|
کدخبر: 208272

چند درصد از استخراج کنندگان بیت ‌کوین قانونی کار می کنند؟

طبق گزارش دیوان محاسبات تنها ۱۰ درصد از برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین در کشور توسط موسسه‌های مجاز مصرف می‌شود.

دیوان محاسبات کل کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ نوشته است: سهم ایران از ظرفیت استخراج رمزارزها و به طور خاص ارز دیجیتال بیت‌کوین حدود ۱۰ درصد ظرفیت استخراج بیت‌کوین در دنیا است.

با این حساب برای استخراج این مقدار بیت‌کوین چیزی حدود ۲۰۰۰ هزار مگاوات برق مصرف می‌شود. یعنی معادل ۳ درصد ظرفیت عملی تولید برق کشور.

در گزارش دیوان محاسبات آمده است که حدود ۵۰ مرکز استخراج رمزارز با برق مصرفی ۲۰۹ مگاوات به صورت مجاز فعالیت می‌کنند. حدود ۵۱۰۰ مرکز غیرمجاز با ظرفیت برق مصرفی ۶۰۰ مگاوات کشف و جمع‌آوری شدند.

اما جالب اینجاست که برق مصرفی استخراج‌کنندگان مجاز چیزی حدود ۱۰ درصد ظرفیت برق مصرف شده برای استخراج بیت‌کوین بود و ۹۰ درصد برق اختصاص یافته برای استخراج توسط استخراج‌کنندگان غیرمجاز مصرف شده است.

درست است که در سال ۹۹ حدود ۵۱۰۰ مرکز استخراج غیرمجاز شناسایی و عاملان ان‌ها دستگیر شدند اما هنوز حدود ۶۰ درصد برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین را استخراج‌کنندگان غیرمجاز مصرف می‌کنند و طبق گزارش دیوان محاسبات ایران حدود ۱۱۸۴ مگاوات برق به صورت غیرمجاز برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود.

درآمد استخراج رمزارزها

چندی پیش هم رویترز در گزارشی اعلام کرده بود ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا از بیت‌کوین کمک می‌گیرد. اما درآمد ایران از محل چقدر استخراج بیت‌کوین چقدر است؟

خبرگزاری «رویترز» به نقل از شرکتی به نام Elliptic گزارش داد که ایران می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل استخراج بیت‌کوین درآمد داشته باشد. رقمی معادل درآمد نفتی ایران در سال ۹۹.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر