|
کدخبر: 111416

عایدی مهمان ناخوانده برای بورس

الهه بهرام - خبرنگار

مگر نمی‌گویند که کرونای بد قدم باعث از هم پاشیدگی بازارهای اقتصادی و ریزش بازارهای بورس جهانی شده است. پس قضیه از چه قرار است که از بدو ورود این مهمان ناخوانده؛ بورس ایران حال خوشی پیدا کرده است. "در شرایطی که ویروس کرونا، لرزه بر اندام بازارهای مالی و پولی جهان انداخته است؛ شاخص بورس ایران همچنان در مدار مثبت و روند صعودی قرار دارد." این خبری است که این روزها در تمامی اخبار کشور به کرات می‌شنویم.

الهه-بهرام

به عقیده بیشتر کارشناسان بازار سرمایه؛ آن چیزی که خون کرونا را برای بورس ما رنگین تر از بورس بقیه کشورها کرده است؛ حمایت مستقیم دولت از بورس در این ایام کرونایی بوده است. زخمی که در این سال‌ها به دلیل عدم حمایت عملی دولت از بورس بر پیکره این بازار ایجاد شده بود؛ در این ایام کمی التیام پیدا کرده است.

حال مردمی که به خاطر وجود این ویروس منحوس خانه نشین و تمامی کسب و کارهایشان تعطیل شده است؛ با این اقدام حمایتی دولت تنها امید باقی مانده خود را برای کسب درآمد در یکه‌تازی بازار بورس می‌بینند. از این رو با نشستن در خانه و کلیک بر سایت سجام به صورت غیر حضوری کد بورسی می‌گیرند ( چیزی بالغ بر ۴ میلیون کدبورسی از ابتدای امسال) و یکی پس از دیگری سهامدار می‌شوند.

شاید روزی تصور اینکه بورس به صراحت تیتر تمامی اخبار دولت شود و مردم را از تب و تاب چک کردن قیمتِ دلار و سکه و حضور در سبزه میدان منصرف کند؛ سخت بود اما اینک این اتفاق افتاده و بورس از یک بازار کوچک به یک بازار تاثیر‌گذار در کشور تبدیل شده که مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته است.

پس در شرایط فعلی رکودی منابع و نقدینگی نه به سمت بازار مسکن، نه بانک‌ها و نه بازار ارز و طلا بلکه تماماً در بورس بلوکه می‌شود؛ چرا که بازار مسکن رشد خود را کرده و توان خرید مردم در این بخش کم است. کاهش سود بانکی نیز باعث خروج سپرده‌ها شده؛ بازار طلا وابسته به ارز نیز وضعیتش مشخص است. پس تنها فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود در این روزهای کرونایی، بورس است.

اکنون بازار سرمایه مملو از سهامداران خرد و کلانی (از تمامی اقشار جامعه) است که به تازگی وارد میدان بورس شده و سیل عظیمی از نقدینگی را در این میان تزریق کرده‌اند. سهامداران نوپایی که با سرمایه‌های اندکشان؛ منتظر کسب سودهای بیشمار هستند.

در کل می‌توان گفت با اینکه بورس تا به امروز عواید زیادی را نصیب دولت و سهامداران کرده اما با این وجود نباید فراموش کرد که ماهیت بازار سرمایه با ریسک عجین است و این بازار به مثابه یک شمشیر دولبه است. بازاری که در آن کسب سود تنها روی خوش سکه است آن هم برای سهامداران حرفه ای؛ روی دیگر سکه نشان از دومینوی رفتارهای هیجانی بازیگران غیرحرفه‌ای دارد که می‌تواند در یک چشم به هم زدن هست و نیست فرد را به صفر برساند.

از این رو سهامداران تازه وارد باید مراقب بورس بازان باشند و به نیت رسیدن به آمال‌های دور و درا، خودسرانه و بدون مشورت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تمامی دارایی‌های خود را به یکباره در شکم یک سهم از بورس نریزند چرا که این امر می‌تواند همان اتفاقی را برای آنها رقم بزند که برای سپرده‌گذاران مؤسسات مالی در سال‌های گذشته رقم زد.

حال اینکه مهار سونامی تورم با رکوردشکنی‌های بورس در دوران پسا کرونا نیز می‌تواند به قوت خود باقی بماند یا خیر؟ مقوله دیگری است که باید جداگانه به آن پرداخت.

 

نویسنده: الهه بهرام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها