|
کدخبر: 272001

از سامانه محچک بانک مرکزی رونمایی شد + جزئیات

با حضور رئیس کل بانک مرکزی، از سامانه محچک (مسدودی حساب چک‌های برگشتی) انجام شد.

بانک و بیمه از سامانه محچک بانک مرکزی رونمایی شد + جزئیات

با توجه به اینکه چک به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای پرداختی در شبکه بانکی به شمار می‌رود و مردم در اکثر معاملات از این ابزار پرداخت استفاده می‌کنند، باید اعتبار و اعتماد به این ابزار برگردد و از سال گذشته با راه‌اندازی سامانه صیادی و ثبت چک‌های بانکی، بخشی از اعتبار به چک برگشت و امروز با راه‌اندازی سامانه محچک، آخرین حلقه از برگشت اعتبار به چک انجام شد و مردم می‌توانند بدون اینکه همدیگر را بشناسند، از طریق چک به هم اعتماد کرده و معاملات خود را انجام دهند.

به گفته مهران محرمیان معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی، زمان رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی، از حدود ۵۰ روز قبل به کمتر از ۳ روز کاهش یافته است.

محرمیان همچنین گفت: زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی از نظر تعداد چک از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته و به لحاظ مبلغ چک که از ۴۰ روز به ۳ روز کاهش یافته است، به خاطر اینکه چک‌های با مبلغ بالا سریع‌تر وصول شده‌اند.

وی ادامه داد: از کل چک‌های صادرشده قدیمی ۱۰ درصد برگشت می‌خورد و چک‌های جدید حدود ۶ درصد برگشت می‌خورد و با راه‌اندازی سامانه‌های چک صیادی و سامانه محچک اعتبار به پرداخت ابزار پرداختی چک برگشته و مردم می‌توانند به راحتی با یکدیگر معامله کنند.

منبع: فارس

ارسال نظر