|
کدخبر: 117033

بورس یک نفس راحت کشید

بازار بورس تهران روز گذشته دوشنبه ۲۷ مرداد سهامداران را نسبت به روزهای آتی این بازار امیدوار کرد.

بورس بورس یک نفس راحت کشید

 بعد از یک‌هفته سقوط پیاپی، دیروز بالاخره سهامداران بورس توانستند یک نفس راحت بکشند. هرچند روند صعودی آنچنانی به بورس برنگشته ولی همین افزایش دوهزار واحدی شاخص کل توانست نقش یک اتفاق خوشایند را برای سرمایه‌گذارهای بورس ایفا کند.

اغلب صف‌های فروش جمع شد و معاملات روند عاقلانه‌تری نسبت به روزهای گذشته در پیش گرفت. هرچند همچنان چند اتفاق عجیب در بازار دیروز خودنمایی می‌کند که می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد. این اتفاقات را در ادامه بخوانید.

یک: درست روزی که می‌تواند به‌عنوان نقطه پایان ریزش ۲۶۵هزار واحدی بورس به ‌حساب بیاید، سهامداران پالایشگاه‌ها با پیامی روبه‌رو شده‌اند که در آن ناظر بازار اعلام کرده است، نمادهای شرکت‌های پالایشگاهی جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی تا تاریخ ۱۱شهریورماه یعنی حدود دو هفته دیگر تعلیق می‌شوند.

ماجرا از این قرار است که قیمت ماده اولیه این پالایشگاه‌ها تغییر کرده. پیش از این آنها نفت را به قیمت میانگین منطقه می‌خریدند اما با تصمیم وزارت نفت، قیمت نفت مورد استفاده برای پالایشگاه براساس میانگین قیمت نفت صادراتی خودمان محاسبه می‌شود که پایین‌تر از قیمت منطقه است. البته پالایشگاه‌ها هنوز بررسی تاثیرات این تصمیم را روی سودآوری شرکت امکان‌پذیر نمی‌دانند.

این اتفاق باعث شد همه پالایشگاه‌های بورسی و فرابورس یعنی شبندر، شتران، شپنا، شراز، شاوان و شبریز تعلیق شوند و بازگشایی آنها به ۱۱شهریورماه موکول شود. در این بازه سهامداران امکان خرید و فروش سهام را نخواهند داشت و باید منتظر بمانند تا ببینید این نمادها با چه قیمتی بازگشایی خواهند شد. ممکن است بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها مثل مخابرات سود ۷۰درصدی داشته باشد، یا مثل شستا با ضرر ۱۹درصدی همراه شود.

دو: دیروز نمادهایی که بنیاد قوی دارند و ارزندگی‌شان بالاست، به مدار صعودی برگشتند و خیلی از آنها دست‌کم برای ساعاتی با صف خرید روبه‌رو شدند. هرچند این مورد از ابتدای معاملات قابل حدس نبود. در نخستین دقایق آغاز معاملات بورس، شاخص بورس همچنان منفی بود و با کاهش ۲۵هزار واحدی کار خود را شروع کرد.

در ادامه شرایط تعدیل شد و شاهد رشد شاخص کل بودیم. در چنین شرایطی که برای نمادهای ارزنده صف خرید تشکیل می‌شود، بهترین گزینه این است که سراغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها برویم. به‌خصوص اگر بورس روند صعودی پرسرعتی به خود بگیرد، بازدهی صندوق‌ها بالاتر از شرکت‌های عادی خواهد بود. چراکه قیمت واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند تا ۱۰درصد رشد کند.

 سه: دارا یکم در روزهای گذشته خون به دل سرمایه‌گذارهایش کرد. ارزش هر واحد این صندوق از ۳۰هزار تومان به ۲۷هزار تومان کاهش پیدا کرد و در طرف مقابل روز یکشنبه از ۲۴هزار تومان قبل از ریزش تا ۱۷هزار تومان پایین آمد. دیروز ولی خوش‌خوشان سرمایه‌گذارهای دارا یکم بود. دیروز قیمت هر واحد این صندوق ۱۰درصد افزایش پیدا کرد و با صف خرید هفت‌میلیونی روبه‌رو شد. قیمت واحدهای این صندوق در معاملات دیروز به ۱۹هزار و ۸۰۰تومان رسید و همچنان اختلاف قابل توجهی با ارزش ۲۷هزار تومانی هر واحد دارد.

 چهار: دیروز نخستین روز شیفت‌بندی معاملات بورس انجام شد. قرار است تا چندوقت شاهد معاملات بورس در دوتایم مختلف باشیم. تایم اول از ساعت هشت و ۴۵دقیقه شروع می‌شود و تا ۱۱ و ۴۵دقیقه ادامه دارد. اغلب نمادها در همین بازه معامله می‌شوند. تایم دوم از ساعت ۱۲ و ۱۵دقیقه شروع و تا سه و ۱۵دقیقه بعدازظهر ادامه دارد.

در این تایم نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای یا همان هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ETF معامله می‌شوند. نمادهایی مثلا شپنا، شتران، شبندر در گروه فرآورده‌های نفتی، نمادهایی مثل فملی، فولاد و فخوز در گروه فلزات اساسی و نمادهایی مثل شستا، وغدیر و وبانک در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای قرار دارند.

 پنج: عرضه اولیه یک کترینگ در فرابورس، می‌تواند برنده جایزه عجیب‌ترین عرضه‌ اولیه بازار سرمایه باشد. ۲۰درصد سهام شرکت تهیه و توزیع غذای دناآفرین فدک با نماد گدنا، قرار است در فرابورس عرضه شود. هر نفر امروز سه‌شنبه ۲۸مرداد از ساعت یک تا پنج بعدازظهر می‌تواند تا سقف ۲۰سهم با حداکثر قیمت ۶۰۰تومان سفارش خرید ثبت کند.

پیش‌بینی می‌شود نهایتا به هر نفر پنج‌هزار تومان سهام گدنا برسد و از این نظر می‌توان لقب کوچک‌ترین عرضه اولیه را به این شرکت داد. اتفاقی که باعث موج طنازی‌هایی در فضای مجازی شده و بعضی به شوخی می‌گویند، باید پول قرض بگیرند تا بتوانند در این عرضه اولیه شرکت کنند.

منبع: هفت صبح

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها