|
کدخبر: 208958

از بازار فلزات گرانبها چه خبر؟ / طلا عقب نشینی کرد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده بار دیگر در یک روند اصلاحی عقب نشینی کرد و به کانال ۱۷۶۰ دلاری بازگشت.

بازار فلزات گرانبها پس از دستیابی به بالاترین سطح چهار هفته گذشته خود در معاملات روزهای گذشته، روز جمعه و در آخرین روز معاملاتی هفته عقب نشینی کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۲۸.۷۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۶۷.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۰ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۳۰ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام عمدتا روند افزایشی داشتند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی با توجه به انتشار گزارش سود قوی بانک‌ها و بیمه‌گذاران روند افزایشی روز پنجشنبه را ادامه دادند.

همچنین انتشار آمار خرده فروشی ماه سپتامبر بیانگر آن است که خرده فروشی در ایالات متحده افزایش قابل توجهی داشته است. معامله‌گران و سرمایه‌ گذاران به دنبال تحولات ایجاد شده در کالای خام / زنجیره تامین هستند. در حالی که زمستان در نیمکره شمالی به زودی آغاز می‌شود، برخی کشورها همچنان نگران تامین منابع انرژی خود هستند. بر همین اساس دولت ایالات متحده شیفت‌های کاری ۲۴ ساعته در بنادر اصلی ساحل غربی اجرا کرده است. در شرایطی که قیمت مواد اولیه به سرعت در حال افزایش است، قیمت مس در بورس لندن در طول هفته معاملاتی گذشته بیش از ۷ درصد افزایش یافت. همه این موارد را باید با فشار تورمی کنونی در نظر گرفت که احتمالا در آینده مشکل ساز خواهد شد. چنین سناریویی می‌تواند روند صعودی طولانی‌تری برای فلزات گرانبها رقم بزند.

در اخبار دیگری از ایالات متحده به نظر می‌رسد موافقت‌های لازم از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با اولین صندوق معاملاتی آتی بیت‌کوین در آمریکا صورت گرفته است. همین مساله منجر به صعود مجدد قیمت بیت‌کوین و حتی عبور این رمزارز از مرز ۶۰ هزار دلاری شد.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام نیمکس با ادامه روند افزایشی به حدود ۸۲ دلار در هر بشکه رسید. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده در محدوده ۱.۵۴۷ درصدی معامله می‌شود.

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی اندکی برخوردارند چرا که قیمت‌ها در نمودارهای روزانه روند رو به رشدی طی می‌کنند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۸۳۶.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۴۹.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۷.۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۸۰۱.۹۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۷۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۷.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال در نمودارهای روزانه به نوعی شکل‌گیری روند صعودی را می‌توان مشاهده کرد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۲ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۶۴۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۲۲.۹۲۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر