|
کدخبر: 217946

راهنمای خرید بیمه بدنه خودوری لوکس (نامتعارف) + روش محاسبه قیمت

بانک و بیمه راهنمای خرید بیمه بدنه خودوری لوکس (نامتعارف) + روش محاسبه قیمت

خودرو برای رانندگی امن و با خیال راحت در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهرهای امروزی داشتن بیمه بدنه ضروری است. این بیمه‌نامه به ما کمک می‌کند تا در زمان بروز حادثه مثل برخورد خودرو با یک جسم ثابت یا متحرک، واژگونی و سقوط خودرو و همچنین اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی، اصابت رعد و برق یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن، نگران هزینه‌های تعمیرات و سرپا کردن مجدد خودروی خود نباشیم. علاوه بر این‌ها می‌توانیم ضمن این بیمه‌نامه، برای خودروی خود درمقابل سرقت کامل یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی هم پوشش بیمه‌ای بگیریم. نوع بیمه‌نامه بدنه و پوشش‌های آن وقتی خودروی ما یک خودروی به‌اصلاح لوکس و گران‌قیمت است یا وقتی با یک خودروی لوکس تصادف می‌کنیم بسیار مهم است. اصلا منظور از خودروی لوکس یا نامتعارف چیست و یک بیمه‌نامه خوب برای پوشش خسارت‌های وارد شده به چنین خودروهایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • یک پیشنهاد جذاب برای خرید بیمه بدنه!

 برای خرید بیمه بدنه از وب سایت ازکی به لینک زیر مراجعه کنید:

https: //www.azki.com/car-insurance/car-body-insurance

کدام خودروها در قوانین بیمه‌ای نامتعارف یا لوکس محسوب می ‌شوند؟

بر اساس قوانین موجود خودروی نامتعارف یا خودروی لوکس، خودرویی است که قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی ارزش‌گذاری شود. یعنی مطابق نرخ تعیین شده برای سقف تعهدات خسارات جانی در سال ۱۴۰۰، هر خودرویی اعم از داخلی یا خارجی با ارزش بیش از ۳۲۰ میلیون تومان، خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت محسوب خواهد شد. درواقع با توجه به افزایش قیمت‌های نجومی در بازار خودروهای داخلی تقریبا بیش از ۷۰ درصد خودروهایی که در سطح خیابان‌های کشور تردد می‌کنند، به‌نوعی خودروی نامتعارف دسته‌بندی می‌شوند. پس باید انواع پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برای پرداخت خسارت به چنین خودروهایی را بشناسیم و یک انتخاب درست نسبت به تهیه بیمه‌نامه بدنه برای خودروی خود داشته باشیم.

آیا بیمه خودروهای لوکس بالاتر است؟

طبیعی است که اگر یک خودروی لوکس را بیمه می‌کنید، انتظار داشته باشید که بیش‌تر از یک خودروی متعارف حق بیمه پرداخت کنید. از آنجایی که اگر خودروی لوکسی در تصادف آسیب ببیند، هزینه‌های تعویض قطعات، تعمیرات و کار به‌طور قابل توجهی بیشتر از خودروهای متعارف خواهد بود و باتوجه به اینکه ماشین‌های لوکس اغلب دارای اسب بخار و قابلیت‌های سرعت بالایی هستند، ممکن است شرکت بیمه صاحبان آن‌ها را مستعد رانندگی پرخطر بداند. پس حق بیمه برای چنین ماشین‌هایی بالاتر درنظر گرفته می‌شود. واقعیت این است که برخی از قطعات بدنه خودروهای ‌لوکس حتی یک چراغ، آینه و یا گل‌گیر آن‌ها از کل قیمت خودروهای معمولی گران‌تر است! بنابراین حق بیمه برای جبران خسارت آن‌ها هم بالاتر خواهد بود. به‌طور کلی برای مدل‌های موجود در کشور ما، میانگین حق بیمه سالانه یک خودروی نامتعارف تقریبا ۱۸ درصد بیشتر از هزینه بیمه یک خودروی متعارف خواهد بود.

خودرو-لوکس

میزان خسارت به خودروهای نامتعارف چگونه محاسبه می ‌شود؟

خسارت خودروهای نا متعارف توسط بیمه‌نامه بدنه به طور کامل قابل جبران خواهد بود. منتها در قانون جدید خسارت خودروهای نامتعارف اگر خودروی زیان‌دیده در تصادف جزء خودروهای لوکس (نامتعارف) باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست و صرفاً بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف از سوی شرکت بیمه جبران می‌شود. سقف خسارتی که به دارنده خودروی نامتعارف تعلق می‌گیرد نیز، بیشتر از پنجاه درصد دیه در ماه حرام یعنی۳۲۰ میلیون تومان است. درواقع حتی اگر میزان خسارت خودروی گران‎‌قیمت مذکور بیشتر از این مقدار هم باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه مبلفی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان به او پرداخت نمی‌کند.

به‌طور کلی نحوه پرداخت خسارت خودروی لوکس به این‌صورت است که اگر خودرو به‌طور کامل هم آسیب ببیند، تنها معادل قیمت گران‌ترین خودروی متعارف به مالک پرداخت‌ می‌شود و مابقی خسارت باید از جیب مالک خودرو تامین شود. همچنین درصورت آسیب دیدن قطعات خودوری لوکس، اگر قطعه مذکور نمونه مشابهی در بین خودروهای متعارف نداشته باشد، پرداخت خسارت قطعه براساس قیمت قطعه مشابه در خودروی متعارف محاسبه می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که تصادف یک خودروی متعارف یا نامتعارف باشد یا تصادف دو خودروی نامتعارف باهم.

البته اگر مقصر حادثه فاقد بیمه شخص ثالث باشد، قانون خودروی غیرمتعارف همانند قبل اجرا و مطابق با فرمول زیر خواهد شد:

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف* قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده

تمام این تبصره‌ها یعنی اگر خودروی شما جزو خودروهای گران‌قیمت یا نامتعارف دسته‌بندی می‌شود، عاقلانه این است که حتما نسبت به خرید بیمه بدنه متناسب با قیمت واقعی خودرو خود اقدام کنید و از پوشش‌های فرعی خاص مثل پوشش نوسانات قیمت بازار حداکثر تا سقف ۵۰% مازاد بر سرمایه بیمه‌شده استفاده کنید.

خرید سریع پوشش بیمه بدنه حداکثری برای انواع تصادفات

برای دسترسی به کامل‌ترین پوشش‌های خاص و تخصصی بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو، کافی‌ست تا سری به سایت ازکی بزنید. با مراجعه به این سامانه‌ها می‌توانید با وارد کردن مشخصات خودروی خود شامل مدل و سال تولید و... بسته به نوع وسیله نقلیه‌تان، یک بیمه بدنه کاربردی با قیمت مناسب تهیه کنید. همچنین اطلاعات کاملی درباره شرایط ویژه‌ای که برخی شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه وسایل نقلیه گران‌قیمت اختصاص داده‌اند در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در وب سایت ازکی انواع بیمه بدنه از شرکت های مختلف مانند بیمه بدنه ایران، آسیا، تعاون، البرز و... به صورت آنلاین، امکان خرید سریع آنها وجود دارد.

فرقی نمی‌کند که مقصر تصادف شما هستید یا راننده خاطی از صحنه تصادف فرار کرده، برای استفاده حداکثری از بیمه بدنه خود برای جبران خسارت وارد شده در تصادفات با خیال راحت روی بیمه‌نامه‌هایی که از ازکی تهیه کرده‌اید حساب کنید. اگر هم خودروی زیان‌دیده در تصادف یک خودروی لوکس و نامتعارف است یا سقف مالی بیمه شخص‌ثالث مقصر برای پرداخت خسارت زیان‌دیده کافی نیست باز هم دریافت خسارت از بیمه‌ بدنه شما ممکن خواهد بود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر