|
کدخبر: 116327

گشایش اقتصادی چه تفاوتی با عرضه اوراق نفتی دارد؟

انتشار اوراق سلف نفتی موازی استاندارد نفت خام هر ساله برای تامین مالی شرکت ملی نفت و بخش خصوصی منتشر خواهد شد و فروش این دست اوراق، طرحی جدید و تازه نیست و قطعا با طرح فروش نفت دولت تفاوت خواهد داشت.

بورس گشایش اقتصادی چه تفاوتی با عرضه اوراق نفتی دارد؟

طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ مراحل برنامه‌ریزی و مصوبات انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام انجام گرفت و اردیبهشت سال ۱۳۹۴ فروش اوراق نفتی در بورس اجرایی شد و هر ساله، این اوراق برای تامین مالی شرکت ملی نفت و بخش خصوصی منتشر می‌شود و این فروش این اوراق، طرحی جدید نیست با طرح فروش نفت دولت تفاوت دارد و هنوز آئین‌نامه آن، تصویب نشده است.

به گفته سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی، در گفت‌وگویی عنوان داشت: امسال نخستین مرحله فروش اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان هفته گذشته منتشر شد و مرحله دوم این طرح از فردا اجرا می‌شود که قرار است، ۲ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در بورس کالا به فروش برسد.

او افزود: خرید اوراق نفتی عمدتا توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه که منابع تجهیز شده عظیمی دارند، صورت می‌پذیرد و مردم هم به صورت غیر مستقیم در خرید این اوراق شرکت دارند به صورتی که منابع خرید این اوراق، توسط صندوق‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه از طریق مشارکت‌ و خرید‌گواهی‌ سرمایه‌گذاری مردمی تامین شده است.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: همچنین مردم امکان خرید مستقیم اوراق نفتی را دارند اما به دلیل اینکه این بازار نیاز به سرمایه عظیمی دارد، بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه خریدار آن هستند و به همین دلیل، میزان مشارکت مستقیم مردم در این طرح بسیار کم خواهد بود.

حسینی بیان کرد: این اوراق نفتی مانند یک نماد بورسی است که در بورس اوراق بهادار تهران بازگشایی می‌شود و هیچ محدودیتی‌ برای خرید این اوراق از طرف مردم وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های خود برای خرید این اوراق، ثبت سفارش انجام دهند. اما با توجه به بازدهی این اوراق و طول مدت آن مورد استقبال سرمایه‌گذاران عادی قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل بورس انرژی در پایان افزود: این اوراق نفتی دارای کف سود معادل ۱۸.۵ درصد و مدت زمان دوساله است و تغییرات قیمت نفت در این بازه زمانی تاثیری بر مقدار سود این اوراق ندارد و تنها افرادی که توانایی دریافت نفت را دارند می‌توانند، با استفاده از حق تقدم این اوراق، نفت خام خریداری شده را از شرکت ملی نفت تحویل بگیرند اما این طرح بیشتر با هدف تامین مالی و سرمایه‌گذاری اجرا شده است.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها