|
کدخبر: 63105

تحلیل‌گر بازار سرمایه و ارز در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

بانک مرکزی با کنترل تقاضا، بازار ارز را مدیریت کرد

رادپور معتقد است: در واقع بانک مرکزی توانست نیروی تقاضا‌ را ساماندهی و کنترل کند. به‌بیان‌دیگر کنترل تقاضا‌ها توانسته سرپوشی بر مقدار اندک عرضه ارز باشد.

گسترش نیوز: میثم رادپور تحلیل‌گر بازار سرمایه و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد پیش‌بینی نرخ ارز، اظهار کرد: حجم نقدینگی اصلی‌ترین عامل تحریک نرخ دلار است که به نظر می‌رسد پس از افزایش ۳۰ درصدی نرخ دلار دیگر با فشار نقدینگی روبه‌رو نشویم. چراکه قدرت خرید متناسب با نقدینگی کاهش پیداکرده است.

maysamradpor.jpg

رادپور بیان کرد: درواقع حجم نقدینگی زمینه‌ساز و هدایت‌کننده جنب‌و‌جوش‌های نرخ ارز است. هرچند که عوامل دیگری نیز در به افزایش نوسانات دامن‌ می‌زند اما اصلی‌ترین علت آن به حجم نقدینگی برمی‌گردد.

تحلیل‌گر بازار سرمایه و ارز مطرح کرد: عواملی همچون تحریم‌ها باعث تشدید محدودیت‌های نقل‌وانتقال ارزی شده اما این تنگناها درنهایت بر میزان نقدینگی و ذخایر‌ تأثیرگذار است.

وی تشریح کرد: متناسب با کاهش نرخ ارز و دلار، نرخ کالا و خدمات نیز با گذر زمان کاهش میابد. اکنون در مقایسه با گذشته فشار‌ وارده بر روی بازار کاهش چشم‌گیری داشته و خوشبختانه درحال‌حاضر جّوهای روانی بازار تعدیل‌شده است.

رادپور ابراز کرد: میزان و حجم نقدینگی به‌طور مشخص رابطه مستقیمی در تقاضا دارد. از طرفی در یک برهه زمانی شاهد کاهش فروش نفت و به دنبال آن نوسان‌های زیادی در شرایط شدید تحریمی شدیم که این امر کفه ترازوی عرضه را نسبت به تقاضا، سنگین‌تر می‌کند.

تحلیل‌گر بازار سرمایه و ارز معتقد است: در حقیقت بخش مهمی از درآمد ارزی کشورمان از طریق فروش نفت حاصل می‌شد که با تشدید تحریم‌ها، کاهش و دچار نوسان‌هایی شد اما خوشبختانه بانک مرکزی توانست با سیاست‌گذاری‌های صحیح این نا به سامانی‌ها را کنترل و قاعده‌مند کند.

وی بیان کرد: درواقع بانک مرکزی توانست نیروی تقاضا‌ را ساماندهی و کنترل کند. به‌بیان‌دیگر کنترل تقاضا‌ها توانسته سرپوشی بر مقدار کم عرضه ارز باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها