|
کدخبر: 114807 شاپور پشابادی

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

ماجرای سیگنال‌های رانتی بورس

در تبلیغات دروغین سعی می‌شود که خرید و فروش در بورس یک فعالیت مرموز، اسرارآمیز و پر رمز و راز، جلوه داده شود.

فلان استاد و متخصص «خویش‌خوانده» بورس از وجود سیگنال طلایی و ویژه در بورس خبر می‌دهد. دیگران پا را فراتر می‌گذارند و از دسترسی به سیگنال‌های رانتی سخن می‌گویند. بسیاری از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس به آسانی، قربانی این نوع ادعاهای دروغین می‌شوند. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز سخن می‌گوید.

بازار تدریس و آموزش مهارت‌های بورس داغ داغ است. تعداد فالورهای تعدادی از کسانی که خود را استاد، متخصص و کارشناس بورس می‌دانند میلیونی شده است. بازار سودآوری شکل گرفته و برای جذب هر چه بیشتر علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، انواع و اقسام ادعاهای عجیب‌وغریب، مطرح می‌شود. ناآگاهی تازه‌واردان بورس باعث رونق این کسب‌وکار جدید می‌شود. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین ادعاها و در واقع دروغ‌های بورسی که تبلیغ می‌شوند نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

احتمالات آری، قانون نه

اگر x اتفاق بیفتد قطعاً y هم اتفاق می‌افتد. سوداگران بورس از وجود قوانین بورس برای مخاطبان خود حرف می‌زند اما همه بورس‌بازان باتجربه می‌دانند که در بورس هم مثل همه حوزه‌های اقتصادی دیگر هیچ قانون ثابتی وجود ندارد و شما صرفاً با یک‌سری احتمالات سروکار دارید. بنابراین کسانی که در تبلیغات و آموزش‌های خود از کلماتی مثل همیشه استفاده می‌کنند اگر غیرمتخصص نباشند به احتمال زیاد فقط دنبال سودجویی هستند. این دروغ بزرگ، زمینه را برای دروغ دوم فراهم می‌کند: سود شما را تضمین می‌کنیم. شعار «سود ۱۰۰ درصدی» در یک ماه (جدیداً دو هفته و حتی ۵ روز هم باب شده است) دروغ محض است. این‌که بعضی افراد واقعاً توانسته‌اند به این سود سرشار برسند به آن معنا نیست که می‌توان تکرار آن را به‌صورت حتمی و ۱۰۰ درصدی، تکرار کرد. بورس ذاتاً مخاطره‌آمیز است و کلمه بدون ریسک صرفاً برای پر کردن جیب دیگران است.

بورس اسرارآمیز نیست

در تبلیغات دروغین سعی می‌شود که خریدوفروش در بورس یک فعالیت مرموز، اسرارآمیز و پررمزوراز، جلوه داده شود. همان‌طور که می‌توان حدس زد اساتید از این رازها آگاه هستند و در ازای پرداخت حق مشاوره، آن را در اختیار شما قرار می‌دهند. هیچ‌کس نمی‌تواند اهمیت دانش و مهارت خریدوفروش در بورس را انکار کند اما هیچ رازی سربسته‌ای وجود ندارد که اطلاع از آن باعث شود چند قدم از سرمایه‌گذاران دیگر جلو باشید. در ادامه، ‌آش، کمی شورتر می‌شود و از دسترسی استاد یا شرکت به یک‌سری سیگنال‌های ویژه و رانتی حرف زده می‌شود. ادعا می‌شود که آن سیگنال‌ و اطلاعات حساس، لو رفته است یا از طریق یک منبع معتبر و کاملاً مطلع به آنها دسترسی پیدا کرده‌اند.

نمی‌توان انکار کرد که رانت اطلاعاتی در همه حوزه‌های اقتصادی وجود دارد ولی هیچ کس چنین اطلاعات باارزشی را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. با کمی تفکر و تامل می‌توان فهمید که هیچ‌کس، نقشه گنج واقعی را نمی‌فروشد.

ضرر شما را جبران می‌کنیم

ما به صورت تضمینی، ضرر شما را جبران می‌کنیم. این یکی، جزء ادعاهای جدید تبلیغات‌گران است. به مردم وعده داده می‌شود که در صورت استفاده از مشاوره‌‌های آنها به سیگنال‌های طلایی و ویژه دسترسی یافته و ضررهای قبلی خود را جبران می‌کنند. واقعیت این است که هر معامله بورسی، کاملاً مستقل است و احتمال سود و زیان در آن وجود دارد. بین سرمایه‌گذاری بورسی و قمار یک شباهت روان‌شناختی وجود دارد که هم سودجویان از آن بهره‌برداری می‌کنند و هم خود فرد بدون آنکه توسط شخص دیگری تحریک شود قربانی آن می‌شود. قماربازان معمولاً اسیر تفکر اشتباهی به نام مغالطه قمارباز می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر کسی که قبلاً چند بار باخته است تصور می‌کند که به‌اندازه کافی بازنده شده و به‌زودی نوبت برد فرا می‌رسد. این استدلال کاملاً اشتباه است چون به لحاظ آماری، احتمال وقوع هر رویداد تصادفی (مثل انداختن سکه) کاملاً مستقل از نتایج قبلی است. این به آن معنا نیست که درجه ریسک و مخاطره در بورس و قمار به یک اندازه است. خیر چنین نیست اما باید به این نکته هم توجه داشت که در روانشناسی آنها شباهت‌هایی وجود دارد. یکی از شباهت‌هایی که باعث می‌شود سودجویان، شما را فریب دهند همین مغالطه ‌قمارباز است. فرد ضرر کرده به اشتباه تصور می‌کند که حالا دیگر نوبت برد است و به کمک سیگنال‌های طلایی که دیگران به او می‌فروشند شانس موفقیت او حتمی است.

  • Sina.z ارسالی در

    سلام ، و سپاس از زحمات سایت حبری گسترش تحلیل های اقتصادی خوبی قرار میدید ، اما چندین مطاب از خبرهای تحلیلی اقتصادی شما را که مطالعه کردم متوجه شدم اگثرا م اقص و در انتها نامفهوم به پایان می‌رسد ، اگر در این زمینه دقت بیشتری انجام بدید سپاسگزار خواهم شد.
    باتشکر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها