|
کدخبر: 283238

زمان عرضه دلار نیمایی مشخص شد

رئیس کل جدید بانک مرکزی، از امروز (شنبه) ارز نیمایی با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

بازار سهام اولین هفته زمستانی خود را پرشور به پایان رساند و شاخص کل سهام با جهش بیش از ۱۰ درصدی، ضمن پشت سر گذاشتن دو کانال صعودی و ثبت رکوردهای چندگانه در آخرین روز کاری هفته، خود را به بالاترین سطح از ۳۰ شهریور سال ۹۹ رساند.

در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۰۲۲ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم که از دی‌ماه ۹۹ سابقه نداشت.

در هفته نخست دی‌ماه، بازدهی سکه ۲۱/۱ درصد، خودرو ۹/۱ درصد و دلار ۷/۲ درصد بود.

روز پنجشنبه، هیئت دولت با پذیرش استعفای علی صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین را به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی انتخاب کرد.

به گفته محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی، از امروز (شنبه) ارز نیمایی با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد که این ارز به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات تعلق می‌گیرد.

فرزین: عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازها را تامین کنیم. یک بازار دیگر به نام بازار مبادله ارزی ایجاد می‌کنیم که در آن نوسان وجود دارد که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم.

وزیر صمت: برای عرضه ۲۰۰ هزار خودرو وارداتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در مجموع در ۶ ماه آینده ۸۰۰ هزار تا یک میلیون عرضه خودرو داریم.

عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد و تجربه عرضه‌ها نیز نشاندهنده کاهش انگیزه سوداگری در بازار خودرو و تداوم عرضه‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

با توجه به اینکه اکنون اوراق‌های دولتی و گام با نرخ‌های ۲۷ تا ۲۸ درصد معامله می‌شوند، افزایش چند درصدی سود بانکی (اوراق گواهی سپرده عام)، نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار سرمایه بگذارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارسال شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد.

با اضافه شدن هشت بانک دیگر به مجموع بانک‌های عرضه کننده اوراق گواهی سپرده مدت دار با نرخ سود ۲۳ درصد شمار بانکهای ارائه کننده این اوراق به ۲۵ بانک رسید.

شرکت بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به درخواست بانک مرکزی از پایان روز کاری شنبه هر فرد حقیقی که بیش از ۱۰۰ سکه بورسی داشته باشد ممنوع‌الخرید می‌شود.

در آخرین دستورالعمل برای خرید خودرو از بورس کالا، شرط عدم خرید خودرو تا قبل از سال ۹۸ الزامی شد.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت با بیان اینکه، قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمیایی در اختیار بورس نیست، گفت: پس از این اتفاق، نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالا مبنی بر رد این مصوبه ابلاغ و رونوشت آن نیز به وزیر صمت و انجمن‌ها و تشکل‌ها ارسال شد؛ چراکه بورس در این حوزه تصمیم‌گیر نیست.

دولت طی هفته‌های اخیر در پی التهاب مجدد بازارها به دنبال آن است که طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» را هر چه زودتر به تصویب نهایی و اجرا برساند. حالا مجلس قرار است در هفته آتی این موضوع را بررسی کند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران: نیمی از گاز تولیدی کشور صرف گرمایش و دیگر مصارف خانگی می‌شود. روزانه یک میلیارد مترمکعب تولید گاز کشور است که مصرف بیش از نیمی از آن برای تولید گرما و دیگر مصارف خانگی نامطلوب و خطرناک است.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: ما در این مدت ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است بنابراین دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز در مقطع فعلی وجود ندارد.

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۲۲ از بزرگترین اقتصاد اروپا بیشتر شده و ایران با کنار زدن آلمان به جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در این ماه صعود کرده است.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا با تأکید بر اینکه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۰ درصدی تجارت رقم خورده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز مجموع تجارت با یک میلیارد و ۵۶ میلیون دلار در هشت ماهه اول امسال رشد ۳۹ درصدی داشته است.

وزیر نیرو: سرانه آب برای هر ایرانی از ۶۵۰۰ مترمکعب در سال به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ملاقات مجازی با شی جین‌پینگ همتای چینی خود، ضمن دعوت رسمی از وی برای سفر به مسکو، گفت: همکاری و تعامل میان دو کشور در حوزه نظامی در حال تقویت است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا عامل ناامنی از جمله در «دریای جنوبی چین» است، از واشنگتن خواست دست از اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیز بردارد.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر