|
کدخبر: 244114

شرایط بیمه آتش سوزی + راهنمای خرید- زمستان ۱۴۰۰

بانک و بیمه شرایط بیمه آتش سوزی + راهنمای خرید- زمستان ۱۴۰۰

فرقی که نمی‌کند که یک ساختمان چقدر قدیمی باشد و چه اتفاقات و حوادثی را پشت سر گذاشته باشد. از پلاسکو تا کلیسای نوتردام، ممکن یک آتش‌سوزی باعث تخریب و از بین رفتن کامل یک ساختمان شود. حتی آتش‌سوزی‌های کوچک‌تر و محدودتر که به‌سرعت محار می‌شوند هم بعضا خسارت‌های مالی زیادی به‌بار می‌آورند. بازسازی و نوسازی یک ساختمان که دچار آتش‌سوزی شده، هزینه‌های زیادی دارد. از پاک‌سازی و جمع‌آوری ضایعات تا اسکان موقت ساکنین واحدهای آسیب‌دیده و شروع ساخت‌وساز برای سرپا کردن یک ساختمان تازه. به همین دلیل داشتن یک بیمه‌نامه آتش‌سوزی با پوشش‌های کافی برای ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری و تجاری ضروری است. اهمیت این بیمه‌نامه آنقدر زیاد است که از سال ۱۴۰۰، بیمه آتش‌سوزی برای منازل مسکونی اجباری شده است.

آمارهای سازمان بیمه مرکزی هم می‌گوید که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳¡۴۳۴¡۷۲۱ بیمه‌نامه آتش‌سوزی از سوی شرکت‌های بیمه فعال در کشور صادر شده است. برای این تعداد بیمه‌نامه هم چیزی نزدیک به ۶۰¡۰۵۴ مورد خسارت پرداختی صورت گرفته است. این اعداد و ارقام به‌خوبی نشان می‌دهد که چقدر دسترسی راحت به خرید یک بیمه‌نامه آتش‌سوزی با امکان دریافت خسارت سریع برای زندگی‌های شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی امروز مهم است. در ادامه قرار است به طور کامل آگاهی در مورد بیمه آتش سوزی چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین میخواهیم بدانیم که در چه شرایطی داشتن بیمه آتش سوزی ضروری است؟

بیمه آتش سوزی چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

بیمه آتش‌سوزی معمولا دو دسته خسارات اصلی و خسارات اضافی را پوشش می‌دهد. منظور از خسارات اصلی در بیمه‌های آتش‌سوزی، خسارت‌هایی است که بیمه‌نامه به‌صورت پایه‌ای و پیش‌فرض پرداخت آن‌ها را انجام می‌دهد: مثل خسارات حوادث ناشی از آتش، انفجار و صاعقه.

اما پوشش‌های فرعی و اضافی بیمه آتش‌سوزی باید به‌صورت جداگانه و مازاد بر بیمه‌نامه اصلی خریداری شوند. اصلی‌ترین و پرکاربردترین پوشش‌های اضافی بیمه‌های آتش‌سوزی عبارتند از:

  • پاکسازی و برداشت ضایعات
  • سرقت با شکست حرز
  • انفجار ظروف تحت فشار صنعتی
  • ریزش سقف ناشی از سنگینی برف
  • رانش زمین، ریزش کوه
  • تصادم اجسام خارجی به ساختمان
  • مسئولیت مالک در قبال خسارت‌های آتش‌سوزی وارد شده به همسایه
  • ترکیدگی لوله
  • اسکان موقت ساکنین واحدهای آسیب‌دیده

نکته مهم درباره پوشش‌های مختلف بیمه‌های آتش‌سوزی این است که این بیمه‌نامه‌ها پرداخت خسارت‌های جانی و بدنی را انجام نمی‌دهند و فقط برای خسارت‌های مالی استفاده می‌شوند.

نحوه پوشش اموال در بیمه آتش سوزی

در انواع بیمه آتش سوزی معمولا علاوه بر ساختمان اموال و وسایل داخل آن هم بیمه می‌شوند. مثلا یک ساختمان مسکونی به همراه اثاثیه‌اش بیمه می‌شود. اموال تحت پوشش بیمه آتش سوزی برای ساختمان‌های صنعتی هم شامل تأسیسات و ماشین‌آلات است. همچنین در بیمه‌نامه آتش‌سوزی ساختمان‌های تجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، خدماتی و انبارها، تاسیسات، دکوراسیون، اثاثیه اداری، کالاها و اجناس جزو اموال تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی محسوب می‌شوند.

چه اموالی تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار نمی‌گیرند؟

استثناتات بیمه آتش‌سوزی مواردی هستند که شرکت‌های بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت‌های آتش‌سوزی در مورد آن‌ها ندارد. بر اساس قوانین بیمه‌ای کشور، موارد زیر جزو پوشش‌های اموال بیمه‌های آتش‌سوزی نیستند:

  • مسکوکات (سکه طلا، سکه‌های کلکسیونی و عتیقه)
  • پول
  • اوراق بهادار (سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت، مشتقات و …)
  • آثار هنری و نسخه‌های خطی و ‌تاریخی
  • فلزات قیمتی به هر شکل
  • جواهرات و مروارید یا سنگ‌های قیمتی سوارنشده
  • هزینه بازسازی نقشه
  • جمع‌آوری مجدد اطلاعات و تنظیم مجدد دفاتر بازرگانی

آتش-سوزی

قیمت بیمه آتش سوزی در سال ۱۴۰۰

بیمه آتش سوزی بسته به اینکه بلندمدت برای چند سال، یک ساله یا حتی کوتاه‌مدت صادر شوند، و چه پوشش‌های خسارت اضافی و شرایطی، داشته باشند قیمت متفاوتی دارند. درواقع مبلغ حق بیمه با توجه به نوع و کاربری سازه ساختمانی، متراژ ملک هزینه ساخت هر متر بنا و ارزش لوازم آن متفاوت است. معمولا شرکت‌های بیمه برای محاسبه قیمت بیمه‌نامه آتش‌سوزی برای یک ساختمان، ریسک احتمال خطر و اتفاق افتادن حادثه را هم درنظر می‌گیرند. برای همین هم مواردی مثل سن ساختمان و موقعیت جغرافیایی آن، جنس مصالح و تعداد طبقات ساختمان و حتی سیستم برق‌کشی و امکانات اطفاء حریق آن می‌تواند قیمت بیمه‌نامه آتش‌سوزی با بالا و پایین کند.

برای محاسبه نرخ بیمه آتش سوزی ساختمان‌‌های صنعتی، علاوه بر موارد بالا پوشش‌های اضافی از جمله پوشش‌ انفجار و دفرمه شدن ظروف تحت فشار، ریزش مواد مذاب، وقفه در تولید و فعالیت، برداشت ضایعات در زمان خسارت هم درنظر گرفته می‌شود. در خرید بیمه زلزله و آتش‌سوزی بهتر است با توجه به موقعیت و متراز ساختمان و همچنین نوع کاربری آن حتما از پوشش‌های اضافی هم استفاده کنید.

منظور از شرایط بیمه‌نامه آتش سوزی چیست؟

به‌طور کلی ۴ نوع شرایط مختلف برای بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی وجود دارد:

  • بیمه‌نامه با سرمایه ثابت
  • بیمه‌نامه با شرایط شناور
  • بیمه‌نامه فرست لاست (first lost)
  • بیمه‌نامه با شرایط جایگزینی

نحوه محاسبه و پرداخت خسارت در هرکدام از این شرایط متفاوت است و طبیعتا نرخ حق بیمه متفاوتی هم برایشان محاسبه می‌شود.

مثلا در بیمه‌نامه با سرمایه ثابت، مبلغ سرمایه بیمه‌شده همان ابتدا و به‌صورت ثابت در بیمه‌نامه نوشته می‌شود و پرداخت خسارت هم براساس همان مبلغ خواهد بود. منتها بیمه‌نامه با شرایط شناور، به این صورت است که موجودی و اموال داخل ساختمان باید هرچندوقت یک‌بار (اغلب ماهیانه) چک شده و در بیمه‌نامه به‌روزرسانی شود. در زمان حادثه هم شرکت بیمه مبلغ خسارت را مطابق با آخرین ارزش و میزان دارایی نوشته‌شده در بیمه‌نامه پرداخت می‌کند.

بهترین بیمه آتش سوزی را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید برای مقایسه و بررسی شرایط پوشش‌های مختلف بیمه‌های آتش‌سوزی به سایت azki.com سر بزنید. قیمت انواع طرح‌های بیمه زلزله و آتش‌سوزی با پوشش‌های اضافی مختلف برای سال ۱۴۰۰ در سایت و اپلیکیشن ازکی به شما معرفی می‌شود و می‌توانید به‌راحتی بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی با ازکی به‌سادگی و تنها با چند کلیک انجام می‌شود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها