|
کدخبر: 116983

آیا چوب خط بورس پر شده است؟

آیا خزان بازار سرمایه فرارسیده است؟ ریزش شاخص کل بورس در پنج روز اخیر -صرف‌نظر از تقویت اندک شاخص‌ها در روز قبل- موجب ایجاد نگرانی‌هایی شده است. نگرانی از زیان گسترده مردمی که برای حفظ ارزش پول خود بسیاری از دارایی‌های خود را فروخته و روانه این بازار کرده‌ اند.

بورس آیا چوب خط بورس پر شده است؟

روزنامه شرق در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی به بررسی وضعیت بورس در روزهای آینده پرداخت در گزیده‌ای از آن می‌خوانیم: هرچند رقم دقیقی از سرمایه‌های جذب‌شده به بازار سرمایه در دست نیست؛ اما برخی کارشناسان از ورود ۸۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه از ابتدای سال سخن می‌گویند. از سویی براساس یک ارزیابی سرانگشتی، آمارهای حجم معاملات روزانه در بورس اوراق بهادار در قیاس با حجم نقدینگی نشان می‌دهد که حجم معاملات بازار سرمایه در سال به اندازه سه برابر حجم نقدینگی است. این حجم معاملاتی در کنار رقم احتمالی جذب نقدینگی از ابتدای سال تاکنون در دوره کمتر از شش ‌ماه، آن هم فقط از طریق بازار سرمایه، بسیار زیاد است و نگرانی‌های جدی را از زیان گسترده ایجاد می‌کند.

‌ریزش بورس با انتشار اوراق سلف نفتی ارتباطی ندارد

شقاقی‌شهری در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره احتمال هم‌زمانی ریزش شاخص بورس و راه‌اندازی بازار پیش‌فروش اوراق سلف نفتی، می‌گوید: مخاطبان این دو بازار متفاوت هستند و اوراق سلف نفتی در صورت عرضه، خریداران خاص خود را خواهد داشت و مخاطب عام ندارد. علاوه بر آنکه اصولا میزان نقدینگی موجود در سطح جامعه در اندازه‌ای است که می‌تواند چند بازار را هم پوشش دهد.

افزایش هزار هزار میلیاردتومانی نقدینگی در امسال

این اقتصاددان می‌افزاید: موتور رشد نقدینگی آن‌قدر قوی است که به‌طور مداوم، نقدینگی را به سطح جامعه پمپاژ می‌کند. بازار سرمایه تاکنون در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان جذب کرده است؛ درحالی‌که در همین امسال با محاسبه رشد ۳۰ درصدی نقدینگی، چیزی بین ۹۰۰ تا هزار هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. در چنین حالتی تا پایان امسال نهایتا بازار سرمایه ۱۵۰ هزار میلیارد آن را می‌تواند جذب کند. در این‌ صورت حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان همچنان در بازارهای موازی جاری خواهد بود.

‌بورس این هفته احتمالا به تعادل می‌رسد

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «شرق» با نگاهی به ریزش شاخص بورس اوراق بهادار در روزهای اخیر می‌گوید: با صعود شاخص بورس، بورس از تحلیل بنیادین خارج شده بود. علت اصلی آن هم فشار نقدینگی بود که به سمت بازار سرمایه در حرکت بود و از سوی دیگر حمایت‌هایی که بازار سرمایه از بازار بورس می‌کرد. این امر سبب شد به ‌مدت طولانی، شاهد روند رو به رشد اما غیرمنطقی شاخص بورس باشیم. اکنون نیز ریزش آن را نمی‌توان چندان با تحلیل بنیادین توضیح داد.

خسروشاهی با اشاره به اصلاح شاخص بورس در نزدیک به هشت روز اخیر، ادامه می‌دهد: در این مدت به نظر می‌رسد تا حدودی اصلاحات درخورتوجهی در صنایع و شرکت‌های مختلف رخ داده و احتمالا در همین هفته شاهد آن باشیم که یک‌سری از صنایع و شرکت‌ها به‌ویژه آنهایی که نسبت به باقی صنایع، ارزندگی بیشتری دارند، به تعادل برسند.

‌ ادامه مسیر در فاز

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ادامه مسیر بورس را باید در دو فاز تحلیل کرد، می‌افزاید: فاز اول، فاز رسیدن به تعادل است که بخشی از بازار احتمالا در این هفته، این تعادل را تجربه خواهد کرد. فاز دوم، فاز پس از تعادل خواهد بود که دوباره با رشد شاخص بورس اوراق بهادار تا پایان شهریور روبه‌رو خواهیم بود؛ اما رشدی که بر منظر عقلانیت و با آرامش پیش خواهد رفت. خسروشاهی با بیان اینکه برای برگرداندن شاخص بورس، احتمالا اقداماتی صورت بگیرد، می‌گوید: با توجه به تجربه دفعات قبل، به نظر می‌رسد سهام‌هایی که افت بیشتری را تجربه کرده‌اند و ارزندگی آنها هنوز هم پابرجاست، سهام‌داران حقوقی از این سهم‌ها حمایت کرده و با خرید آنها، جلوی روند نزولی آن را بگیرند.

منبع: روزنامه شرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها