|
کدخبر: 209140

پنج فرد معروف که در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کردند

بانک و بیمه پنج فرد معروف که در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کردند

رمزارزها، پول‌های نوظهور و جوانی هستند که برخلاف تمام پول‌هایی که در طول تاریخ تا به امروز وجود داشته‌اند، اعتبارشان را از نهادهای رسمی و دولتی نمی‌گیرند. حتی در مورد بیت کوین مشاهده کردیم که یک فرد ناشناس یک رمزارز تولید کرد و امروز ارزش یک سکه‌ی آن ده‌ها هزار برابر دلار آمریکاست. پس از آن نیز افراد و گروه‌های مختلف دست به ساخت و انتشار صدها رمزارز زدند که برخی از آن‌ها امروز بسیار معتبر و گران قیمت هستند.

چرا دیدگاه افراد مشهور مهم است؟

با توجه به این، اعتبار و قیمت رمزارزها بیش از هرچیز دیگر، متکی به اقبال عمومی است. رمزارزی که خریدار بیشتری داشته باشد، شاهد رشد قیمت خواهد بود و رمزارزی که مورد بی‌اعتنایی جامعه قرار گیرد سقوط خواهد کرد. البته این  منطق کم یا زیاد در مورد همه‌ی انواع کالا و خدمات صدق می‌کند اما رمزارزها که فقط و فقط ارزش اعتباری دارند بیش از هرچیز دیگر متکی به دیدگاه مردم هستند.

اینجاست که فهرست خریداران یک رمزارز ممکن است سرنوشت آن را تغییر دهد. این که یک فرد معروف یا تاجر بزرگ تعداد زیادی از یک سکه‌ی دیجیتال را خریده باشد می‌تواند به جهش قیمت آن منجر شود. در این مطلب به برخی افراد معروف می‌پردازیم که به معامله‌ بیت کوین و سایر رمزارزها پرداخته‌اند و احتمالا بر افزایش یا کاهش قیمت آن‌ها اثر گذاشته‌اند.

ایلان ماسک، عاشق رمزارز یا نوسان‌گیر؟

ایلان-ماسک

از معروف‌ترین افرادی که با خرید و فروش رمزارز و توییت‌هایش در مورد آن بر بازار تأثیر ملموس گذاشت ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا است. او که در شبکه‌های اجتماعی (و خصوصا توییتر) بیش از 55 میلیون فالور دارد، نشان داده است که با هر توییت می‌تواند بازار رمزارزها را تکان دهد. یکی از اولین بارهایی که او بر بازار بیت کوین تأثیر گذاشت حدود هشت ماه پیش در فوریه‌ی امسال بود که اعلام کرد شرکت تسلا 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریده است و اجازه خواهد داد که خریدارانِ خودروهای تسلا، قیمت آن را با بیت کوین بپردازند. این خبر موجب جهش قابل توجه قیمت بیت کوین شد.

پس از آن، توییت‌های ماسک در مواقع مختلف آثار مثبت و منفی بر بازار رمزارزها گذاشت. چندی بعد او با ابراز نگرانی نسبت به آثار منفی محیط زیستی بیت کوین منجر به ریزش قیمت آن شد. برخی معتقدند که توییت‌های متعدد و ضد و نقیض ایلان ماسک، از اثر توییت‌های او بر بازار رمزارزها کاسته است. اما او پس از سقوط بزرگ که قیمت بیت کوین را از بیش از 60 هزار دلار به حدود 30 هزار دلار رساند، با توییت کردن شکلک‌هایی در مورد بیت کوین به بازگشت قیمت بیت کوین به کانال 40 هزار دلار کمک کرد. این رفتارهای ایلان ماسک موجب شده است که برخی او را متهم سازند که با سوءاستفاده از تعداد قابل توجه فالورهایش بر بازار رمزارزها اثر می‌گذارد و به اصطلاح نوسان‌گیری می‌کند.

سنوپ داگ، رپری با ذهن اقتصادی

سنوپ-داک

سنوپ داگ یکی از معروف‌ترین رپرهای آمریکا است. او در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که آلبوم جدیدش را به بیت‌کوین هم می‌فروشد. قیمت هر آلبوم هم حدود ۰.۳ بیت کوین تعیین شد. اگر قیمت بیت کوین را امروز حدود ۵۵ هزار دلار حساب کنیم، به قیمت امروز، سنوپ داگ بابت هر آلبوم که به بیت کوین فروخت نزدیک ۴۵۰ میلیون تومان پول گرفت. البته مشخص نیست که چند نفر از خریداران آلبوم‌های او پولش را به بیت کوین دادند اما دو مسئله روشن است، یکی این که این رپر در آن سال‌ها هوش تجاری یا مشاور خوبی داشته است و دوم این که کسانی که آلبوم او را به بیت کوین خریدند احتمالا اکنون از این که بابت یک آلبوم رپ آنقدر پول دادند، خیلی خوشحال نیستند.

جک دورسی و خرید هفتگی بیت کوین

جک دورسی، مدیر عامل شبکه‌ی اجتماعی عظیم توییتر از سال ۲۰۱۷ عاشق بیت کوین شد. او در سال ۲۰۱۸، به رغم این که قیمت بیت کوین سقوط کرده بود، گفت که این رمزارز آینده‌ی ارزهای جهان است. به گفته‌ی خودش او هر هفته هزاران دلار صرف خرید بیت کوین می‌کرده است. دورسی یک شرکت پرداخت به نام سکویر هم دارد. این شرکت، پارسال یعنی در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۷۰۰ بیت کوین خرید. ارزش این تعداد بیت کوین امروز بیش از ۲۵۰ میلیون دلار است.

مارک کوبان و رابطه‌ی عشق و نفرت با بیت کوین

مارک کوبان سرمایه‌گذار و کارآفرین آمریکایی که امروز بیش از چهار میلیارد دلار ثروت دارد، گویا رابطه‌ای پر فراز و نشیب با بیت کوین داشته است. او در مقطعی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرد که حداقل ۱۰ درصد از پول خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند اما بعدا گفت که ترجیح می‌دهد موز داشته باشد تا بیت کوین. در آوریل ۲۰۲۰ یعنی حدود ۱۸ ماه پیش، کوبان اعلام کرد که حدود ۱۳۰ میلیون دلار بیت کوین دارد که این رقم امروز بیش از ۶۳۰ میلیون دلار می‌ارزد.

بازیگر عاقلی که به فالورهایش گوش نکرد

میسی-ویلیامز

میسی ویلیامز، بازیگر سریال معروف بازی تاج و تخت، حدود یک سال پیش از فالورهایش پرسید که آیا سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین را به او توصیه می‌کنند یا نه. توییت او نظر بیش از ۹۰۰ هزار نفر را جلب کرد و بیش از نیمی از کسانی که به او پاسخ دادند، به او توصیه کردند که این کار را انجام ندهد. در نهایت او از علاقه‌مندانش تشکر کرد و گفت که به هر حال مقداری بیت کوین خریده است. به نظر می‌آید که او تصمیم عاقلانه‌ای گرفت چون از آن زمان قیمت بیت کوین بیش از چهار برابر شده است.

فهرست افراد معروف که بیت کوین خریدند یا از طریقی مقداری از آن را به دست آوردند، طولانی است. برخی از آنان عبارتند از: بیل گیتس، سرمایه‌گذار معروف و خالق ویندوز، سِرِنا ویلیامز، بازیگر تنیس، مایک تایسون، بوکسور آمریکایی، پاریس هیلتون، شخصیت تلویزیونی و بسیاری دیگر. در مورد بسیاری از این افراد دقیقا مشخص نیست که چه مقدار رمزارز را به چه قیمتی به دست آوردند اما تقریبا شکی وجود ندارد که کم یا زیاد سود کردند. شما  نیز چنانچه به خرید انواع رمز ارزها مثل بیت کوین، دوج کوین یا خرید اتریوم دارید اینجا کلیک کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها