن و تولید‌کنندگان معادن کوچک از قبیل قیمت‌گذاری، سهمیه بندی، عوارض صادارتی دخالتی نکند.» همچنین یادآور می شود «کچاد» در حالی عملکرد تولید و فروش مردادماه خود را بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد که طبق این گزارش فروش کنسانتره و محصولات فولادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۵درصد رشد داشته است.

نگاهی به عملکرد دیگر نمادهای معدنی در بازار امروز نشان می دهد که توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ثبت زیان ۱۲.۸درصدی در این هفته، ضعیف ترین عملکرد را به نمایش گذاشته است. توسعه معادن و فلزات نیز در حالی با کاهش ۴.۸درصدی قیمت هر سهم در بازار امروز روبرو شد که این عملکرد سبب شد تا زیانی در حدود ۸درصد در کارنامه هفتگی این نماد ثبت شود. البته «ومعادن» با معامله بیش از ۱۰۴میلیارد تومانی، بیشترین ارزش مبادلات گروه را در بازار امروز به خود اختصاص داد.

بورس+فلزات

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر