|
کدخبر: 62406

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

بانک‌ها باید سالی ۳۳ درصد از اموال خود را واگذار کنند

بائوج لاهوتی گفت: بانک‌ها باید سالی ۳۳ درصد از اموال خود را واگذار کنند اما تاکنون اهتمام کافی نسبت به این موضوع نداشته‌اند.

گسترش‌نیوز: مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد ایستادگی و پافشاری بانک‌ها برای واگذاری اموال مازاد خود، اظهار کرد: بانک‌ها سودهای مرکب خود را تبدیل به اموال مازاد می‌کنند که به واگذاری آنها نیز تن نداده و در برابر این قانون مقاومت می‌کنند.

بائوج لاهوتی با اشاره به مقرراتی که برای جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها تعبیه شده است، بیان کرد: بر اساس قوانین موجود، بانک‌ها حق حفظ و نگهداری ۴۰ درصد از اموال خود را دارند و مابقی آن را باید واگذار کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که بانک‌ها اقدام به خرید املاک و مستغلات می‌کنند در حالی که این امر خلاف قوانین و مقررات است.

بائوج لاهوتی بیان کرد: بانک‌ها موظف هستند طی ۳ سال اموال مازاد خود را به فروش برسانند و برای این امر در هر سال باید بتوانند ۳۳ درصد دارایی خود را تعیین و تکلیف کنند اما تاکنون اهتمام کافی نسبت به این موضوع را نداشته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: البته گفتنی‌است در سال گذشته با رکود بازار مسکن رو به رو بودیم و بخش قابل توجهی از اموال بانک‌ها مربوط به املاک می‌شود. بنابراین شرایط دشوارتری در فروش و واگذاری آنها داشتند.

وی گفت: در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از دارایی‌های مازاد بانک‌ها مربوط به املاک و مستغلات بوده که به علت وجود رکود در بازار مسکن، فروش آنها سخت شده بود.

معاون نظارتی بانک مرکزی به تازگی گفته است: مدیران بانک‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۸ عملکرد قابل قبولی در خروج از بنگاهداری و واگذاری اموال مازاد نداشته باشند، با توجه به مجازات‌های پیش‌بینی شده در ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید، فاقد صلاحیت‌های لازم برای عضویت در هیأت مدیره یا تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها اعلام و تا ۵ سال از عضویت در هیأت مدیره و تصدی سمت مدیرعاملی بانک‌ها محروم خواهند شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها