|
کدخبر: 63465

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

ارز نیمایی منتفی می‌شود!

علیشاهی گفت: با فراهم آوری پیش‌نیاز‌هایی همانند امنیت اقتصادی، آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی و... رسالت سامانه نیما، سنا و... خاتمه یافته و تخصیص ارز از این طریق منتفی خواهد شد.

گسترش نیوز:‌ معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد سیاست‌گذاری‌های بازار ارز در خصوص ارز آزاد و نیمایی، مطرح کرد: ‌دولت‌مردان و مجلس حدود ۶ ماه بر روی فراهم آوری پیش‌نیاز‌های بازار متشکل ارزی تمرکز کرده‌اند و خوشبختانه تاکنون تا حد رضایت‌بخشی این اهم محقق شده است.

آقاپور علیشاهی ادامه داد: یکی از لازمه‌های تشکیل بازار متشکل ارزی، وجود نرخ ثابت و مشخصی در بازار ارزی است. به همین منظور سیاست‌هایی در راستای بازگشت آرامش به این بازار اعمال‌شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: مدتیست نرخ ارز به‌خوبی تحت کنترل نهاد ناظر قرارگرفته و طبق آخرین دستور‌العمل و سیاست‌‌گذاری‌ها، بانک مرکزی به دنبال حفظ و کنترل نظام عرضه و تقاضا بازار است.

وی معتقد است: در حقیقت بانک مرکزی با نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ خود توانسته تأثیر و دخالت عوامل حاشیه‌ای را به حداقل ممکن برساند.

آقاپور علیشاهی مطرح کرد: مجلس به‌طورجدی به دنبال وجود پایه مشخص و ثابتی میان ارز نیمایی و نرخ آزاد است. به‌محض ایجاد حاشیه‌امنی در این زمینه و وجود ثبات اطمینان بخشی، بازار متشکل ارزی فعالیت خود را آغاز کرده و مهر ثبات نهایی را بر روی نرخ‌ها وارد می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: مجلس و دیگر سیاست‌گذاران به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارز و امنیت اقتصادی هستند تا به این واسطه بتوانند به فعالیت سامانه‌ نیما و سنا و... خاتمه دهند.

وی در مورد این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه زمانی فعالیت سامانه‌های نیما و سنا خاتمه میابد؟ پاسخ داد: دولت سعی دارد تا تفاوت‌ نرخی میان ارز دولتی با آزاد را از میان ببرد و ثبات بازار بدون هیچ دخالتی به مسیر خود ادامه دهد. این امر در دست‌رس بوده و با دست‌یابی به این موضوع، زمان خاتمه فعالیت سامانه‌های جانبی فرا خواهد رسید.

آقاپور علیشاهی در پایان این گفت‌وگو گفت: اکنون سامانه‌های فعلی دچار هیچ اشکال و نقصی نیستند اما برای بهبود شرایط کلی اقتصاد و جلوگیری از رانت‌های ناخواسته باید تفاوت نرخی از میان برود. رسالت این سامانه‌ها مقطعی بوده و پس از رسیدن به شرایط مطلوب دیگر نیازی به وجود آنها نیست.

لازم به ذکر است؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بلاتکلیفی سامانه نیما و افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در این سامانه انتقاد کرده بود و بیاناتی همچون دولت و بانک مرکزی باید سیاستی را برای خروج از وضعیت نابسامان ارز نیما اتخاذ کند را داشته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها