|
کدخبر: 200387

قیمت دلار فردا به کدام سو می رود؟

درحالیکه طی چند روز گذشته احتمال صدور قطعنامه علیه ایران منجر به افزایش قیمت دلار تا یک قدمی ۲۸هزار تومان شده بود، بعد از سفر گروسی به ایران و صدور بیانیه مشترک بین ایران و آژانس منجر به عقب‌نشینی دلار تا ۲۶۹۰۰تومان در بازار امروز شد.

با سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظارات تورمی فروکش کرد و حالا صدور بیانیه مشترک بین ایران و آژانس باعث شد قیمت دلار در ساعاتی از معاملات امروز به ۲۶۹۰۰تومان کاهش یابد؛ این درحالیست که هفته گذشته انتشار خبر هشدار طرفین برجامی به طولانی شدن روند مذاکرات و احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی در جلسه شورای حکام منجر به بالا رفتن انتظارات تورمی معامله‌گران و افزایش حجم خرید‌ها شده بود و بر همین اساس دلار از ۲۶۹۵۰ به ۲۷۹۵۰تومان صعود کرده بود.

از ابتدای هفته هم جو افزایشی در بازار ارز حکمفرما بود و دلار در محدوده ۲۷۷۰۰ تا ۲۷۹۰۰تومان در نوسان بود اما خبر سفر مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تنش بازار کم کرد و دلار وارد مدار نزولی شد؛ بر همین اساس در معاملات صبح روز یکشنبه دلار تا سطح ۲۷۴۰۰تومان پایین آمد تا اینکه اعلام شد نشست گروسی و اسلامی با صدور بیانیه‌‌ای مشترک پایان یافت.

بعد از جلسه اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد که مذاکرات سازنده‌ای را انجام دادیم و تفاهم کردیم در اجلاس آینده شرکت و در حاشیه اجلاس، مذاکرات خود را ادامه دهیم؛ همچنین گروسی در واکنش به این جلسه اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع ارتباط بزرگی با ایران داشته که این موضوع در سفر به تهران حل شد بنابراین نیازی به صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران نیست.

با این اتفاق روند نزولی دلار سرعت گرفت و دلار تا ساعات پایانی معاملات دیروز در بازار غیر رسمی به ۲۷۱۰۰تومان رسید و با تداوم این روند، دلار در معاملات صبح امروز مجددا سطح ۲۶۹۰۰تومان را لمس کرد؛ با پایین آمدن انتظارات تورمی و کم شدن نگرانی‌ها نسبت به تصمیمات شورای حکام درباره ایران باعث شد خریداران دوباره بازار را ترک کنند و فروشندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر وارد میدان شوند.

اما از میانه روز با مقاومت نوسان‌گیران در برابر تداوم روند نزولی و افزایش حجم خرید‌ها، دلار تا ۲۷۲۸۰تومان بالا رفت و برای سومین بار در طول دو هفته گذشته موفق به تثبیت در کانال ۲۶هزار تومان نشد؛ برخی فعالان بازار بر این باورند که تاثیر خبر توافق ایران و آژانس در حدی بود که صرفا مانع صعود دلار به محدوده ۲۸هزار تومان شود و تا زمانی که خبر مثبتی درمورد برجام نرسد، معامله‌گران مانع تداوم روند نزولی بازار خواهند شد. عده‌ای هم پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا تا برگزاری جلسه شورای حکام، دلار متاثر از روند معاملات بین ۲۷هزار تا ۲۷۵۰۰تومان نوسان خواهد داشت و نتیجه این نشست مسیر بعدی بازار ارز را مشخص خواهد کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها