|
کدخبر: 223065

سیگنال جدید ارزی در راه است؟

قرار است رئیس جمهوری امشب ساعت ۲۱ با مردم گفتگو کند. اما محور سخنان رئیسی چیست و آیا او درباره مذاکرات هسته‌ای و روند آن صحبت خواهد کرد و به دلار سیگنال جدید می‌دهد؟

به نظر می‌رسد مهم‌ترین محور سخنان ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی امشب، بررسی کارنامه و عملکرد ۱۰۰ روزه دولت باشد. برخی هم معتقدند احتمالا او از خبر خوشی که محسن رضایی وعده‌اش را داده بود پرده بر می‌دارد.

اما به نظر می‌رسد رئیسی در این برنامه بر موضوعات داخلی و دستاوردهای ۱۰۰ روزه تاکید کند و بعید است درباره روند مذاکرات هسته‌ای و آنچه در مذاکرات وین گذشته و یا خواهد گذشت، حرفی به میان بیاورد.

تیم مذاکره‌کننده ایران هفته گذشته را در وین گذراندند. یک هفته مذاکره که نهایتا منجر به تهیه پیش‌نویسی شد که گفته می‌شود طرف‌های غربی برای بررسی این پیش‌نویس به کشورهایشان برگشته‌اند و مذاکرات هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

حالا در آستانه دور جدید مذاکرات و در حالی که مساله مذاکرات هسته‌ای در صدر اخبار اقتصادی و سیاسی است، انتظار می‌رود رئیس جمهور هم در این مورد صحبت کند و بخشی از سخنان امشب او حول محور همین موضوع باشد.

مذاکرات هسته‌ای در سخنان رئیسی

اما مروری بر جلسات هفته گذشته ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد او در هفته گذشته هیچ واکنشی به روند مذاکرات هسته‌ای نداشته و هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

در هفته گذشته و زمانی که تیم مذاکره‌کننده در وین بود، ابراهیم رئیسی جلسات اقتصادی داشت که در هیچ کدام از آنها حتی اشاره‌ای به مساله مذاکرات هسته‌ای نکرده است.

چنین مساله‌ای درباره رئیسی مسبوق به سابقه است. او هم در مبارزات انتتخاباتی و هم بعد از آن کمتر پیش آمده که درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای صحبت کند.

دفعاتی که او در این باره صحبت کرده انگشت شمار بوده و سخنان او بیشتر حول این محور بوده که ایران نباید شرایط اقتصادی خود را به برجام گره بزند و باید با خودکفاتی و تقویت تولید داخل مشکلات را حل کند.

به عبارتی سخنان رئیسی هر بار این سیگنال را به بازار و مردم داده که این دولت چندان موافق مذاکره نیست و بیشتر می‌خواهد بر تقویت داخل تاکید کند.

به همین دلیل انتظار می‌رود اگر سخنان امشب رئیسی به مساله مذاکرات کشیده شود، باز هم از همین منظر خواهد بود. اینکه دولت در این ۱۰۰ روز گذشته توانسته مشکلات اقتصادی را حل کند و اقتصاد و معیشت مردم را به برجام و مذاکرات گره نزده است.

در این شرایط احتمالا بازار از سخنان رئیسی سیگنال جدیدی می‌گیرد. سیگنالی که می‌گوید احتمالا توافق آنقدر که تیم مذاکره‌کننده می‌گوید در دسترس نیست و یا در اولویت بالاترین مقام اجرایی کشور نیست.

روز گذشته هم محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفته بود در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایران یک طرح جایگزین دارد. اینکه فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد و روابط اقتصادی خود را با کشورهای آسیایی تقویت کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر