|
کدخبر: 107604

دلیل اختلال در تخصیص عرضه‌ اولیه چیست؟

هفته گذشته در جریان عرضه اولیه «وپویا» بسیاری از سهامداران نسبت به عدم تخصیص سهام اعتراض داشتند، کارگزاری مفید در این رابطه توضیحاتی ارائه کرده است.

بورس دلیل اختلال در تخصیص عرضه‌ اولیه چیست؟

دومین عرضه اولیه تیرماه در حالی فردا انجام می‌شود که عدم تخصیص سهام در عرضه اولیه وپویا موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شده بود و آنها عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها را دلیل این اتفاق می‌دانستند.

در همین رابطه تجارت‌نیوز علت این اختلال را از مسئولان کارگزاری مفید جویا شد و محمدمهدی سیف‌الهی، مدیر ارشد معاملات این کارگزاری در این خصوص توضیحاتی را ارائه داد.

به گفته وی، مشکلاتی که در عرضه اولیه هفته گذشته رخ داد به دلیل ظرفیت سیستم ثبت سفارش (book building) مدیریت فناوری بورس بوده که به دلیل حجم بالای متقاضیان دچار اختلال می‌شود و کارگزاری‌ها در این رابطه تعللی نداشته‌اند. در واقع این موضوع نیز ناشی از آن می‌شود که در زمان راه‌اندازی این سیستم تقاضا برای عرضه اولیه بسیار کمتر از حال حاضر بوده و در واقع مقامات بورس پیش‌بینی چنین رشدی را نکرده بودند. به طور مثال در اسفند ۹۷ میزان مشارکت در عرضه اولیه ۳۳۰ هزار نفر بود در حالی که به احتمال زیاد در عرضه اولیه فردای «سیتا» حدود ۴ میلیون نفر شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در گذشته زمان ثبت سفارش‌ها تنها دو ساعت بود و ارسال سفارش از سوی کارگزاری مفید تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد اما در عرضه اولیه «وپویا» با اینکه مدت زمان ثبت سفارش به پنج ساعت افزایش پیدا کرد ولی باز هم سامانه دریافت سفارش بورس حدود ۲۰ درصد از سفارش‌های مشتریان را نپذیرفت،چرا که ظرفیت دریافت سفارش این سامانه نسبت به حجم سفارشات کمتر بود.

مدیر ارشد معاملات کارگزاری مفید اعلام کرد: در خصوص عرضه اولیه فردا نیز احتمالا این مشکل مجددا به وجود بیاید و ما برای حل این مشکل پیشنهاد دادیم که زمان ثبت سفارش از ساعت ۵ صبح باشد تا مدت زمان ثبت سفارش به ۶ ساعت افزایش پیدا کند اما متاسفانه این پیشنهاد مورد موافقت سازمان بورس قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به افزایش تعداد سفارش‌دهندگان در این عرضه اولیه و همچنین عدم وجود قطعی در سامانه معاملاتی آگاه، ممکن است که فردا نیز به بخشی از متقاضیان، سهم سیتا تخصیص داده نشود. البته مدیریت فناوری بورس به دنبال تقویت و افزایش ظرفیت دریافت سفارش سامانه خود هست و آنطور که اعلام کرده احتمالا تا ۲ هفته آینده این مشکل مرتفع شود.

وی همچنین ضمن اعلام این نکته که توجه به زیرساخت‌های موجود، از نظر فنی با توجه به حجم تقاضای فعلی امکان دو عرضه اولیه در هفته وجود ندارد از مشتریان کارگزاری خود خواست که برای این که مشکلی در تخصیص عرضه اولیه پیش نیاید، توافقنامه خرید را تایید کرده و موجودی حساب خود را از روز قبل شارژ کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر