|
کدخبر: 118075

همتی: با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم

عبدالناصر همتی امشب به مناسبت هفته دولت در برنامه تیتر امشب با موضوع "از سیاست‌های ثبات بازار ارز تاکنترل نقدینگی و تورم" شرکت کرد.

بانک و بیمه همتی: با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم

رئیس‌کل بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی گفت: حفظ ارزش پول ملی برمی‌گردد به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور و زمانی که اقتصاد کشور تقویت گردد آن زمان پول ملی نیز تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۵ میلیارد تومان به آسیب های ناشی از کرونا اختصاص داده شد.

همتی، گفت: آمریکا در ۲ سال گذشته با حمله اقتصادی قصد داشت، اقتصاد کشور را متلاشی کند که با مقاومت مردم، عنایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش دولتمردان ناکام ماند.

رییس بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به هیچ وجه سود بانکی را کاهش نداده است. آن چیزی که اتفاق افتاد جلوگیری از فعالیت چند بانک بود که سودهای نامتعارف می‌دادند و سیستم بانکی را به هم ریخته بود.

 همتی با اشاره به این که در طول دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته بود افزود:

 ۲۵۰ نفر آنها که به قوه قضائیه معرفی شدند بیشتر آنها انسان های محروم و فقیری هستند بعضی از آنها کارتن خواب هستند و از کارت ملی آنها سوء استفاده شده است.

وی گفت: تا زمانی که واردات کالاهای غیراساسی باشد و تا زمانی که قاچاق به راحتی انجام می‌شود بانک مرکزی به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند.

همتی افزود: من از اول با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم هنوز هم مخالفم ولی تابع سیاست‌های دولت هستم. میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به سال گذشته خیلی کاهش پیدا کرده است. اگر بتوانیم اختلاف قیمت دلار ۴۲۰۰ و نیمایی را به شکل یارانه به طبقات محروم بدهیم و آن را حذف کنیم بهتر است.

رییس بانک مرکزی در باره نرخ ارز گفت: نرخ واقعی ارز این قیمت‌ها نیست ولی فشار هم فوق‌العاده زیاد است. عرضه ارز در سامانه نیما خیلی خوب است برای همین در بازار آزاد ثبات وجود دارد.

همتی درباره وضعیت نرخ سود بانکی گفت: سود بانکی در سال ٩۶ روی سود یکساله ١۵ درصد تثبیت شده بود ولی چند بانک به دلیل ناترازی، سودهای بسیار بالایی ارائه میدادند و سیستم بانکی را به هم زده بودند و با انجام اصلاحات نظام بانکی این بانک‌ها عملا سود خود را کاهش دادند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها