|
کدخبر: 110677

چرا بورس ایران محکوم به رشد است؟

مهناز صادقی-تحلیل گر بازار سرمایه

۱- هموطنان عزیز ما، دیگر مثل دهه‌های گذشته تمایل به سپرده‌گذاری در بانک ندارند. هوش مالی آنها افزایش پیدا کرده، آگاه‌تر شده و دریافته‌اند بیشترین بازدهی سرمایه‌گذاری، مربوط به بورس است و این مساله باعث چرخش اقتصاد کشور عزیز ما، از بانک محوری به بورس محوری شده‌ است.

مهناز-صادقی

۲- اخیرا بیشتر از ۵۰ میلیون نفر سهامدار وارد عرصه بازار سرمایه شده‌اند، این اتفاق رونق بورس را طی سالهای آتی تضمین خواهد کرد!

۳- بورس ایران از نظر عمر و تعداد سهامداران فعال؛ کودکی نوپا با آینده درخشان محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تعداد سهامداران روز به روز بیشتر شود و با افزایش تعداد سهامداران، بورس ما هم بزرگتر و عمیقتر شده، رشد بیشتری تجربه کند.

۴- شرکتها و سهام فعال در بورس ایران محدود است. با توجه به افزایش علاقه مردم به فعالیت در بورس، تقاضا روز به روز افزایش می‌یابد حال آنکه عرضه محدود است، طبیعتا این مساله باعث افزایش ارزش سهام و رشد بازار سرمایه می‌شود.

۵- کشور عزیز ما ظالمانه و ناجوانمردانه مورد تحریم قرار گرفته و درآمد ارزی ما از فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرده!

در چنین شرایطی بانک مرکزی ناچار از چاپ پول برای چرخاندن چرخ اقتصاد کشور است و این امر متاسفانه موجب تورم و تورم به نوبه خود موجب افزایش قیمت سهام و رشد بورس خواهد شد.

۶- از طرفی به خاطر کرونا بسیاری از کسب و کارها خوابیده و خرج روی دست دولت گذاشته، درآمدهای مالیاتی دولت هم کاهش پیدا کرده. این مسائل موجب فشار مضاعف بر اقتصاد ما و تورم مضاعف شده ...

۷- افزایش نرخ ارز بر اثر تورم، موجب افزایش حاشیه سود شرکتها می‌شود و به عبارتی هزینه شرکتها مخصوصا صنایع مادر، به ریال ولی درآمدشان به دلار است!

۸- ورود کالاهای خارجی به خاطر تحریم، کاهش چشم‌گیری دارد و از طرفی افزایش نرخ ارز و گرانی کالاهای خارجی، باعث شده هموطنان ما به مصرف کالاهای ایرانی روی آورند و این امر موجب جهش تولید، افزایش فروش و درآمد شرکتها و کارخانه‌های ایرانی شده‌ است.

۹- مسئولان کشور در حال استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای توسعه‌ شرکت‌ها‌ هستند. این رویداد فرصتی طلایی است که منجر به افزایش تولید، اشتغالزایی، افزایش رفاه اجتماعی و رشد بورس می‌شود.

۱۰- دولت برای کنترل قیمت ارز و جلوگیری از تورم افسار گسیخته، از بورس حمایت و نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت میکند. در اقتصاد بحران زده و متورم؛ ورود نقدینگی سنگین و سرگردان به بورس، رشد ارزش سهام را تضمین خواهد کرد.

۱۱- با افزایش معاملات در بورس، مالیات بیشتری توسط سهامداران پرداخت می‌شود و دولت می‌تواند مقداری از کسری بودجه خود را در شرایط تحریمی فعلی، با دریافت این مالیاتها تامین کند.

۱۲- دولت برای کسب درآمد، قصد دارد سهام شرکتهای خود را وارد بورس کند، پس باید این بازار را پر رونق نگهدارد تا بتواند از فروش سهام شرکتهای دولتی، سود خوبی کسب کند.

۱۳- سود بانکی و سود بین بانکی در حال کاهش است و این مساله موجب خروج پول از بانک و ورود به بورس است.

۱۴- اخیرا برای جلوگیری از تقاضای کاذب، پیشگیری از اغتشاش در بازار و کسب درآمد برای دولت، مالیاتهای سنگینی بر معاملات خانه، خودرو، طلا و ... وضع شده. افرادی که در این بازارها با خرید و فروش کسب سود می‌کردند، حال دستشان خالی شده و جایی بهتر از بورس برای فعالیت سراغ ندارند!

۱۵- محدودیت جابجای پول در بانک‌ها توسط دولت، سرعت گردش را کاهش داده و خرید فروش ارز در مقیاس بزرگ عملی نیست.

نگهداری ارز هم مشکل ساز هست و خروج از کشور در اندازه بزرگ (به علت محدودیت‌های بانکی) عملا امکان پذیر نیست. این‌ مساله موجب خروج نقدینگی از ارز و ورود آن به بورس شده.

۱۶- بورس شفاف و قانونی بوده، سود عالی و حلالی دارد و با خیال راحت می‌توان در این بازار فعالیت کرد.

۱۷- نرخ تورم انتظاری بالای ۴۰٪ است و آزادسازی دلار ۴۲۰۰ تومانی هم بر آن اثر دارد.

۱۸- در بحران بیماری کرونا؛ اکثر کشورهای جهان منجمله آمریکا، برای حمایت از اقتصاد خود دست به چاپ گسترده پول بدون پشتوانه زدند!

طی ماههای آینده، چاپ پولهای بدون پشتوانه موجب تورم جهانی و افزایش رشد بورس کشورها خواهد شد و طبیعتا به رشد بورس ایران نیز کمک خواهد کرد.

۱۹- بورس تنها بازاری هست که ما با کمترین مبلغ می‌توانیم سرمایه‌گذاری کرده، وارد خرید و فروش شویم. بازارهای دیگر نیاز به مبالغ هنگفتی برای سرمایه‌گذاری دارند.

کدام بازار ارزانتر از بورس است؟!

از دلایل مهم دیگر رشد بورس می‌توان به حمایت رهبر انقلاب از بورس و جهش تولید، آزاد سازی سهام عدالت، تغییر نگرش سنتی به اقتصاد و ... اشاره کرد که در مجموع باعث خواهند شد بورس ایران رشدی شگفت انگیز داشته باشد!

نویسنده: مهناز صادقی

ارسال نظر