|
کدخبر: 62905

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دولت اجازه کاهش زیاد نرخ ارز را نخواهد داد

طاهری معتقد است که دولت اجازه کاهش زیاد نرخ ارز را نخواهد داد و به احتمال زیاد قیمت‌ها با نوسان ‌اندک و کوتاه مدتی رو به رو شود.

گسترش نیوز:‌ غلامحسین طاهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد نوسانات اخیر ارز و تاثیر آن بر روی اقتصاد داخلی، اظهار کرد: ‌درحال‌حاضر فشار اقتصادی که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد، وجود ندارد. با توجه به سیاست‌های داخلی و ثبات عوامل خارجی، پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز روال کاهشی به خود بگیرد.

طاهری درمورد این سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا با وجود آرامش بازار ارز همچنان نرخ محصولات در بازار ثابت مانده است؟ پاسخ داد: برای تاثیرگذاری این دو بازار بر یکدیگر نیاز زمینه‌‌سازهای بسیاری است اما در مجموع با گذر زمان نرخ کالا و محصولات نیز با گذر زمان به حد تعادلی خواهد رسید.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: به اصطلاح "چسبندگی قیمت‌ها" اجازه کاهش نرخ را به یکباره نمی‌دهد‌. این روال منطقی و قاعده‌مند است، در غیر این صورت قشر زیادی از تولیدی‌ها متضرر و حتی ورشکست می‌شوند.

وی متذکر شد: البته با سیاست‌های تدوینی باید در کنار کاهش نرخ ارز، نرخ کالا و و خدمات نیز به طور ندریجی کاهش پیدا کند چرا که کاهش به یکباره نرخ دلار انگیزه‌ و فشاری برای تقاضا ایجاد می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: حتی اگر زمینه کاهش بیشتر نرخ ارز فراهم شود، دولت اجازه نخواهد داد که نرخ آن کمتر از کانال ۹ هزار تومان برسد چراکه این امر با سیاست‌هلی کلی دولت در تضاد بوده و فرصت مناسبی را برای واردات بی‌رویه اجناس به وجود می‌آورد.

طاهری با بیان اینکه کاهش نرخ ارز پس لز مدت زیادی به ارمغان آمده و بازار این قیمت‌ها را پذیرفته است، گفت: خوشبختانه اکنون نرخ ارز روال منطقی و متناسب با اقتصاد جامعه را پیش گرفته است و گمان می‌کنم این نرخ پایدار و با نوسان‌های اندکی در میان مدت رو به رو شود‌.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها