|
کدخبر: 229426

چرا سود بانکی افزایش یافت؟

براساس مصوبه بانک‌ مرکزی بانک‌ها نباید سود سپرده و تسهیلات خود را افرایش دهند. علت افزایش سود بانکی چیست؟

این روزها اغلب بانک‌ها مصوبات شورای پول و اعتبار را درباره سود سپرده‌ها و تسهیلات را دور می‌زنند و سودهای بالاتر از نرخ مصوب به مشتریان خود پرداخت می‌کنند.

این موضوع در سال‌های اخیر نیز تکرار شده اما بانک مرکزی به دادن یک هشدار بسنده کرده است.

پیگیری‌ها از بانک‌ها نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها باتوجه به افزایش تورم و کسری بودجه، نرخ سود خود را تا محدوده ۲۵ افزایش داده‌اند.

در دولت قبلی وزیر اقتصاد، بانک‌ها را موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار کرد و اخطار داد بود که نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار جز هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به حساب نمی‌آید و سازمان امور مالیاتی را مطابق گزارش سازمان حسابرسی موظف به انجام اقدام مورد نظر دانسته است.

اکنون نیز، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که بر اساس مصوبات هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده است.

معاون یکی از شعبه‌های بانک ملت نیز با اشاره به موضوع حفظ مشتریان می‌گوید: بانک‌ها مجبورند سود خود را افزایش دهند. هر هفته مشتریان قدیمی به سراغ من می‌آیند و می‌گویند فلان بانک سود بیشتری می‌دهد یا سود خود را افزایش دهید یا اینکه من سپرده‌ام را به آن بانک منتقل کنم. پس ما ناچار هستیم حداقل برای گردش مالی خود سود سپرده‌ها را افزایش دهیم.

به نظر می‌رسد این اخطارها به نتیجه نمی‌رسد؛ چراکه باتوجه به سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی در دیگر بازارها،بانک‌ها برای حفظ مشتریان خود مجبورند سود سپرده‌ها را افزایش دهند. این افزایش نرخ سود چه تبعاتی برای بانک‌ها و اقتصاد دارد؟

بحران موسسات مالی تکرار می‌شود؟

موسسات مالی و اعتباری در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با پرداخت سودهای غیرمجاز ۳۰ تا ۳۵ درصدی به سپرده‌گذاران خود شبکه بانکی را وارد یک بحران کردند و بسیاری از مردم بخش دارایی خود را از دست دادند.

به گفته نوبخت آن زمان بحران موسسات مالی غیرمجاز ۳۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر زد. به اعتقاد برخی از کارشناسان این ۳۶ هزار میلیادر تومان از جیب مردم پرداخت شده است. چراکه تبعات تورمی آن را مردم متحمل شده‌اند.

با این وجود با این افزایش سود بانکی و نبود درآمد بانک‌ها احتمال رخ دادن بحران موسسات مالی برای بانک‌ها وجود دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر