|
کدخبر: 219554

تاثیر سفر گروسی به ایران بر قیمت دلار

دلار به مسیر صعودی که از دیروز پیش گرفته ادامه داد و قیمت آن تا امروز به ۲۸۶۵۰تومان رسید. این درحالیست که مذاکره گروسی و اسلامی مثبت ارزیابی شده و آمریکا برای از سرگیری مذاکرات و حل اختلاف‌ها با ایران از جمله تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است، اما معامله‌گران بدون توجه به این اخبار، تاکتیک افزایش خرید پیش گرفته‌اند.

دلار معاملات صبح دیروز را با ۱۵۰تومان کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸۲۵۰تومان آغاز کرده بود، از ظهر با بالا رفتن حجم خرید‌ها و دست کشیدن فروشندگان وارد مسیر صعودی شد و تا پایان معاملات به مرز مقاومتی ۲۸۵۰۰تومان رسید؛ با تداوم افزایش خرید‌ها در بازار امروز، مقاومت این سطح هم شکسته شد و دلار آزاد تا ۲۸۶۵۰تومان بالا رفته است.

این روند افزایشی درحالی رخ داد که روز گذشته گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که ما خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل اختلاف‌ها با ایران درباره توافق هسته‌ای از جمله تحریم‌ها هستیم.

اگرچه بالاخره بعد از گذشت حدود شش ماه از دور آخر مذاکرات وین، اعلام شده که هشتم آذر این مذاکره از سرگرفته خواهد شد، اما برخی معامله‌گران به جهت اینکه رویکرد طرفین برجام تغییری نکرده و همچنان اظهارات و انتظارات ضد‌و‌نقیضی در این باره وجود دارد، چندان به حصول توافق خوشبین نیستند و بی‌توجه به این موضوع وارد بازار شده‌اند.

البته این بدبینی مختص همه معامله‌گران نیست و عده‌ای هم بر این باورند که این فرصت شش روزه باقیمانده، بهترین زمان برای بالا بردن قیمت دلار و نوسان‌گیری است، از همین رو تا پیش از شروع مذاکرات تاکتیک افزایش خرید پیش گرفته‌اند؛ به اعتقاد این دسته از فعالان بازار، چنانچه مذاکرات حامل سیگنال‌های مثبتی باشد، دلار را در قیمت بالا خواهند فروخت و اگر مذاکرات خوب پیش نرود، با جریان اخبار منفی به خرید‌ ادامه خواهند داد.

اختلاف قیمت صرافی و آزاد، محرک صعودی دلار

یکی دیگر از عواملی که به روند افزایشی بازار ارز دامن زده، اختلاف بیش از ۱۸۰۰تومانی قیمت دلار در صرافی‌های رسمی با بازار آزاد است؛ از آنجا که با توجه به سهمیه ۲۲۰۰دلاری هر فرد در سال، سود خوبی در فاصله بین دو نرخ وجود دارد، خریداران بسیاری روانه بازار شده‌اند.

حالا با رشد قیمت دلار هرات و عبور درهم از سطح ۷۸۰۰تومان، انتظار معامله‌گران بالا‌تر رفته و دلار در حال نزدیک شدن به مرز مقاومتی ۲۸۸۰۰تومان است؛ به گفته تحلیلگران فنی، با ادامه روند افزایشی خرید و تلاش معامله‌گران به استفاده از این فرصت طلایی چند روزه، دستیابی مجدد دلار به سقف قیمت سال بعید نیست.

البته اگر از این مسیر افزایشی حمایت کافی صورت نگیرد و معامله‌گران در بالا بردن قیمت تا مرز ۲۸۸۰۰تومان ناکام شوند، احتمال بازگشت دلار به محدوده قبلی یعنی پایین‌تر از سطح ۲۸۵۰۰تومان وجود دارد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها