|
کدخبر: 116301

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۵)

شاخص بورس تهران امروز ۲۵مرداد ۱۳۹۹ باز هم با کاهش مواجه بود و در پایان ساعات معاملات روز شنبه به یک میلیون و ۹۰۳هزار و ۲۰۱ واحد رسید. به نظر می‌رسد این هفته نیز بازار بورس و اوراق بهادار تهران روزهای چندان پررونقی را در پیش نخواهد داشت.

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۵)

بازار بورس تهران امروز هم مانند هفته قبل به روند نزولی ارزش معاملات خود ادامه داد و با کاهش بیش از ۷۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۹۰۳هزار و ۲۰۱ واحد رسید که با توجه به نحوه و سرعت رشد بازار سهام به شدت سقوط کرده است. به اعتقاد کارشناسان بورس این بازار از اوایل هفته قبل دچار این مشکل شده و همچنان نتوانسته از زیر بار فشار روانی آن روزها خارج شود، به نظر می‌رسد علی رغم اخبار خوب و امیدوارکننده‌ای که شنیده می‌شود بازار بورس تهران همچنان به ریزش خود ادامه دهد البته برخی کارشناسان و مفسران بازار بورس معتقدند این ریزش ناگهانی کاملا طبیعی است و گریز ناپذیر بوده است چرا که این دسته از صاحب نظران بارها بر حبابی بودن بورس اصرار داشته‌اند و بارها نسبت به یک ریزش شدید و ناگهانی بورس اشاره کرده بودند. هرچند هنوز میزان افت شاخص بورس در حدی نیست که بتوان گفت ناشی از ترکیدن حباب بوده است اما در هر حال این ریزش ناگهانی موجب ترس بسیاری از سهامداران جدید الورود به این بازار شده است و طبق برخی گزارش‌ها بعضی از این سهامداران در صدد انتقال سرمایه خود به بازارهای موازی مانند ارز و طلا دارند.

رفتار سیاست‌گذاران چه تاثیری بر بورس دارد؟

هر ایرانی یک کد بورس؛ دیگر یک شوخی نیست؛ با کاهش روزانه ارزش ریال از یکسو و رونق بازار سرمایه از سوی دیگر قریب‌به‌اتفاق مردم ترجیح داده‌اند حتی اندک سرمایه خود را وارد بورس کنند تا ارزش دارایی نقدشان کمتر از این نشود. از این‌رو دیگر اتفاقات حول و حوش بازار سرمایه تنها برای اقتصاددان و کارشناسان مهم نیست و یک ملت گوش به زنگ اخبار این حوزه هستند و آن را رصد می‌کنند تا مبادا غفلتی باعث از دست رفتن سرمایه‌شان شود.

اوراق سلف نفتی با عرضه نفت در بورس چه فرقی دارد؟

طبق روال هر سال اوراق سلف نفتی منتشر می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های لحاظ شده قرار است یکشنبه ۲۶ مرداد عرضه شود. در واقع تفاوت این طرح با عرضه‌های مستمر نفت سنگین و سبک در بورس انرژی که پیش از این نیز انجام می‌شد، مشتری آن است. اهدف تامین مالی پروژه‌های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران، امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ حدود ۱۹ درصد و به صورت دو ساله منتشر خواهد شد.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه می‌شود؟

در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ که ثبت‌نام از مشمولان سهام عدالت آغاز شد برگه‌های ثبت‌نام ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی در اختیار مشمولان قرار گرفت که اکنون ۱۸ تا ۴۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود. اما حالا یافته‌ها حاکی است یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کسانی که دارای برگه سهام عدالت هستند، اطلاعاتشان در سازمان خصوصی‌سازی به ثبت نرسیده است. به تازگی برخی نمایندگان مجلس وعده داده‌اند این موضوع را تعیین تکلیف و وضع جاماندگان سهام عدالت را روشن خواهند کرد.

بورس در هفته آخر مردادماه چگونه خواهد بود؟

شاخص بورس هفته گذشته را پرافت و خیز پشت سر گذاشت و سه درصد افت را ثبت کرد، اما در طی معاملات این هفته چه روندی در انتظار شاخص خواهد بود؟ ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بورس و آینده سهم‌ها طی هفته جاری را منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

تاثیر اوراق سلف نفتی بر روند بورس

با توجه به اصلاح شدید شاخص بورس در چند وقت اخیر و نگرانی سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار اما همچنان کارشناسان، بورس را بهترین گزینه برای حفظ سرمایه‌های مردم می‌دانند و معتقدند این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری بازدهی معقولی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

باز هم اختلال در یک کارگزاری بورسی

یک مقام مسئول درباره مشکل به وجود آمده در سیستم یکی از کارگزاری‌های مطرح بازار بورس تهران گفت: مشکلی در زمینه سینک مانده میان بک آفیس و آنلاین است که تا قبل از اتمام بازار برطرف خواهد شد. از ابتدای ساعات معاملاتی امروز، مشتریان یکی از کارگزاری‌های بزرگ بازار سرمایه امکان مشاهده مانده حساب خود را نداشته و نمی‌توانستند خریدهای درخواستی را صورت دهند، در این زمینه «هانی شهری» در خصوص مشکلات پیش آمده برای مانده مشتریان در سیستم معاملات آنلاین این کارگزاری گفت: مشکلات فنی و نرم افزاری پیش آمده موجب شده است که برخی مشتریان، امکان مشاهده مانده حساب خود را در داخل پرتفوی سرمایه‌گذاری را نداشته باشند.

تغییری در بورس از روز دوشنبه

طبق اعلام سازمان بورس اوراق بهادار از دوشنبه ۲۷ مرداد زمانبندی جلسات معاملاتی این بازار به صورت موقت تغییر خواهد کرد. معاونت بازار شرکت بورس اعلام کرد: با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبنی بر پر تراکنش بودن معاملات شرکت‌های برخی صنایع، به استناد مواد ۲ و ۳ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی، زمانبندی جدید جلسات معاملاتی صنایع در بورس تهران به‌صورت موقت از مورخ ۲۷ مرداد ۹۹ تغییر می‌کند.

آیا فروش اوراق نفتی همان طرح گشایش اقتصادی است؟

خبر انتشار و عرضه اوراق سلف نفتی در یک‌شنبه آینده، جار و جنجال زیادی به پا کرده؛ تا حدی که این خبر بلافاصله به سرتیتر اغلب رسانه‌ها تحت عنوان جزییات طرح گشایش اقتصادی رئیس‌جمهور تبدیل شد. در هفته‌های گذشته دولتی‌ها بارها درباره طرحی صحبت کرده‌اند که به طرح گشایش اقتصادی موسوم است. اما واقعیت این است که درخصوص بسته پیشنهادی دولت به شورای هماهنگی‌های اقتصادی سران سه‌قوه، هنوز هیچ‌ خبر قطعی و یا جمع‌بندی مشخصی مطرح نشده است.

بورس همچنان ریزشی است

​شاخص کل بورس در روز شنبه ۲۵ مرداد و در پایان معاملات با رشد منفی ۷۱ هزار و ۳۵۶ واحدی همراه بود و به ۱ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۸۲ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد منفی داشت و با ۱۱ هزار ۸ واحد عدد ۵۰۰ هزار و ۹۹۶ واحد را نشان داد.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها