|
کدخبر: 68973

اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست خبری سازمان بیمه سلامت ایران:

منطقی‌سازی تجویز و مصرف دارو با نسخه‌های الکترونیکی

رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی‌سازی نسخه‌های الکترونیکی وجود دارد که با تحقق این امر الگو‌‌های مصرف و تجویز دارو در نظام سلامت جامعه منطقی‌سازی می‌شود.

گسترش‌نیوز: طاهر موهبتی رئیس سازمان بیمه سلامت در مراسم تفاهمنامه مشترک مابین این سازمان با صدا و سیما اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی بر توضیع کیفی و کمی حمایت‌های بیمه‌ای دارند و به فرمایش ایشان بیمار نباید جزء رنج بیماری دغدغه‌ دیگری داشته باشد.

bimesalamat.jpeg

موهبتی بیان کرد: دسترسی به مراکز درمان و صرف هزینه‌ از جمله مشکلات نظام سلامت است که عمدتا در مناطق محروم کشور به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب سعی در ارائه خدمات ارزنده‌ای به مشترکان بیمه‌ای خود کرده‌ایم، تشریح کرد: در سازمان بیمه سلامت بیش از ۴۰ میلیون بیمه‌شده وجود دارد که این جمعیت بیش از ۱۴۵ میلیون بار در سال به مراکز خدماتی مراجعه می‌کنند.

رئیس سازمان بیمه سلامت بیان کرد: چند هزار میلیون دارو در خانه‌ها وجود دارد که به منظور حفظ منابع ملی و ارزی، منطقی‌سازی رفتار‌های درمان را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

موهبتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نسخه الکترونیکی یکی از راهکار‌های سامان‌دهی و منطقی‌سازی تجویز و مصرف دارو است که سازوکار‌ها و زیرساخت‌های لازم آن فراهم شده اما برای ورود به وادی عملیاتی‌سازی و پذیرش آن در جامعه به فرهنگ‌سازی‌های بیشتری نیاز است.

وی مطرح کرد: متاسفانه برخی از پزشکان تاکید زیادی بر برند‌های خارجی دارو‌ها دارند در صورتی که نمونه داخلی آن وجود دارد و یا دارو‌هایی بیش از نیاز طول درمان تجویز می‌کنند که در نسخه الکترونیک اینگونه رفتار‌ها پایش می‌شود.

طبق آخرین برآورد‌ها حدود ۱۸۵ میلیون مراجعه سرپایی به مراکز تحت قرارداد به ثبت رسیده‌ است که در این حوزه بیش از ۱۲ هزار پزشک فوق تخصص، ۱۰ هزار داروخانه و متخصص تحت قرارداد خدمات‌رسانی می‌کنند.

معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما گفت: ثروتی تحت پوشش دارو در منازل حبس شده که اینگونه الگو‌های اشتباه حاکی از فرهنگسازی بیشتر در نظام سلامت جامعه است.

احمد شهریاری معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ترویج احکام اسلام باید بتواند به تمام مجموعه و آحاد ملت خدمت‌رسانی کند. بر همین اساس دولت در راستای مردم سالاری، درمان و خدمات سلامت را در اولویت‌ خود قرار داده‌ است.

وی تاکید کرد: اهمیت رسیدگی و توجه به درمان و سلامت مردم جامعه به‌قدری است که در راس مسائل حساسی همچون امنیت قرار می‌گیرد و برای حفظ این سیانت و افزایش راندمان آن باید فرهنگ‌سازی‌های لازم شکل بگیرد.

معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ استفاده از دارو و مباحث بهداشتی، تشریح کرد: ثروتی تحت پوشش دارو در منازل حبس شده است که این مشکل ناشی از نسخه‌نویسی و نظام مصرف اشتباه است‌.

وی تاکید کرد: متاسفانه رفتار‌های مذکور حاکی از نبود آداب صحیح و الگو مناسب در مصرف دارو است و به بیان دیگر نظام سلامت جامعه نیازمند گام‌های جدی در فرهنگسازی است

شهریاری تاکید کرد: در تفاهمنامه سازمان بیمه سلامت و صدا و سیما جمهوری اسلامی سعی شده این امر ساماندهی و به نتایج ثمربخشی برسد.

حمایت بیمه سلامت از ۳۴ هزار نیازمند

شاهرخ رامزی معاون برنامه‌ریزی بیمه سلامت در ادامه این مراسم اظهار کرد: ۳۴ میلیون نفر از محرومان و نیازمندان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که دولت بابت این خدمت بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

این سازمان بیمه‌ای با داشتن بیش از ۴۴ هزار مجموعه خدمت‌رسان توانسته پوشش وسیعی در زمینه درمان داشته باشد و در حوزه سلامت جامعه گام بردارد.

رامزی بیان کرد: هدف از این تفاهمنامه‌ که ۵ ساله مورد انعقاد قرار گرفته ارائه خدماتی با کیفیت و حساسیت بیشتری شده‌ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها