|
کدخبر: 277023 افسانه سالاری

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با یک اقتصاددان؛

یک پیش‌بینی حیاتی از قیمت دلار / چرا یورو از اسکناس آمریکایی عقب ماند؟

حق‌شناس؛ اقتصاددان گفت: روند نزولی شاخص یورو نسبت به دلار تنها مختص ایران نیست و در کل دنیا شاهد چنین روندی هستیم. علت این موضوع افزایش نرخ بهره در امریکا است.

بانک و بیمه یک پیش‌بینی حیاتی از قیمت دلار / چرا یورو از اسکناس آمریکایی عقب ماند؟

قیمت دلار پس از یک هفته کاهش، دیروز مسیر صعودی را طی کرد و به نرخ ۳۲،۷۷۰ رسید. این در حالی است که با گذشت یک‌ ماه از نیمه دوم سال همه کارشناسان و مردم نگران افزایش قیمت دلار هستند. نافرجامی مذاکرات برجامی، اعتراضات سراسری و نوسانات نرخ سکه و دیگر ارزها عوامل موثری هستند که بر این نگرانی دامن می‌زنند. بررسی نرخ دلار در یک ماه گذشته روند صعودی نرخ دلار را نشان می‌دهد. روندی که هر چند افزایشی بود اما نوسان زیادی در محدوده ۳۲ هزار تومان داشت. این موضوع بیانگر این است که کانال فعلی درحال‌حاضر خط قرمز دلار برای تصمیم‌سازان اقتصادی و شکستن آن نه امیدی برای افزایش نرخ و نه ثبات را دارد. اگر چه بسیاری اعتراضات اخیر را تاثیرگذار بر نرخ دلار می‌دانند اما کارشناسان حواشی سیاسی اخیر را موثرتر از هر عاملی می‌دانند. به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای جریان افزایش قیمت را به بازار ارز روانه کرد. حال سوال اینجا است که قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به کدام سو می‌رود؟ مردم منتظر کاهش نرخ دلار باشند یا بنای این اسکناس امریکایی بر صعود است؟ موضوع مهم دیگر که سوال برانگیز شده نرخ یورو است. این ارز همیشه حتی به میزان هزار تومان نیز بالاتر از نرخ دلار قیمت گذاری می‌شد اما در هفته‌های اخیر شاهد پایین‌تر بودن نرخ آن بودیم. دیروز هم قیمت یورو بدون تغییر نسبت به روز گذشته عرضه شد. دلیل چنین تغییری چیست؟ همه این موضوعات موجب شد به سراغ هادی حق‌شناس اقتصاددان برویم و نظر او را درباره آینده نرخ ارز جویا شویم. در ادامه با گسترش‌نیوز همراه باشید.

هادی-حق شناس

 بازار دلار نوسانی‌تر می‌شود

هادی حق‌شناس؛ اقتصاددان در راستای پیش‌بینی قیمت دلار اظهار کرد: در وضعیت فعلی کشور و با توجه به عدم تعیین وضعیت برجام و چالش‌های ناشی از  آن که هرچند در کوتاه مدت وجود دارد و همچنین وضعیت صادرات و واردات در کشور، به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم برای قیمت دلار عدد مشخصی را تعیین کنیم؛ به عبارت دیگر تعیین نرخ دلار درحال‌ حاضر بستگی به متغیرهای سیاسی و اقتصادی دارد. متغیرهای سیاسی از این حیث اهمیت دارد که چالش‌های سیاسی کشور در خصوص برجام تمام جامعه را درگیر کرده است. به طور کلی قیمت دلار در نیمه دوم سال نوسان خواهد داشت. اگر شرایط نااطمینانی فعلی ادامه پیدا کند افزایشی و در صورت کاهش وضعیت نامطمئن، نرخ دلار نیز نزولی می‌شود.

او افزود: زمانی که تورم حدود ۴۰ درصد است و رشد و افزایش حجم نقدینگی نیز ادامه دارد، کسی انتظار کاهش قیمت دلار را ندارد. بلکه انتظار می‌رود در شرایط نااطمینانی همچون امروز همچنان با نوسانات نرخ دلار مواجه باشیم.

دولت بانک مرکزی را رها کند

این اقتصاددان در توضیح نقش دولت در ساماندهی بازار ارز بیان کرد: تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد داشتن سیاست‌ صحیح و انضباط پولی و مالی مناسب است. همچنین دولت باید به استقلال بانک مرکزی کمک کند تا پس از آن سیاست‌های متقن و استوار پولی توسط بانک مرکزی به درستی اجرا شود. در واقع سیاست‌های پولی پیرو سیاست‌های مالی نباشند.

حق‌شناس ادامه داد: کشورهایی مثل عراق که شرایط مشابه ما را دارند، تورم آن‌ها یک رقمی است. در حالی که شاخص اقتصادی در ایران همچنان حدود ۴۰ درصد است. از جمله آثار این تورم تاثیر بر نوسانات نرخ دلار است؛ بنابراین اگر سیاست‌های پولی و مالی درستی اتخاذ و به تصمیم گیری مستقل بانک مرکزی کمک شود می‌تواند بر ثبات بازار ارز موثر باشد.

او درباره استراتژی لازم دولت برای استقلال بانک مرکزی خاطرنشان کرد: معمولا دولت‌ها و مجالس در سیاست‌های پولی بانک‌ها با اهرم تسهیلات تکلیفی مداخله می‌کنند؛ یعنی به طور مرتب برای سیاست‌های پولی تعیین تکلیف می‌کنند. این موضوع به معنای مداخله در استقلال بانک مرکزی است. اگر این بانک مرکزی سیاست‌های پولی مستقلی داشته باشد می‌تواند به بهبود شاخص‌های پولی در کشور کمک کند.

کاهش نرخ بهره؛ عامل اصلی سردرگمی نرخ یورو

این اقتصاددان در پایان پیرامون قیمت یورو توضیح داد: روند نزولی شاخص یورو نسبت به دلار تنها مختص ایران نیست و در کل دنیا شاهد چنین روندی هستیم. علت این موضوع افزایش نرخ بهره در بانک امریکا است. در حال حاضر به دلیل کنترل نرخ امریکا نرخ بهره افزایش پیدا کرده و این به معنای تقویت نرخ دلار است. این موضوع مختص یک هفته اخیر نیست و هفته‌های ممتد شاهد چنین امری بوده‌ایم. یورو در چند هفته تضعیف نشده و چند سال که برابری یورو به دلار ۲/۱ است. به طور کلی این موضوع در طی یک هفته و یک ماه و یکسال نیست و چند سالی است که این روند ادامه دارد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها