|
کدخبر: 116548

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۶)

آیا روزهای طلایی بورس تهران به پایان رسیده یا عملکرد نامناسب مسئولان اقتصادی دولت منجر به چنین نابسامانی شدید و بی‌سابقه‌ای در بورس شده است؟

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۶)

شاخص کل بازار بورس تهران امروز هم با کاهشی بیش از ۸۰هزار واحد به یک میلیون و ۸۱۴هزار و ۹۳۳ واحد رسید که نشانگر ادامه روند نزولی بازار سرمایه است. با توجه به شرایطی که در بورس حاکم است و بحران‌های پیاپی و نگران‌کننده این بازار به نظر نمیرسد به این زودی‌ها شاهد حل معضلات بورس بازان باشیم، حتی برخی کارشناسان معتقدند که به احتمال بسیار زیاد بورس تهران دیگر شاخص بالای دو میلیون واحدی را نخواهد دید، این دسته از تحلیلگران همین میزان از ارزش معاملات این بازار را نیز غیرواقعی و حبابی می‌پندارند. تمام این مشکلات و نارسایی‌های بورس در شرایطی بروز داشته که اتفاقا اخبار و شرایط سیاسی و اقتصادی برای رشد بیشتر این بازار بسیار فراهم تر از قبل است و در موقعیتی که امریکا در یک اتفاق بی‌سابقه در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده است و در اذهان عمومی جهانی این یک پیروزی مهم سیاسی برای ایران محسوب می‌شود ولی باز هم شاهد افت شدید بازار سهام در تهران هستیم که به نظر هم نمی‌رسد فعلا قصد توقف داشته باشد.

امروز در بورس اوراق بهادار اتفاق دیگری نیز روی داد و آن عرضه اوراق سلف نفتی در بازار سرمایه بود که از چند رو پیش احتمال فروض آنها بر سر زبان‌ها افتاده بود. این عرضه نفت در بورس البته بدون حاشیه و مخالفت صورت نگرفته و صداهای بسیاری حتی در سطح سران قوای مقننه و قضاییه نیز در مخالفت با این طرح شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد کار دولت را برای عملی کردن بی‌کم و کاست برنامه عرضه اوراق قرضه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

بازار بورس دو شقه شد

ضعف هسته معاملاتی و هنگ مکرر آن در اغلب روزهای کاری سال‌هاست معامله‌گران بازار سهام را کلافه کرده است. این مهم طی یک‌سال اخیر با افزایش حجم ورود نقدینگی به بازار و افزایش محسوس ارزش معاملات خرد سهام شکلی جدی‌تر به خود گرفت و به یکی از ریسک‌های معامله‌گران تبدیل شد. ریسکی که انجام معامله در ساعات معمول بازار را به امری غیرممکن بدل کرده است.

پول فروش سهام عدالت پرداخت شد

به گفته سخنگوی سهام عدالت درحال‌حاضر ۵ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب فروشندگان سهام عدالت واریز شده است. حسین فهیمی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۵ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب فروشندگان سهام عدالت حدود ۱ میلیون ۹۰۰ هزار نفر واریز شده است، گفت: از حدود ۱۹ میلیون نفری که در مدیریت سهام عدالت روش غیر مستقیم را انتخاب کرده بودند، کم‌تر از دو میلیون نفر تصمیم گرفتند تا بخشی از سهام‌شان را مجموع ۶۰ درصد را به فروش برسانند.

آغاز فروش اوراق سلف نفتی در بورس انرژی

نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت امروز (یکشنبه) در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد. بر این اساس، امروز ۵۲۹ هزار ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران عرضه می‌شود. قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده است. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است. همچنین سود اوراق ۱۹ درصد اسمی و بدون پرداخت دوره‌ای است.

دلیل سقوط بی‌سابقه بورس چیست؟

اینطور که به نظر می‌رسد دولت مانند ماه‌های قبلی، همه ابزار‌های جمع‌آوری نقدینگی را در خدمت بورس قرار نمی‌دهد و همین امر احتمال ریزش‌های هرچه بیشتر را نیز افزایش می‌دهد. حمایت نکردن سهام‌داران حقوقی و کنار کشیدن آنها از معاملات در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز در روز گذشته توسط تحلیلگران اینگونه معنی شد که دولت به دنبال آن است که جذابیت اوراق سلف نفتی را افزایش دهد و معامله‌گران بزرگ را به سمت خرید این اوراق سوق دهد.

نرخ سود سپرده ۲۲درصد نیست؟

کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی در خصوص نرخ سود سپرده بانکی معتقد است؛ نرخ ۲۲ درصد اعلام شده نرخ سود سپرده نیست و فقط رقمی است که بانک مرکزی برای سقف نرخ بهره بانکی تعیین کرده است. باید توجه داشت که این دو باهم فرق دارند. نرخ سود سپرده را خود بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی اعلام خواهند کرد.

اعلام مخالفت سران دو قوه با عرضه اوراق نفتی

روسای دو قوه مقننه و قضاییه در نامه‌ای به رهبر انقلاب مخالفت خود را با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس اعلام کردند که این تصمیم مغایر با تصمیم اتخاذ شده در شورای اقتصادی سران سه قوه است. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: قوای مقننه و قضاییه در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است.

شستا امروز به بورس باز می‌گردد

بر اساس اطلاعیه مدیریت عملیات بازار شرکت بورس، نماد شستا از ساعت ۱۲ و ۵۰ تا ۱۳ و ۵۰ دقیقه امروز ۲۶ مرداد با دوره سفارش‎گیری ۳۰ دقیقه‌ای و بدون محدودیت دامنه نوسان معامله می‌شود. بر اساس اعلام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد شستا پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه «الف» بدون محدودیت نوسان قیمت و به صورت حراج پیوسته آماده انجام معامله است.

بورس زیر رگبار ریزش

​شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۲۶ مرداد و در پایان معاملات با رشد منفی ۶۶ هزار و ۸۸۰ واحدی همراه شد و به ۱ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد منفی داشت و با ۱۰ هزار ۱۳۴ واحد عدد ۴۹۱ هزار و ۵۲ واحد را نشان داد.

خبر خوش روحانی درباره بورس

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه رونق و جهش اقتصادی در سایه مشارکت و محوریت یافتن مردم در اقتصاد محقق می‌شود، گفت: عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اصلی‌ترین سیاست دولت را ایجاد آرامش در اقتصاد و همچنین ثبات در تصمیمات و سیاست‌ها و نبود ابهام و نگرانی نسبت به آینده اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: ایجاد فضایی مطمئن، آرام و باثبات و دادن اطمینان خاطر به مردم نسبت به آینده اقتصاد کشور همواره مورد تاکید و توجه دولت بوده است.

فروش سهام عدالت باعث ریزش بورس شد؟

فروش سهام عدالت سبب شد بورس در روزی که به نظر می‌رسید باید تابلوهای سبز رنگی داشته باشد با ۹۰ هزار واحد کاهش مواجه شود. بعد از دو روز (روزهای دوشنبه ۲۰ مرداد و سه شنبه ۲۱ مرداد) که بورس اوراق بهادار پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص صندوق دوم ETF با اندکی کاهش مواجه شد، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد بازار ‌در ابتدا با افزایش تقاضای نسبی رشد ۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد. اما در اتفاقی غیرمنتظره کارگزاری‌ها و بانک‌ها ناگهان با عرضه سهام عدالت بخش عرضه ۳۶ نماد بورسی سهام عدالت که دولتی نیز هستند را به شدت افزایش دادند که این مسئله با عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه شده و سبب ریزش ۹۰ هزار واحدی بورس و کاهش ۶۰ هزار واحدی شاخص کل بورس شد.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها