|
کدخبر: 298020

نقد و بررسی انواع ارز دیجیتال ایرانی

در دنیای امروزی انواع ارزهای دیجیتال در حوزه کریپتو به وجود آمده و رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند.

این پیشرفت چشم‌گیر را در چند سال اخیر شاهد هستیم. انواع ارز دیجیتال تأثیر زیادی بر زندگی مردم داشته‌اند و برای خیلی از سرمایه‌گذارها، امکان رسیدن به موفقیت و ثروت را فراهم کرده‌اند. ارزهای دیجیتال انواع و اقسامی دارند و هریک از آن‌ها کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. یکی از انواع رمزارزها، ارز دیجیتال ایرانی است. در این مقاله در مورد انواع رمزارز ایرانی توضیح داده و هریک را نقد و بررسی می‌کنیم.

رمزارز ملی چیست؟

رمزارز ملی یکی از انواع ارز دیجیتال، به معنای تولید و استفاده از یک ارز دیجیتال متعلق به یک کشور خاص است. این رمزارزها معمولا توسط دولت یا بانک مرکزی کشور تولید می‌شوند و هدف آن‌ها علاوه بر داشتن یک واحد پول دیجیتال ملی، می‌تواند تحقق اهداف دیگری مانند دور زدن تحریم‌ها و تقویت اقتصاد کشور باشد.

 

مزیت تولید انواع ارز دیجیتال ملی

با توجه به محدودیت‌های تحریمی که برخی کشورها ممکن است بر ایران تحمیل کرده باشند، تولید یک رمزارز ملی به عنوان جایگزینی برای انواع ارزهای دیجیتال خارجی می‌تواند مزایایی مانند عدم وابستگی به سیستم‌های بانکی بین‌المللی، کاهش هزینه‌های معاملات مالی بین‌المللی، افزایش قابلیت دسترسی به ارزها را فراهم کند.

با توجه به تجربه موفقیت‌های برخی ارزهای دیجیتال در بازار، ایجاد رمزارزهای داخلی نیز می‌تواند به ایجاد رقابت و رشد صنعت فناوری بلاکچین در کشور کمک کند. در نتیجه، تولید رمزارز ملی یک استراتژی اقتصادی است که هدف آن علاوه بر داشتن یک واحد پول دیجیتال ملی، می‌تواند شامل دور زدن تحریم‌ها و تقویت اقتصاد کشور نیز باشد.

 

معرفی انواع ارزهای دیجیتال ایرانی

ارزهای معروفی مانند بیت کوین، ریپل و اتریوم با رشد چشمگیر خود سودهای بسیاری برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند. این ارزها توسط افرادی از سراسر جهان به بازار کریپتوکارنسی وارد شده‌اند؛ اما در مورد ارزهای ایرانی اوضاع چگونه است؟ در واقع، در ایران نیز تعدادی رمزارز ملی وجود دارد که با هدف ترویج استفاده از ارزهای دیجیتال در داخل کشور و دور زدن محدودیت‌های مربوط به تحریم‌های ارزی و بانکی ساخته شده‌اند.

بهترین ارز دیجیتال ایرانی

بهترین رمزارز ایرانی که بیشترین شهرت و محبوبیت نسبی به دست آورده، رمزارز بیتفایل است. بیتفایل در سال ۱۳۹۸ توسط تیمی از توسعه‌دهندگان ایرانی طراحی و عرضه شد. این رمزارز بر پایه فناوری بلاکچین بنا شده و قابلیت‌هایی مانند انتقال سریع و امن ارز، معاملات آنلاین و ذخیره‌سازی ارز را فراهم می‌کند.

درباره استفاده از انواع رمزارزهای ایرانی برای ترید یا معاملات طولانی مدت، باید توجه داشت که این بازار هنوز در مراحل اولیه توسعه است و ریسک‌های قابل‌توجهی دارد. همچنین نباید فراموش کرد که قوانین و مقررات مربوط به رمزارزها در هر کشور ممکن است، متفاوت باشد و نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد.

نقد و بررسی رمزارز ایرانی پیمان

رمزارز پیمان (PMN) یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال ایرانی است و توسط حمایت هلدینگ بهسازان ملت، فناپ و شرکت سرمایه‌گذاری تکوست (توسن) برای ورود به بازار کریپتوکارنسی طراحی و عرضه شده است. این رمزارز با همکاری بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی و پارسیان وارد بازار شده و توسط کنسرسیوم ققنوس مدیریت می‌شود. پشتوانه این رمزارز مبتنی بر طلاست و به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال ایرانی شناخته شده است.

پیمان با استفاده از فرآیند ICO ارزیابی و در قالب توکن دیجیتال عرضه شده است. نماد مخصوص رمزارز پیمان در بازار کریپتوکارنسی PMN است. در حال حاضر میلیون‌ها توکن پیمان بدون پشتوانه صادر شده و به حساب‌های توزیع بنیاد منتقل شده است.

اولین ارز دیجیتال ایرانی

پیمان به عنوان اولین رمزارز دیجیتال ایرانی و اولین استیبل کوین (رمزارز پایدار) ایرانی شناخته می‌شود و به عنوان معادلی برای تتر معروف است. ارزش این رمزارز معادل یک سوت طلا با عیار ۱۸ است و به عنوان یک جایگزین مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی سازندگان رمزارز پیمان، افزایش سرعت تراکنش‌های بانکی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش تورم است. این رمزارز در حال حاضر در لیست صرافی‌های مختلف ایرانی موجود است.

معرفی ارز دیجیتال ایرانی IRRDC

IRRDC یک رمزارز ایرانی دیگر مبتنی بر بستر بلاکچین بوده و در صرافی‌های غیرمتمرکز قابل خرید و فروش است. این رمزارز بر پایه بانک مرکزی و با پشتوانه ریال تولید می‌شود و استخراج آن توسط استخراج‌کنندگان رمزارزهای دیگر امکان‌پذیر نیست.

رمز ارز ایرانی آریا

رمزارز ایرانی آریا، یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال ایرانی است که مشخصات و جزئیات دقیق درباره آن موجود نیست! این رمزارز به صورت بسیار مشابهی با بیت‌کوین در وایت پیپر خود معرفی شده و به نظر می‌رسد حدود ۸۰ درصد از محتوای وایت پیپر آریا، از ارز دیجیتال بیت‌کوین الهام گرفته شده است. هدف اصلی ارز آریا، ایجاد یک روش پرداخت فرد به فرد (P2P) و غیرمتمرکز است. تراکنش‌های این ارز بر بستر بلاکچین انجام می‌شوند و امکان استخراج آن نیز وجود دارد.

کلاهبرداری ارز دیجیتال آریا

با توجه به بررسی‌ها، برخی افراد معتقدند که رمزارز آریا یک پروژه کلاهبرداری است و حتی متعلق به کشور ایران نیست! این افراد دلایل زیر را برای استدلال خود ارائه می‌دهند:

  • در بررسی پروژه آریا کوین در GitHub، کدهای مربوط به این پروژه در یک روز توسط یک فرد آپلود شده است.

  • ۷۳ درصد از کوین‌های رمزارز آریا فقط در یک کیف‌پول نگهداری می‌شود.

  • وایت‌پیپر آریا کوین به نظر می‌رسد کپی بیت‌کوین است و حتی قسمت چکیده آن هم به بیت‌کوین مربوط می‌شود.

این دلایل ممکن است نشانه‌هایی باشند که برخی افراد را به این نتیجه می‌رساند که آریا کوین یک پروژه کلاهبرداری است. با این حال، برای تشخیص صحت این ادعاها و بررسی دقیق‌تر این مسئله، نیاز به بررسی اطلاعات و شواهد بیشتری است.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله، با کاربردهای انواع ارز دیجیتال آشنا شده و اطلاعات مهمی درباره آن به دست آورده‌اید؛ اما برای سرمایه‌گذاری روی انواع رمزارزها، بهتر است از کارشناسان و فعالان بازار ارز مشورت بگیرید تا بتوانید خریدتان را به صورت آگاهانه انجام دهید.

در سال گذشته، بحث‌های فراوانی درباره ارز دیجیتال صورت گرفته است. در نهایت، باید دید که این پروژه به کجا خواهد رسید و آیا ما همچنین می‌توانیم یک ارز مانند تتر را برای دور زدن تحریم‌ها و موارد دیگر داشته باشیم یا خیر؟ آینده ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مرتبط با آن به ما نشان می‌دهد که نباید از این جریان سریع عقب بمانیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها