|
کدخبر: 116813

ایرانیان مقیم خارج به بورس آمده اند؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن، در خصوص وضعیت اقتصادهای جهانی پس از دوران کرونا گفت: در اقتصاد پسا کرونا، چین و ایران اقتصاد برتر جهانی خواهند بود چرا که امنیت منطقه شرق در اختیار این دو کشور قرار می‌گیرد.

بورس ایرانیان مقیم خارج به بورس آمده اند؟

بیت الله ستاریان اظهار کرد: دو حوزه مسکن و بورس همواره طی دهه‌های اخیر با یکدیگر رقابت داشته‌اند و معمولاً پیروز این رقابت، مسکن بوده است.

وی افزود: صعودی شدن شاخص بورس طی حدود یک سال گذشته ناشی از رشد صنایع سنگین و پتروشیمی است. به نظر من علت اصلی این مسئله آن است که ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و امریکایی​ در حال سرمایه‌گذاری در بورس ایران و خرید ملک در ایران هستند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در مرحله بعد سرمایه شهروندان کشورهای غربی نیز به سمت شرق روانه خواهد شد گفت: چین و ایران دو کشور جاذب سرمایه‌گذاری هستند که در جهان پسا کرونا و سال ۱۴۰۰ آمادگی جذب سرمایه‌های کشورهای غربی را دارند. امنیت منطقه خاورمیانه در اختیار ایران است و به جز قرارداد ۲۵ ساله با چین در آینده دهها قرارداد سرمایه‌گذاری دیگر نیز بین این دو کشور منعقد خواهد شد.

ستاریان تصریح کرد: در اینکه چین اقتصاد اول جهان خواهد بود، شکی وجود ندارد.‌ بانک جهانی رتبه ایران را هم تقریباً پایین پیش‌بینی کرده اما به نظر من از سال ۱۴۰۰ به بعد ایران ظرفیت تبدیل شدن به اقتصاد دوم جهان را دارد.

وی، کارخانجات چینی را متکی به انرژی ایران دانست و گفت: رشد بورس ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا در حالی اتفاق افتاده که بورس‌های اروپایی و امریکایی ریزش‌های چند هزار میلیارد دلاری داشته‌اند. بورس کشورهای شرقی هم افت چندانی را تجربه نکرده‌اند. این نشان می‌دهد سرمایه‌ها به‌تدریج از شرق به غرب در حال انتقال است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: اقتصاد شرق مبتنی بر منابع خود است در حالیکه اقتصاد غرب از دیگر کشورها عاریه گرفته شده و کاملاً سیاسی است. به همین دلیل اتفاق غیرمنتظره شیوع کرونا آنها را دچار ریزش‌های شدید کرد. در این شرایط سرمایه‌های خرد ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلاری، چین و ایران را مقصد خود انتخاب می‌کنند.

ستاریان درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن گفت: حرکتی که در مسکن و بورس می‌بینیم احتمالاً ادامه پیدا می‌کند اما از آن طرف گشایش اقتصادی هم خواهیم داشت و درآمد سرانه بالا میرود. به همین دلیل نگرانی وجود ندارد و درآمدهای مردم متناسب با رشد این بازار‌ها افزایش می‌یابد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر