|
کدخبر: 274314

با این قانون مجوز صرافی ها تمدید نمی شود

یک کارشناس بازار ارز با تشریح مشکلات تمدید مجوز صرافی‌ها، به انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در قبال صرافان پرداخت.

بانک و بیمه با این قانون مجوز صرافی ها تمدید نمی شود

در ماه‌های اخیر بسیاری از صرافی‌ها برای تمدید مجوز فعالیت خود با مشکل مواجه شده‌اند. بانک مرکزی از طرفی به دلایل مختلف مجوز این صرافی‌ها را تمدید نمی‌کند و از سوی دیگر با بخشنامه‌ای که سال‌گذشته برای تاسیس صرافی‌‌ها صادر کرد، این اقدام را دشوارتر کرده است.

علی اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس سابق کانون صرافان به بررسی مشکلات تاسیس و تمدید مجوز فعالیت صرافی‌ها پرداخت.

بهانه‌های بانک مرکزی برای تمدید نکردن مجوزها

سمیعی نیز یکی از صرافان جزیره کیش است که در تمدید مجوز فعالیت به مشکل برخورده است. به گفته وی، ۱۵ صرافی دیگر در این جزیره به دلایل مختلف نتوانسته‌اند مجوز خود را تمدید کنند. وی با اظهار بی‌اطلاعی از علت تمدید نشدن مجوز باقی صرافی‌ها، درباره مشکل صرافی خود گفت: ظاهرا مدارک ارسال شده برای تمدید مجوز فعالیت چندین بار در بانک مرکزی گم شده است. تهیه دوباره مدارک هم پروسه‌ای طولانی است و پس از اینکه مدارک دوباره ارسال شد، بانک مرکزی اعلام کرد که به علت عدم فعالیت، مجوز صرافی تمدید نمی‌شود. اعتراض به این حکم کارساز نبود و همچنان این مجوز صادر نشده است.

وی ادامه داد: در واقع وقتی فرآیند تمدید مجوز از سوی بانک مرکزی طولانی شد، امکان ادامه فعالیت وجود نداشت. در ادامه نیز بانک مرکزی به دلیل همین فعالیت نکردن مجوز صرافی را تمدید نکرد. این موضوع، مثل این است که اول دست‌های یک کارگر را قطع کنیم و سپس به دلیل اینکه نمی‌تواند کار کند، او را اخراج کنیم.

نقدی بر تعیین حداقل سرمایه برای صرافی‌ها

این کارشناس بازار ارز در ادامه به بخشنامه جدید تاسیس و فعالیت صرافی‌ها اشاره کرد و گفت: در این بخشنامه حداقل سرمایه برای تاسیس صرافی‌ها افزایش چشمگیری داشته و به ۲۵میلیارد تومان رسیده است. این موضوع هیچ دلیلی ندارد. وقتی یک صرافی بیش از ۲۰سال به مردم سرویس می‌دهد و شکایتی از آن ثبت نشده و همچنین مالیات خود را به موقع پرداخت کرده است، دلیلی برای افزایش سرمایه ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: سرمایه صرافی در زمان تاسیس معادل پنج میلیون تومان بود اما بانک مرکزی اکنون حداقل سرمایه را به صورت پلکانی به ۲۵میلیارد تومان رسانده‌ است. وقتی یک صرافی می‌تواند با سرمایه فعلی خود به مردم خدمات دهد، چرا باید سرمایه خود را افزایش دهد؟ آیا کسی که با سرمایه پنج میلیون تومانی صرافی خود را تاسیس و مالیات فعالیت خود را هم پرداخت کرده، توانسته در این مدت سرمایه خود را به ۲۵میلیارد تومان برساند؟

سرمایه همه چیز نیست

سیمعی در ادامه به انتقاد از شیوه درجه‌بندی صرافی‌ها پرداخت: اگر قرار باشد صرافی‌ها رتبه‌بندی شوند، نباید فقط به سرمایه توجه کرد. بانک مرکزی باید به سابقه، میزان رضایت مشتریان و وضعیت پرداخت مالیات صرافی نیز توجه کند. وقتی سرمایه به تنهایی ملاک تصمیم‌گیری قرار بگیرد، هر کسی که پول داشته باشد می‌تواند صرافی تاسیس کند. اما این به این معنی نیست که می‌تواند به مردم خدمات دهد.

وی در پایان تاکید کرد: به ویژه در شرایط کنونی که بانک‌ها تحریم هستند، باید از صرافان حمایت شود تا بتوانند با ارائه خدمات، به تجارت و صنعت کمک کنند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر