|
کدخبر: 62600

مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌و‌گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

شاخص‌های پیشبرد بانکداری الکترونیک در هاله ابهام

نهادهای قانون‌گذار کشور، شاخص‌ها و استانداردهای لازم را برای پیشبرد بانکداری الکترونیک در کشور را ارائه نکرده‌اند.

گسترش نیوز:‌ محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا و دبیر کل نمایشگاه تراکنش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مقایسه جایگاه بانکداری الکترونیک ایران با سایر کشورها، اظهار کرد: چند سالی‌است که وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر مسئولان مربوطه تاکیدات زیادی بر تقویت بانکداری الکترونیک دارند که برای تحقق اهداف مدنظر باید اهتمام بیشتری بکار گرفته شود.

دبیر کل نمایشگاه تراکنش ایران بابیان اینکه با وجود این موفقیت‌ها در برخی از موارد ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های جدی در صنعت بانکداری کشور وجود دارد، گفت: از جمله چالش‌های موجود، می‌توان به مدل کسب و کاری اشتباه در بانکداری الکترونیک اشاره کرد؛ در شرایطی که این مدل باید بر دو کفه خدمت‌محوری و کارمزدمحوری قرار بگیرد، اکنون فقط مورد نخست تحقق پیدا کرده است.

بیات افزود: رقابت‌های ناسالم و نادرستی که میان کسب و کارهای بانکی و پرداختی شکل گرفته، مانع از تحقق کفه کارمزدمحوری در این مدل شده است.

مدیرعامل مرکز فابا ادامه داد: از سوی دیگر، صنعت بانکداری کشور در لایه هوشمند عملیات بانکی یا به عبارتی کربنکینگ، به توفیقات چندانی دست نیافته و نتوانسته است خود را در این حوزه همگام به فناوری‌های جدید در دنیا به‌روز کند.

این کارشناس بانکی گفت: نهادهای قانون‌گذار کشور نیز شاخص‌ها و استانداردهای لازم را برای پیشبرد بانکداری الکترونیک در کشور ارائه نکرده‌اند و این امر در عمل چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

بیات تاکید کرد: صنعت بانکداری و پرداخت کشور به مرحله‌ای از رشد خود رسیده است که باید به سمت تحول دیجیتالی برود و تحقق این امر می‌تواند برخی از مشکلات ساختاری این صنعت را برطرف کند.

وی افزود: حل اینگونه مشکلات، بدون بهره‌گیری از استراتژی‌های جدید و فناوری‌ها و روندهای روز فناورانه امکان‌پذیر نیست.

دبیر کل نمایشگاه تراکنش ایران گفت: بانکداری دیجیتال از دو پایه اصلی تشکیل شده است؛ نخست اینکه بر مبنای تغییر پارادایم‌ها و استراتژی‌ها قرار دارد و نیازمند فرهنگ سازمانی جدید است، از سوی دیگر نیز بر پایه فناوری قرار می‌گیرد.

بیات تاکید کرد: اگر صنعت بانکداری و پرداخت کشور بتواند با توجه به این دو نکته، اقدامات اساسی و موثری را انجام دهد، شاید بتواند بر برخی از چالش‌های خود غلبه کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها