|
کدخبر: 228372

جولان کلاهبرداران و هکرها در بازار رمزارزها!

با توسعه قلمرو ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری‌های مربوط به این بازار نیز روز به روز در حال افزایش است.

سال ۲۰۲۱، سالی پر از فراز و نشیب برای بازار رمزارزها به همراه ضررها و سودهای قابل توجه بود. وضعیت آشفته در بازار ارزهای دیجیتال منجر به ایجاد سکه‌ها و توکن‌های جدید به صورت یک روز در میان شد و به کلاهبرداران این فرصت را داد که سرمایه‌گذاران ناآگاهی که به دلیل ترس از دست دادن (FOMO) زمان کمی را صرف تحقیق در مورد این رمزارزها می‌کردند را به دام بیندازند.

بر اساس گزارش Chainalysis، یک شرکت بلاکچین، نشان می‌دهد که کلاهبرداران در سال جاری حدود ۷.۷میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران به طرق مختلف سرقت کرده‌اند.

همچنین در این گزارش آمده که کلاهبرداری‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰درصد افزایش یافته است.

در ادامه، به برخی از بزرگترین کلاهبرداری‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۱ اشاره می‌شود:

Faze Saga/SaveTheKids

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ از برجسته‌ترین طرفداران ارزهای دیجیتال بودند. بسیاری از این اینفلوئنسرها از پلتفرم و محبوبیت خود برای ترویج آگاهانه یا ناآگاهانه طرح‌های پامپ و دامپ استفاده کردند. در این طرح، برخی افراد با تبلیغات کاذب باعث افزایش تقاضا و قیمت رمزارز می‌شوند. بعد از کسب سود از این ماجرا، افراد مورد نظر، رمزارزهای خود را فروخته و باعث ضرر سرمایه‌گذاران می‌شوند.

یکی از کلاهبرداری‌های این‌چنینی، برای توکن savethekids اتفاق افتاد. در ماه ژوئن، اعضای تیم ورزش الکترونیکی FaZe، یک ارز دیجیتال متکی به خیریه به نام SaveTheKids را تبلیغ کردند.

مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی رسمی این توکن، سرمایه‌گذاران اولیه که سهم قابل توجه آن را در اختیار داشتند، توکن‌های خود را فروختند و باعث سقوط آن شدند.

اسکویید کوین

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی، یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های راگ‌پول را نیز در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرد. فیلم محبوب کره‌جنوبی، اسکویید گیم، باعث ایجاد آلت‌کوینی شد که سرمایه‌گذاران را به طمع انداخت.

این سکه در عرض چند هفته از چند دلار به ۳هزار دلار افزایش یافت. البته این یک راگ‌پول دیگر بود. راگ‌پول نوعی کلاهبرداری در صنعت ارزهای دیجیتال است که در آن توسعه‌دهندگان رمزارز، پروژه را رها کرده و با سرمایه‌ای که در ابتدا دریافت کرده‌اند فرار می‌کنند.

اگرچه این کلاهبرداری بسیار خوب برنامه‌ریزی شده بود، اما از همان ابتدا نشانه‌هایی از کلاهبرداری وجود داشت. سرمایه‌گذاران اولیه که این سکه را خریداری کردند، مدتی بعد اعلام کردند که نمی‌توانند آن را بفروشند.

هک پالی نتورک (Poly Network Hack)

یک نام کمتر شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال، پالی نتورک، یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (دیفای) است که در سال جاری شاهد بزرگترین هک‌ها بود.

یک هکر، نقصی را در پلتفرم دیفای مشاهده کرد که به او اجازه داد مبلغ ۶۰۰میلیون دلار از این شبکه به حساب خود منتقل کند. اما این هکر، یک "هکر کلاه سفید" بود. چنین هکری، آسیب‌پذیری‌های یک شبکه را آشکار کرده و باعث می‌شود که پلتفرم امنیت خود را افزایش دهد.

در عرض چند هفته، این هکر مبلغ کامل پول را پس داد و حتی ۵۰۰هزار دلار توسط پلی نتورک برای افشای این آسیب‌پذیری دریافت کرد.

کلاهبرداری Afriscrypt

دو برادر که یک شرکت خدمات صرافی به نام Afriscrypt در آفریقای جنوبی را اداره می کردند، به ارزش میلیاردها دلار بیت‌کوین را از سرمایه‌گذاران خود دزدیدند و ناپدید شدند.

در ماه آوریل، برادران کجی در ابتدا ادعا کردند که شرکت آنها هک شده و پول از حساب مشتری آنها به سرقت رفته است. اما این ماجرا به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت سرمایه‌گذاران متوجه شدند که این برادران دروغ می‌گویند.

وکلای قربانیان تخمین زدند که حدود ۳.۶ میلیارد دلار بیت‌کوین به سرقت رفته است. هنوز محل این برادران مشخص نیست.

NFTهای میمون‌های کسل دزدیده شده (Bored Ape NFTs)

کالوین بسرا، صاحب توکن‌های غیر قابل تعویض معروف "Bored Ape Yacht Club"، مجموعه‌ای از هنرهای دیجیتالی که میمون‌ها را به تصویر می‌کشد، نیز مورد کلاهبرداری قرار گرفت.

یک کلاهبردار، بسرا را با عنوان پشتیبانی فنی برای NFTهای وی، فریب داد. این کلاهبردار، سه NFT میمون را دزدید که تخمین زده شد ارزش هر کدام از آنها ۲۲۵هزار دلار باشد. اما بسرا ادعا کرد که این سه میمون روی هم رفته یک میلیون دلار ارزش داشتند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها