|
کدخبر: 116541

خودرویی ها قربانی این روزهای بورس

ارزش کل بازار خودرویی‌های بورس در روز ۱۵ مردادماه (۱۰ روز قبل) بالغ بر ۵۱۲هزار میلیارد تومان بود. اگر طور دیگری بنگریم می توان گفت در ۱۰ روز ۸۳هزار میلیارد تومان از ارزش بازار خودرویی‌ها کاسته شده است.

بورس خودرویی ها قربانی این روزهای بورس

روز شنبه در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی همگام با کلیت بازار قرمزپوش شدند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، نیرومحرکه، گروه بهمن، قطعات اتومبیل ایران، صنایع ریخته‌گری ایران، سرمایه‌گذاری رنا، مهرکام پارس، رادیاتور ایران، بهمن‌دیزل، محورسازان ایران‌خودرو، فنرسازی خاور و ایرکا پارت صنعت منفی شدند و در مقابل هیچ سهمی در گروه خودرویی مثبت نشد. همچنین روز گذشته در این صنعت بورسی طی ۷۳هزار نوبت معاملاتی، ۴۱۹میلیون سهم به ارزش ۶۲۴میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان دادوستدهای دیروز بالغ بر ۴۲۹هزار میلیارد تومان شد. این در حالی است که ارزش کل بازار خودرویی‌ها در روز ۱۵ مردادماه بالغ بر ۵۱۲هزار میلیارد تومان بود. به بیان دیگر، در ۱۰ روز ۸۳هزار میلیارد تومان از ارزش بازار خودرویی‌ها کاسته شده است.

ادامه عقب‌نشینی شاخص‌کل از کانال تاریخی

شاخص‌کل بورس روز ‌شنبه با کاهش ۷۲هزار و ۱۶۶ واحدی روبه‌رو شد و در نهایت به رقم یک‌میلیون و ۹۰۳هزار واحد رسید. این در حالی است که بازار سهام بعد از ورود به کانال یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و با نزدیک شدن به کانال ۲میلیون واحد، نوسان و افت‌وخیزهای بسیاری را تجربه کرد که بعد از ورود به این کانال شتاب بیشتری نیز گرفت. اما شاخص‌کل تاکنون چندین بار بنا بر دلایل مختلف از این کانال تاریخی عقب‌نشینی کرده است. البته این موضوع چندان عجیب به نظر نمی‌رسد؛ زیرا تا قبل از ورود شاخص بورس به کانال ۲میلیون واحد اغلب کارشناسان معتقد بودند پس از ورود به این کانال نباید انتظار رشد پرشتاب مانند گذشته را داشت، چراکه مانند زمان ورود به کانال یک‌میلیون واحد، احتمالا بازار برای مدتی در این کانال درجا خواهد زد یا حتی ممکن است شاخص‌کل به‌دلیل افزایش عرضه بارها از این کانال خارج شده و به کانال یک میلیون واحد بازگردد.

خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند

برخی فعالان بورسی روند فعلی بازار را طبیعی می‌دانند و معتقدند خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند، اما این موضوع در کاهش نگرانی سهامداران و افزایش عرضه‌ها در بازار تاثیرگذار نبوده و برخی افراد به‌منظور دوری از احتمال ضرر و زیان‌های بیشتر به دنبال عرضه و نقد کردن سهام خود در بازار هستند. در این میان، آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت و مطرح‌شدن بحث گشایش اقتصادی توسط رئیس‌جمهور که در اواسط هفته به موضوع فروش اوراق سلف نفتی نسبت داده شد، توانست بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند. در کنار این مسائل، خبر منتفی‌شدن عرضه صندوق «دارا دوم» هم حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و روند معاملات بازار را به‌هم ریخت.

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر