|
کدخبر: 272104

صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کدام ها هستند؟

بانک و بیمه صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کدام ها هستند؟

این صندوق‌های سرمایه‌ گذاری در ایران در سال ۸۶ برای اولین بار کار خود را شروع کردند و کار صندوق ها جمع آوری مبالغ کوچک و سرمایه گذاری آنها در زمینه های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، و سود بدست آمده از این راه به نسبت سرمایه هر سرمایه گذار بین آنها تقسیم می شود.

اگر به دنبال سرمایه ‌گذاری با کمترین ریسک ممکن هستید، صندوق‌های سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت بهترین انتخاب برای شماست. صندوق‌های سرمایه‌ گذاری ابزاری برای سرمایه‌ گذاران ریسک ‌گریز و بدون تخصص است و این صندوق‌ها معمولاً مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع ‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند.

هر فردی می‌تواند به راحتی سرمایه خود را وارد این صندوق های سرمایه گذاری کند و به راحتی و بدون دغدغه سرمایه خود را از صندوق خارج کند.

لازم به ذکر است میزان ریسک و سود این صندوق‌ها با یکدیگر متفاوت است. همچنین ممکن است مجموعه‌های متفاوت، سود و خدمات متفاوتی برای یک نوع صندوق ارائه کنند، بنابراین انتخاب صندوق معتبر و با تجربه اهمیت زیادی در این نوع سرمایه گذاری دارد.

صندوق های سرمایه‌ گذاری گونه‌ای نهاد مالی هستند که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه‌گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود یا ضررهای حاصل از این سرمایه‌گذاری سهم می‌برد.

با حداقل مبلغ نیز می‌توانید در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید و در کمترین مدت می‌توانید واحد سرمایه‌گذاری خود را نقد کنید.

یکی از مهمترین مواردی که برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید در نظر داشت، میزان ریسکی است که هر سرمایه‌گذار حاضر به پذیرش آن است. شما باید ابتدا میزان ریسک ‌پذیری خود را بسنجید سپس با در نظر گرفتن آن، صندوق سرمایه گذاری مناسب خود را انتخاب کنید.

صندوق های سرمایه گذاری خود انواع مختلفی دارند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه ‌گذاری را به‌ واسطه نوع سرمایه ‌گذاری و ترکیب دارایی‌ها که دارند و اهدافی که دنبال می‌کنند می‌توان دسته ‌بندی کرد. صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، صندوق قابل معامله، صندوق‌های نیکوکاری، صندوق مبتنی بر طلا، صندوق‌های بازار گردان ازجمله آن‌ها هستند که در بین آن‌ها صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط در اولویت سرمایه‌ گذاری برای سرمایه ‌گذاران هستند.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

بیشترین حجم دارایی این صندوق‌های با درآمد ثابت گاها از۷۰ تا حتی ۹۰ درصد در قالب سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی ، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار سرمایه‌ گذاری می‌شود. ضمن اینکه بخش اندکی از دارایی صندوق نیز در بازار بورس سرمایه گذاری می‌شود.این مدل سرمایه گذاری مناسب اشخاصی است که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند و با سرمایه گذاری در این صندوق علاوه بر ریسک کم از یک حداقل سود تضمین شده هم برخوردارمیشوند.

سود غالبا تضمین‌ شده این صندوق‌ها در مقاطع عمدتاً یک‌ ماهه و بعضاً در مقاطع سه‌ ماهه پرداخت می‌شود. مشتریانی که به هر دلیل در کوتاه‌ ترین زمان ممکن (حداقل یک ماه) نیاز به دریافت سرمایه خود باشند، با توجه به امکان و اجبار بازخرید سهام توسط صندوق، در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند یا به‌ راحتی می‌توانند با ابطال واحدهای خود، سرمایه ‌شان را به ‌صورت نقدی دریافت کنند.

در واقع این صندوق ها برای افراد کم ریسکی که پول خود را در بانک ها نگهداری می کنند گزینه جذابی است.

بانک-سرمایه

ویژگی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

امروزه با توجه به پیشرقت وتوسعه ابزارهای مالی در ایران ، شاهد انتشار اوراق مشارکت، گواهی‌های سپرده بانک‌ها و شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی هستیم.ازین رو برای اینکه این اوراق جذابیت لازم را نزد سرمایه گذاران داشته باشند معمولا دارای سودی ۳ الی ۴ درصد بالاتر از سپرده‌های بانکی هستند که حتی تظمین شده هم هستند که این موضوع باعث می شود بسیاری از سرمایه گذاران به سمت این اوراق جذب شوند. صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را در این اوراق سرمایه گذاری می‌کنند تا از این طریق بتوانند بازدهی بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی ایجاد کنند. در ضمن، برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بانکی نیز به دلیل قوانین حاکم بر آن بانک یک الی دو درصد بالاتر از سایر صندوق‌های مشابه سود پرداخت می‌کنند. مثلا اگر صندوق‌های دیگر سود ۲۰ درصدی بپردازند آن صندوق خاص سود ۲۲ درصدی را پرداخت می‌کند. به همین دلیل است که همواره نرخ بازدهی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت همیشه بیشتر از نرخ بازدهی سپرده گذاری در بانک است.

درآمد-ثابت

بازدهی صندوق درآمد ثابت و تاثیر آن بر قیمت هر واحد

قیمت هر واحد صندوق به صورت روزانه بر اساس ارزش خالص روز دارایی‌های صندوق محاسبه می‌شود.

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، می‌توانند دارای پرداخت سود نقدی باشند یا نباشند.

برای آن دسته که دارای پرداخت سود نقدی هستند، نحوه پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، با توجه به مندرجات امیدنامه آن‌ها صورت می‌گیرد. از زمانی که واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق برای سرمایه‌گذار صادر می‌شود، سود محاسبه می‌شود و در صورت ابطال واحدها اصل و سود باقیمانده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

دسته دیگر که دارای پرداخت سود نقدی نیستند، تمام سود به صورت افزایش قیمت واحدها خود را نشان داده و سرمایه گذاران می‌توانند با فروش واحدهای صندوق ازسود آن منتفع شوند. این صندوق‌ها این امکان را به سرمایه‌ گذاران می‌دهند که به جای دریافت سود نقدی، آن را دوباره در صندوق سرمایه‌ گذاری کنند و از اثر سود مرکب در آن بهره‌مند شوند.

 

 

 صدور و ابطال واحد یا یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری به چه صورت است؟

برای اینکه سهم هر فرد از این دارایی کلی و بزرگ مشخص شود و همچنین ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری به بخش‌هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می‌شود که قیمتی معادل صد هزار تومان یا بیشتر دارند.

بنابراین هر فرد در مراجعه به صندوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند یک یا چند واحد را خریداری کند. هنگام خروج نیز می‌تواند یک یا چند یا همه واحدهای خود را به فروش برساند.

به همین دلیل، هنگامی ‌که افراد برای سرمایه‌گذاری به یک صندوق مراجعه می‌کنند، از آن می‌خواهند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر کند. پس از گذشت ۳ روز و مشخص شدن قیمت، صندوق، واحدها را صادر می‌کند. با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت ‌شده و مبلغ واحدهای خریداری ‌شده، مابه‌التفاوتی وجود خواهد داشت که صندوق، آن را به‌حساب فرد بازگشت می‌دهد.

هنگام فروش نیز، پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شود و واحدهای فرد فروخته یا ابطال شود.

ارکان صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

مجمع صندوق، مدیر صندوق، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق، متولی صندوق، حسابرس صندوق، مدیر ثبت صندوق، ضامن نقدشوندگی صندوق (این رکن در بعضی صندوق‌ها وجود ندارد.) برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم می‌توانید به اساسنامه صندوق ها که در وب سایت هر صندوق قرار دارد مراجعه و آن را مطالعه بفرمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها