|
کدخبر: 281404

فرانشیز بیمه شخص ثالث چیست؟

فرانشیز یا فرانچایز در انگلیسی به معنای حق امتیاز است. در بیمه شخص ثالث، بیمه‌گر یا شرکت بیمه مطابق با پوششی که مشخص کرده، مسئول پرداخت خسارات است. در مقابل، بیمه‌گذار نیز سهمی در جبران خسارت دارد. به سهم بیمه‌گذار در پرداخت خسارت‌ها فرانشیز بیمه شخص ثالث گفته می‌شود.

بانک و بیمه فرانشیز بیمه شخص ثالث چیست؟

 فرانشیز بیمه شخص ثالث انواع مختلفی دارد که پرداخت هر یک قوانینی را شامل می‌شود. در این مقاله انواع فرانشیز، درصد پرداخت آن در بیمه شخص ثالث و الزام استفاده از آن بررسی شده است. آشنایی با همه قوانین بیمه برای افراد متقاضی واجب است. از‌این‌رو، با مطالعه این مقاله با همه قوانین و اصطلاحات فرانشیز بیمه شخص ثالث آشنا می‌شوید.

انواع فرانشیز؛ بیمه شخص ثالث چه نوع فرانشیزی دارد؟

در قرارداد‌های مختلف بیمه ممکن است با اصطلاحات مختلفی در‌خصوص فرانشیز بیمه شخص ثالث مواجه خواهید شد. به‌طور‌کلی، سه نوع فرانشیز وجود دارد:

  1. فرانشیز به صورت رقم ثابت: متداول‌ترین نوع فرانشیز به‌صورت مبلغ ثابت است که از هزینه خسارت کسر می‌شود.
  2. فرانشیز به‌صورت درصدی از کل مبلغ بیمه: این نوع فرانشیز به‌صورت درصدی از کل بیمه کسر می‌شود. یعنی،‌ هر‌چقدر مبلغ بیمه بیشتر باشد، هزینه فرانشیز نیز افزایش می‌یابد.
  3. فرانشیز به‌صورت درصدی از مبلغ خسارت: در برخی از بیمه‌نامه‌ها، درصد مشخصی از خسارت به‌عهده راننده مقصر خواهد بود.

فرانشیز بیمه شخص ثالث از نوع سوم است. در ابتدای خرید بیمه شخص ثالث، در بیمه‌نامه درصدی مشخص ثبت می‌شود که به‌عنوان جریمه رانندگی حادثه‌ساز از راننده مقصر دریافت می‌شود.

تخلف‌های حادثه‌ساز و الزام فرانشیز بیمه شخص ثالث

طبق ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث، فرانشیز بیمه شخص ثالث به‌عنوان جریمه برای افرادی است که با رانندگی نا‌ایمن موجب بروز تصادف و خسارت جانی شده‌اند. اگر در صحنه تصادفی، پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش تخلف حادثه‌ساز رد شود، بیمه شخص ثالث باید همه خسارت جانی وارد‌شده به فرد زیان‌دیده را پرداخت کند. با‌این‌حال، بیمه‌گر می‌تواند برای بازیافت هزینه پرداخت‌شده به راننده متخلف مراجعه کند. از طرفی، راننده زیان‌دیده از طریق بیمه بدنه خودرو بخشی از آسیب وارد‌شده به خودرو خود را جبران کند.

تخلف حادثه‌ساز کدام است؟

برخی از تصادفات رانندگی به‌عنوان تخلف حادثه‌ساز شناخته می‌شود. در این حالت، راننده مقصر باید فرانشیز بیمه شخص ثالث را پرداخت کند. طبق قانون پلیس راهور، تخلفات زیر به‌عنوان حادثه‌ساز شناخته می‌شود:

  • دور زدن در محل ممنوع
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • نقص در روشنایی خودرو و عبور در شب
  • عبور از ورود ممنوع
  • سبقت غیر‌مجاز
  • رعایت نکردن سرعت مجاز
  • عبور از چراغ قرمز
  • رعایت نکردن حق تقدم
  • حرکت مارپیچ
  • انحراف به سمت چپ معابر
  • رعایت نکردن فاصله با خودرو جلویی
  • رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه (عینک، سمعک و سایر موارد)
  • مصرف مواد روان‌گردان و مشروبات الکلی

موارد گفته‌شده، جزو اقدامات خطرناک و حادثه‌آفرین در رانندگی است. از‌این‌رو، اگر حادثه‌ای به دلایل بالا رخ دهد و منجر به آسیب جانی به شخص ثالث شود، فرانشیز به عهده راننده مقصر خواهد بود.

درصد پرداخت فرانشیز بیمه شخص ثالث در هر حادثه

فرانشیز بیمه شخص ثالث به‌صورت درصدی از خسارت تعیین می‌شود. ولی این درصد در هر تصادف که راننده مقصر باشد، یکسان نیست. پرداخت فرانشیز بیمه شخص ثالث به شکل زیر تغییر می‌کند:

  • در حادثه اول ۲.۵ درصد از مبلغ خسارت
  • حادثه دوم ۵ درصد از مبلغ خسارت
  • حادثه سوم ۱۰ درصد از خسارت

این تغییر در درصد فرانشیز باعث می‌شود تا راننده متخلف به‌خاطر جریمه بیمه، در رانندگی خود دقت و تمرکز بیشتری داشته باشد. با‌این‌حال، بسیاری از افراد توجهی به قوانین نشان نمی‌دهند و باعث بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی به دیگران خواهند شد. مورد دیگری که هنگام استفاده از بیمه باید به آن توجه کنید، مدت اعتبار آن است. برخی از افراد بدون توجه به تاریخ اعتبار بیمه شخص ثالث، اقدام به رانندگی می‌کنند و در‌صورت تصادف، حتی اگر مقصر نباشند، جریمه سنگینی در انتظار آن‌ها خواهد بود. از‌این‌رو، می‌توانید از طریق سامانه آنلاین آیتول، نسبت به بررسی وضعیت بیمه شخص ثالث انواع خودرو و موتور‌سیلکت اقدام کنید. علاوه‌بر این، آیتول به‌عنوان سامانه نقل و انتقال خودرو و مالیات آن نیز شناخته می‌شود.

آیا فرانشیز بیمه شخص ثالث برای همه لازم است؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای انواع خودرو و موتورسیکلت است. فرانشیز بیمه شخص ثالث نیز بخشی از قرارداد بیمه محسوب می‌شود که متقاضی هنگام خرید بیمه، با امضای قرارداد با آن موافقت خود را اعلام می‌کند. ولی، فرانشیز بیمه شخص ثالث فقط برای رانندگانی است که با رانندگی پر‌خطر باعث حادثه‌آفرینی می‌شوند. پس افرادی که رانندگی ایمن داشته باشند، در هنگام حوادث غیر‌عمد نیازی به پرداخت جریمه فرانشیز نخواهند داشت. اگر راننده در حادثه مقصر باشد پرداخت بخشی از خسارت بر‌عهده او قرار می‌گیرد.

رید آنلاین بیمه شخص ثالث و فرانشیز آن در سامانه آیتول

در این مقاله راهنمایی کامل در‌خصوص فرانشیز بیمه شخص ثالث ارائه شد. فرانشیز در نظر بسیاری از افراد جریمه‌ای برای رانندگان متخلفی است که با رانندگی پر‌خطر موجب آسیب و ضرر به سایرین می‌شوند. به‌همین دلیل، بیمه شخص ثالث که برای جبران زیان به فرد آسیب‌دیده است، بخشی از جبران خسارت وارد‌شده را از راننده متخلف دریافت می‌کند.

در سامانه آیتول، می‌توانید به‌راحتی و در هر زمان و مکانی، بیمه شخص ثالث را برای خودرو یا موتورسیکلت خود فراهم کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مورد‌نیاز، در خصوص انقضای بیمه‌نامه و زمان مناسب تمدید قرار‌داد و سایر موارد، اطلاعات کسب کنید. علاوه‌بر این، آیتول امکان دریافت نوبت غیر‌حضوری معاینه فنی، نوبت تعویض پلاک، خرید بیمه بدنه و ده‌ها خدمت دیگر را نیز برای مردم عزیز ایران فراهم کرده است. شما می‌توانید برای استفاده از این خدمات وارد سایت itoll.ir شوید و در‌صورت نیاز، از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ با پشتیبانی ۲۴‌ساعته آیتول تماس بگیرید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها