|
کدخبر: 244458

پرداخت یارانه ریالی به واردکنندگان + جزئیات

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: با تصمیم اولیه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ عملا در سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم؛ ولی به دولت اجازه داده می‌شود ۹ میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی با ETS را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت یارانه ریالی به واردکنندگان پرداخت کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به بازگشت بند مربوط به ارز ترجیحی در لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق، اظهارکرد: آنچه پیش از این با تصویب کمیسیون تلفیق راهی صحن مجلس شده، به گونه‌ای است که ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ عملا به معادل ریالی تبدیل کرده و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار می‌دهد تا این مبلغ را‌‌‌‌‌‌‌‌ یا به صورت ترجیحی تا سقف ۹ میلیارد دلار به صورت یارانه ارزی به واردکنندگان بدهد و یا به صورت ریالی از خانوارها حمایت کند.

وی با اشاره به پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان برای حذف کل این بند از لایحه بودجه در صحن مجلس گفت: به جهت اینکه بخش دوم این بند در خصوص فروش ارز با نرخ ETS (نرخ نزدیک به بازار آزاد) بوده، بنابراین به دلیل ناهماهنگی در این بند، موضوع به کمیسیون تلفیق بازگشته تا احتمالا در جلسه امشب در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: پیش از این، در لایحه بودجه دولت مکلف شده بود که عرضه و فروش هرگونه ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ فقط به نرخ ETS انجام دهد و تفاوت این مصوبه با حکم سال قبل هم در این بوده که در سال گذشته دولت اجازه داشت تا ۸ میلیارد دلار ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ با نرخ ترجیحی بفروشد.

زنگنه گفت: با تصمیم اولیه کمیسیون تلفیق، در سال آینده عملا دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداریم، اما به دولت اجازه داده می‌شود که تا ۹ میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی با ETS را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت یارانه ریالی به واردکنندگان پرداخت کند و یا در سبد حمایت از خانوار قرار دهد و یا در هر جای دیگری از زنجیره تولید تا مصرف برای تامین کالاهای اساسی، گندم و دارو هزینه کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سازوکار تخصیص ارز ترجیحی در جلسه امشب کمیسیون تلفیق صورت خواهد گرفت تا گزارش آن به صحن مجلس ارسال می‌شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها