|
کدخبر: 100100

چه کسی پاسخگوی زیان‌ های مالی مردم در بورس است؟

مدیر امور حقوقی بورس گفت: بازار بورس دارای بخش حقوقی است که با همکاری قوه قضاییه از مردم در برابر زیان‌های مالی در بورس پشتیبانی خواهد کرد.

بورس چه کسی پاسخگوی زیان‌ های مالی مردم در بورس است؟

محمدعلی شیری زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در یک برنامه رادیویی با موضوع بایسته‌های حقوقی و قانونی در بازار بورس درباره سوالات مخاطبان توضیحاتی را ارائه دادند که در ادامه می‌خوانید؛

*** در شرایط فعلی که مردم به دلیل آزادسازی سهام عدالت بیشتر به بورس مراجعه می‌کنند آیا نهادی برای رسیدگی به شکایات آنها وجود دارد؟

در معاونت حقوقی بورس بخشی تحت عنوان اداره رسیدگی به شکایات حقوقی وجود دارد که وب سایتی به منظور دریافت اعتراضات مردم راه‌اندازی کرده است. از این رو افرادی که زیادن دیده هستند یا تخلفی را مشاهده کرده‌اند می‌توانند سوال یا شکایت خود را ثبت کنند. شرکت‌های بورسی موظفند به صورت مکانیزه به مردم پاسخ دهند. شکایاتی که جنبه تخلف داشته باشد پالایش می‌شوند. این واحد در مسیر رسیدگی به جرایم و حتی در پیگیری‌های کیفری مسائل و مراحل را رصد و پیگیری می‌کند.

*** ارتباط میان بخش حقوقی بورس و قوه قضاییه چگونه برقرار می‌شود؟

بر اساس ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار سازمان مکلف است مواردی که در قانون تحت عنوان جرایم تعریف شده است را به مراجع قضایی زیر صلاح اعلام کند و حتی به عنوان شاکی، شکایت را ثبت و پیگیری کند. از سال ۸۵ تا کنون این موارد به صورت مداوم به دستگاه قضا اعلام شده است و خوشبختانه این سازمان دارای شعب تخصصی در مجتمع ویژه اقتصادی است چرا که بحث بورس تخصصی است و نباید در بخش‌های مختلف پراکنده باشند.

در این ماده حتی‌شان شاکی نیز پیش‌بینی شده است، به طوری که بخش حقوقی بورس شکایت را ثبت می‌کند و در تمام مراحل بازپرسی حضور دارد و از آنجایی که تمام اتفاقات در سامانه‌ها رخ می‌دهد، جمع آوری مستندات بدون مشکل خواهد بود و در صورت نیاز ارائه خواهد شد. همچنین در مرحله دادسرا، دادگاه بدوی و تجدید نظر هم شعب تخصصی وجود دارد و این موارد به صورت تخصصی رسیدگی می‌شود.

در قانون بودجه سال ۹۹، دولت مجوز ورود شرکت‌های دولتی به بورس را دریافت کرده است. اگر دولت شرکت‌هایی که از نظر سود، قیمت‌گذاری یا سهام دچار مشکل هستند را واگذار کند چه نهادی باید مردم را در این باره آگاه کند و چه سازمانی ناظر بر ضررهای احتمالی مردم است؟

اساسا تمام واگذاری‌ها فرآیندهای کارشناسی و نظارت را طی می‌کنند و بسیار به ندرت چنین اتفاقی رخ خواهد داد. اگر فرض کنیم که چنین موردی پیش‌اید سازو کارهای آن موجود است. در واقع نهادهایی در بازار سرمایه وجود دارند که مردم می‌توانند از طریق آنها اقدام کنند. در ماده ۴۳ قانون بازار اوراق بهادار به صراحت بیان شده است " چنانچه مشکلی در فرآیند واگذاری وجود داشته باشد از طرف هیات داوری یا هیات مدیره بورس‌ها قابل پیگیری و طرح شکایت است ".

آوای قانون: افرادی که از بورس اطلاعات کافی ندارند اما علاقمند به فعالیت اقتصادی در این عرصه هستند، چگونه باید وارد این بازار شوند که در دام سودجویان گرفتار نشوند؟

درحال‌حاضر فعالان زیادی در بازار سرمایه حضور دارند و طیف گسترده‌ای از مردم به بورس تمایل پیدا کرده‌اند. درصدی از این افراد معامله گرهای حرفه‌ای بوده‌اند که از مدت‌ها پیش در این بازار بوده‌اند که از روش‌های تحلیل تکنیکال یا فاندمنتال استفاده می‌کنند اما با هجمه گسترده‌ای که درحال‌حاضر به سمت بورس شکل گرفته است مردم نمی‌دانند چه سهمی خوب است. متاسفانه برخی تازه وارد‌ها در دام کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی می‌افتند. این سودجویان با وعده سینگال‌های طلایی و معرفی سهام‌های سودده، از کسانی که آگاهی لازم در باره بورس ندارند، مبالغ زیادی پول درخواست می‌کنند.

بخش حقوقی و انتظامی بورس، به سیستم‌های مانیتورینگ مجهز است که پشت صحنه تمام معاملات را می‌بیند و بررسی می‌کند. به عنوان مثال ادمین یک کانال پرطرفدار به افراد عضو خود می‌گوید فردا ساعت ۱۱ سهام شرکت "الف " را خریداری کنید و خود او در همان ساعت در سمت عرضه قرار می‌گیرد. درواقع مردم را به سمت و سوی مختلف هدایت می‌کنند و خودشان در سمت دیگر منتفع می‌شوند.

 

منبع: رادیو گفت و گو
  • بیدار ارسالی در

    حقیقتا خوب برنامه ای چیدید برای کشوندن م ردم تو خیابونها و اعتراض و آشوب ...موندم پشت این جریانات و اسیب زدن به مردم از ی ک سو و جنجال آفرینی با ابزارمردم . چه گر وههاو افرادی خوابیدن و کجان کاش مردم یکم حافظه تاریخی شونو تقویت کنن کاش این جری انات منافق داخلی زودتر دستشون واسه مردم رو بشه ...اللهم عجل لولیک الفرج

  • محمدرضا عباسی ارسالی در

    با سلام، کل دار و ندارم را با اعتماد به رئیس جمهور و دولتش به بورس بردیم، دولت در جواب نقد دیگران مثبت بودن بورس ایران را واقعی عنوان می کرد. ما با اعتماد به وی در بورس سرمایه گذاری کردیم، متاسفانه الان کلی ضرر و زیان دادیم مسئول این امر کیست؟ بدون تردید مسئول آن آقای رئیس جمهور و هیات دولت است. ما مکلف هستیم به رئیس جمهور و دولت اعتماد کنیم ولی متاسفانه از اعتماد سوء استفاده شده است. آیا در دولت به این عریض و طویلی کسی نبود که بداند که بورس حباب است. چرا رئیس جمهور و دولت به طور صریح و تلویحی مردم را تشویق می کرد که در بورس سرمایه گذاری کند. آیا آنها منافعی در ا ین باره داشتند، آیا آنها می خواستند از سرمایه مردم برای کمبود بودجه استفاده کنند و یا نه بدتر نفع شخصی داشتند و خود و یا افراد نزدیک به آنها در بورس سرمایه گذاری کردند و با رانت اطلاعاتی و سرمایه ای که در دست داشتند سرمایه هنگفتی را به جیب زدند.
    در هر حال مسئول این ماجرا آقای رئیس جمهور و هیات دولت است. و خسارات مردم را باید جبران کند.

  • اسماعیل میثمی ارسالی در

    بنام خدا سلام وای به روزی که بگندد نمک من تنها در نماد وسنا 15 میلیون تومان زیان بورسی دیدم و حدود 4 برابر در سایر نماد ها چه کسی پاسخگو است باید یاد بگیرم دیگر حرف دولتها را ملاک راهبرد اقتصاد خانواده ام قرار ندهم تا از این مچاله تر نشوم لعنت بر مسببش حتی بباقیمانده سرمایه ام هم جهت برگشت با دها میلین زیان امید ندارم و اعتماد ندارم این مکاتبات هم دلخوشی بیجاست کسی کار نمیکند یک دیوانه سنگی در چاه انداخته که جمعی عاقل از نجاتش عاجزند چه کنیم ؟ !!! والسلام به امید ظهور آقامون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها