|
کدخبر: 119649

بورس با استعفای قالیباف رشد می‌کند؟

بورس امروز هم سر ناسازگاری گذاشت و با ریزش به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، اصلاحات جزیی روزهای قبل را به عقب راند. این موضوع نگرانی و حتی خشم سهامداران خرد را به دنبال داشت و آنها در بحث‌های فضای مجازی موضوع استعفای حسن قالیباف اصل را بارها و بارها به زبان آوردند.

بورس بورس با استعفای قالیباف رشد می‌کند؟

این دسته از سهامداران بورس معتقدند که بازار به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست سیاستگذاران از جمله سازمان بورس دچار تزلزل شده است. در مقابل، برخی کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که تغییراتی مانند برکناری رئیس سازمان بورس نمی‌تواند تحولی چندانی در بازار ایجاد کند و ریزش‌های شاخص به دلیل اتفاقات دیگری است که خارج از اراده و کنترل رئیس سازمان بورس است.

قالیباف اصل که پیش از این هم سابقه سکانداری در بازار سرمایه را داشته است، از اواخر فروردین امسال جایگزین شاپور محمدی شده است. برخی سهامداران خرد در واکنش به تداوم ریزش شاخص، در بازار سرمایه او را مقصر می‌دانند. در ادامه بخشی از نظرات منعکس شده است:

– «آقای قالیباف اگر نمی‌تواند این وضعیت بازار رو جمع کنه بهتره استعفا بده»

– «رئیس سازمان بورس نشسته و بازار رو تماشا می‌کنه؟ اینه پاسخ اعتماد مردم؟

– « همه زندگیم تو بورس به باد رفت. آقای قالیباف از اتاقت خارج شو و جوابگوی مردم باش»

– «قالیباف را برکنار کنید از وقتی اومده بازار متزلزل شده»

– «الان چه وقت عوض کردن رئیس سازمان بورس بود؟ می‌خواستین بازارو زمین بزنید بفرما…»

چه کسی مقصر ریزش بازار است؟

در مقابل این عده از سهامداران خرد، کارشناسان اقتصاد و بازار سرمایه معتقدند که رئیس سازمان بورس نقش خاصی در ریزش بازار ندارد. پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان در واکنش به سهم قالیباف اصل در ریزش‌های اخیر بازار سرمایه می‌گوید که اگر قرار است سهامداران به کسی خرده بگیرند، آن فرد رئیس سازمان بورس نیست و دولت است. آنها باید از دولت بپرسند چرا از یکسو سیگنال‌دهی قوی می‌کند که مردم به بورس وارد شوند و از آن سمت دانسته یا نداسته، رفتارهایی مرتکب می‌شود که بازار واکنش منفی نشان دهد.

به عقیده مولوی، کش و قوس‌هایی که برای عرضه دارا دوم و فروش سلف نفتی رخ داد و همچنین عرضه آبشاری ۳۰ درصد دوم سهام عدالت همه و همه روی وضعیت فعلی بازار تاثیرگذار بود. این اقتصاددان سوی دیگر ماجرا را سهامدارانی می‌داند که با نگاه غیرعلمی از بورس انتظار معجزه داشته‌اند.

او توضیح می‌دهد که اقتصاد ایران به شدت روایی است و شایعات و اخبار شفاهی روی بازارها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال شایعه رایج درباره بورس این بود که بازار در شهریور ماه نزولی است و همین مسئله باعث خروج برخی سهامداران خرد شده که دانشی برای فعالیت در این بازار ندارند.

مولوی به این دسته از سهامداران توصیه می‌کند که دست به عصا حرکت کنند و سرمایه‌شان را به‌دست صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند تا متضرر نشوند.

آیا حقوقی‌های بازار مقصرند؟

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در مواجهه با پیشنهاد استعفای قالیباف از سوی سهامداران بورس ب می‌گوید که سازمان بورس نهاد نظارتی است و فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند.

او تاکید می‌کند که حمایت از بازار سرمایه برای صعود شاخص، از اساس وظیفه رئیس سازمان بورس نیست و فقط می‌توان درباره مشکلات هسته معاملات، دامنه نوسان و درصد شناوری و … سیاست‌های این چنینی او را مورد پرسش قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد که رفتار حقوقی‌های بازار هم چندان در اختیار رئیس سازمان بورس نیست و حقوقی‌های بازار که زیر نظر بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و … فعالیت می‌کنند همگی زیر نظر دولت و وزرا هستند.

به جز این حقوقی‌های بازار هم بر اساس منافع سهامداران خود رفتار می‌کنند و نمی‌توان آنها را مجبور به دستکاری در بازار کرد. در غیر این صورت «خیانت و دخالت نابجا» در بازار سرمایه اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان بورس در چه مواردی کوتاهی کرده است؟

وحید هلالات دیگر کارشناس بازار سرمایه گرچه نقش چندانی برای رئیس سازمان بورس در ریزش شاخص قائل نیست اما به تجارت‌نیوز می‌گوید که یکی از عوامل ریزش شاخص بورس، نبود ثبات در قوانین بازار سرمایه است که این اتفاق اخیرا رخ داد و به سرعت اصلاح شد.

بنابراین حداکثر نقشی که می‌توان برای قالیباف در وضعیت فعلی بازار قائل شد، مواردی مانند اختلال در هسته معاملات و نبود زیر ساخت‌های کافی و بی‌ثباتی قوانین است.

به گفته این کارشناس، رئیس سازمان بورس نقشی مشابه رئیس بانک مرکزی را ایفا می‌کند که در قیمت دلار تاثیر چندانی ندارد. هلالات اینگونه ادامه می‌دهد که عوامل کلان اقتصادی و حتی سیاسی در قیمت دلار موثرند و رئیس بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند معادلات قیمت دلار را رقم بزند. بنابراین در بازار سرمایه هم وضعیت به این شکل است که رئیس سازمان بورس به عنوان ناظر بر درستی معاملات عمل می‌کند و نقش چندانی در ریزش یا صعود شاخص بورس ندارد.

منبع: تجارت نیوز
  • ایرانی ارسالی در

    درحق سهامداراخیلی نامردی کرد مدیریت بلدن یست لااقل سرمایه مردم روپودرنکنه.خیلیاکل زندگیشونوگذاشتن خدالعنتش کنه باعث وبانی شو

  • ناشناس ارسالی در

    مقصر اون بلانسبت ناکارشناسانی هستند که م دام میگفتن بورس فلانه بمانه . و الکی مصا حبه میکردندو نامه میزدن به رئیس جمهور

  • ناشناس ارسالی در

    گسترش توهم بپاک داداش

  • محمدرضا ارسالی در

    بلاخره استفای قالیباف رونمایی شد

  • رستم سیستان ارسالی در

    الان 25اذر هست قالیباف هم سرجاشه مهم سرمایه ما بود که به باد رفت اگه اون زمان اقدام میکردین لااقل این وضعیت بازار سرمایه نبود قالیباف استعفا

ارسال نظر