|
کدخبر: 114055

گسترش نیوز گزارش می کند؛

افت چشمگیر شاخص بورس در روز رونق بازارهای جهانی (۹۹/۰۵/۱۳)

مهمترین اتفاقی که امروز در تالار شیشه‌ای بورس تهران رخ داد کاهش ارزش شاخص کل این بازار به زیر ۲میلیون واحد بود. این در حالی است که روز گذشته برای نخستین بار در تاریخ بورس تهران، ارزش شاخص کل بازار بورس از مرز دو میلیون واحد گذر کرد.

امروز (دوشنبه ۱۳مرداد۹۹) تابلوهای بازار سهام تهران در شرایطی قرمز بود که روز گذشته این بازار تاریخ ساز شده بود و شاخص کل بورس از مرز دو میلیون واحد نیز گذشته بود. این مسئله که همزمان با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و بازار آزاد تهران نیز بود موجب بروز تردیدهایی در بین سرمایه‌گذاران بورسی شده بود. برخی کارشناسان حوزه بورس با تکیه بر همین نوسانات ناگهانی، به امکان ترکیدن حباب بورس اشاره می‌کنند و این امر را برای سهامداران تازه کار بورسی بسیار خطرناک میشمارند. اما آنچه بسیاری را نگران کرده عدم تبعیت بازار بورس تهران از بازارهای جهانی سرمایه است که برخلاف شرایط مساعد جهش ارزش بور در تهران، شاهد افت چشمگیر ارزش شاخص بازار سهام هستیم، این دسته از ناظران بورس معتقدند امکان ریزش ارزش سهام در بازار بورس تهران باشیم چرا که به زعم برخی کارشناسان ارزش سهام در این بازار ۱۰ الی ۱۵درصد بالاتر از ارزش واقعی آنها است و این امر ممکن است وارد آمدن آسیب‌های جدی به جمع کثیری از سهامداران را موجب می‌شود. البته زنگ خطر را امروز یکی از زیرمجموعه های شستا ( سولیران) به صدا درآورد که با اعلام انحلال آن بسیاری از تاره کاران بورسی را شوکه کرد و این ذهنیت را به وجود آورد که ممکن است این اتفاق برای سایر زیرمجموعه های شستا و یا سایر مجموعه های حاضر در بورس نیز رخ دهد.

اما یکی دیگر از موضوعات همیشگی بازار سرمایه، مشکلاتی است که دارندگان سهام عدالت با آن روبه‌رو هستند و بلاتکلیفی این دسته از سهامداران باعث کلافگی بسیاری از هم وطنان شده است. در حالی که حدود ۳۶میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت منتظر اعلام زمان فروش ۳۰درصد دوم این سهام هستند، هرچند از زمانی که امکان فروش ۳۰ درصد اول فراهم شده است نیز تنها حدود دو و نیم میلیون نفر اقدام به فروش کرده‌اند اما بسیاری از آنها هنوز قادر به دریافت مبالغ حاصل از فروش نشده‌اند. البته دولت وعده داده است که سهامداران میتوانند ۳۰درصد دوم را از روز عید غدیر خم به فروش برسانند اما همچنان این امر برای بسیاری از صاحبان سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام است.

نگرانی‌ها درخصوص سهام عدالت

سهام عدالت را باید یک امداد غیبی در وضعیت مالی پر از مشکل بخش عمده‌ای از خانوارهای ایرانی به‌شمار آورد که در دوره بحران کرونا برای آنها بیمه‌ای را در برابر مشکلات فراهم آورده است. موافقت مقام معظم رهبری با آزاد‌سازی سهام عدالت این فرصت را فراهم کرد که فشار سیاست‌های حمایتی دولت در ایام بی‌پولی کرونایی، از خزانه یا استقراض از بانک مرکزی به بازار سرمایه منتقل شده و این بازار سرمایه بوده که در غیاب بسترهای حمایتی متداول، بار این نوع حمایت خاص را بر عهده گیرد با وجود این امتیازات، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد.

سرمایه سهامداران این شرکت بورسی دود شد

خبرانحلال شرکت سولیران، شرکتی که زیرمجموعه شستا محسوب می‌شود، آن‌قدر برای سهامدارانش شوکه‌کننده بود که برخی تازه‌واردان بورس را به تکاپو انداخت. همان زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس عرضه شد، یکی از مدیران شستا اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا زیان‌ده باقی مانده‌اند که تکلیفشان به زودی مشخص می‌شود.

زمان عرضه اولیه جدید بورسی مشخص شد

زمان قطعی چهاردهمین عرضه اولیه سال مشخص و مقرر شد، چهارشنبه هفته جاری علاوه بر واگذاری ۱۵ درصد پتروشیمی ارومیه، ۱۵ درصد از سهام تامین سرمایه امین نیز در بورس واگذار شود. بازار سهام این هفته علاوه بر واگذاری ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی ارومیه در فرابورس (معادل ۱۰۵ میلیون سهم با حداکثر سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی ۴۰ سهم با دامنه قیمت ۶۲۰ تا ۶۳۰ تومانی) میزبان تامین سرمایه امین هم است که به عنوان پنجمین شرکت از این صنعت انجام می‌شود.

سیگنال‌های بازارهای جهانی به بورس

در معاملات امروز (دوشنبه) بازارهای جهانی قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و قیمت هر بشکه نفت نیز با اندکی کاهش مواجه شد. در معاملات بازارهای جهانی امروز، در پی تضعیف دلار و افزایش نگرانی‌ها در خصوص رکود اقتصاد جهانی ناشی از اوج‌گیری موارد ابتلا به ویروس کرونا، قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. با توجه به این اتفاقات در بازارهای جهانی به نظر نمی‌رسید معاملات بازار سهام امروز تهران تاثیر زیادی از بازارهای جهانی بگیرد. روز گذشته شاخص بورس تهران با رشدی حدود ۵۰ هزار واحدی توانست از سطح ۲ میلیون واحدی عبور کند و رکورد تازه‌ای را از خود برجای بگذارد. رکوردی که بسیاری از تحلیلگران انتظار بهبود آن تا پایان هفته را می‌کشیدند.

عرضه اولیه دو شرکت جدید در بورس+ جزییات

عرضه اولیه سهام دو شرکت، «تامین سرمایه امین» با نماد «امین» در بورس تهران و پتروشیمی ارومیه با نماد «شاروم» در فرابورس برای روز چهارشنبه (۱۵ مرداد ماه) قطعیت یافت. در ماه‌های اخیر، حمایت دولت از بورس بی‌سابقه بوده، به طوری که از طریق عرضه صندوق‌های ETF با قیمت مناسب، تامین مالی از طریق این بازار، عرضه سهام شرکت‌های جدید و نیز آزادسازی سهام عدالت، حمایت همه‌جانبه‌ای از بازار سرمایه صورت گرفت.

دلیل کاهش عرضه روغن پایه در بورس مشخص شد

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، گفت: در صورت تفویض اختیارات لازم به ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت لازم برای ممانعت از صادرات محصولات خام اعمال خواهد شد. محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه یک سیما با اعلام این مطلب، اظهارکرد: سران محترم سه قوه در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سه ابزار برای تنظیم بازار در اختیار ستاد تنظیم بازار قرارداده بودند که این سه ابزار شامل وضع عوارض صادراتی یا اعلام ممنوعیت صادرات، جمع آوری محصولات خاص در زمان افزایش تولید و عرضه آن در زمان افزایش مصرف و همچنین قیمت‌گذاری کالاست.

بورس قرمز شد

شاخص کل بورس در دومین ساعت معاملات امروز با رشد منفی ۶ هزار ۱۴۷ واحدی روربرو شد. شاخص کل بورس امروز در دومین ساعت معاملات با رشد منفی روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۱ صبح (دوشنبه، ۱۳ مرداد) با رشد ۶ هزار و ۱۴۷ واحدی روبه‌رو و به ۲ میلیون و ۵ هزار و ۳۷۷ واحد رسید.

بلاتکلیفی دارندگان سهام عدالت

تقریبا ۳۶ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیده‌اند که طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی از یکشنبه هفته آینده اختیاراتی برای چگونگی معامله این سهامداران درنظر گرفته شده است، اما هنوز این اختیارات مشخص و به صورت دقیق اعلام نشده. چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که ۱۰۰ درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه خواهد شد که ۶۰ درصد آن در روز بعد از عید غدیر قابلیت معامله را پیدا می‌کند. بر این اساس، مشمولانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند این موقعیت را خواهند داشت.

زمان معاملات در فرابورس تمدید شد

زمان معاملات در فرابورس امروز ( ۱۳مرداد) با توجه به مشکلات پیش آمده در هسته معاملات آن تمدید شده است. سامانه معاملات فرابورس امروز (دوشنبه) به دنبال تشدید مشکلاتی که اخیرا در سامانه معاملات به دلیل حجم زیاد سفارش‌های خرید و فروش به وجود آمده، دچار اختلال و باعث تاخیر در شروع داد و ستد سهام حاضر در فرابورس شد.

خداحافظی شاخص بورس با کانال دو میلیون واحدی

بازار بورس تهران فقط یک روز بالای مرز ۲ میلیونی ماند و امروز(دوشنبه ۱۳مرداد )افت کرد. شاخص بورس امروز با عقبگرد ۱۴ هزار و ۴۰۰ واحدی نتوانست سطح ۲ میلیون واحدی را حفظ کند. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲ روز مهم برای شاخص بورس هستند و پایداری شاخص بالای این کانال، وابسته به روند شاخص در این ۲ روز دارد.

ارسال نظر