|
کدخبر: 186491

بازار ارز چشم انتظار سیگنال های برجامی!

دلار آمریکا که دو هفته‌ای است تحت تاثیر تعطیلی‌های کرونایی روند کاهشی پیش گرفته، با سیگنال دریافتی پایان هفته جاری با شدت بیشتری رو به کاهش رفت. حالا هم برخی کارشناسان دو هفته نسبتا آرام و به قول خودشان «برزخی» را برای بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند.

انتهای هفته جاری بازار ارز سیگنال برجامی تازه‌ای دریافت کرده و همین هم موجب شده تا قیمت دلار با سرعت بیشتری در مسیر نزولی حرکت کند.

روز سه‌شنبه بازار، خبر احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت و بخشی از فروشندگان به بازار وارد شدند. روز چهارشنبه نیز معافیت‌های تحریمی تازه آمریکا موجب شد که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تغییرات معنادارتری را تجربه کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به کره‌جنوبی و ژاپن ۹۰ روز فرصت داده تا به‌طور قانونی و فارغ از شرایط تحریمی، بازپرداخت خود را با ایران نهایی کنند. این منابع در صورت وصول باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد؛ زیرا پیش‌تر دولت منابع ریالی دلارهای مسدودی را دریافت کرده بود.

بانک‌مرکزی هم با جمع‌آوری منابع ریالی از طریق تخصیص ارز به واردکنندگان، می‌تواند شرایط کاهش پایه پولی را فراهم آورد و قدری در تورم اثرگذار باشد.

هرچند این که کمی پیش کره جنوبی حتی در ازای آزادسازی کشتی‌اش هم حاضر نشد در مقابل پول‌های بلوکه ایران کالای اساسی به ما بدهد و این قدری فعالان را به کره بد بین کرده بود، ماه گذشته بانک‌ مرکزی موفق شد با استفاده از اموال مسدود در کره‌جنوبی حق عضویت ایران ۱۶ میلیون دلاری  در سازمان ملل متحد را پرداخت کند.

این خبر در آن زمان نوید می‌داد که با تلاش‌های انجام‌شده برای آزادسازی این منابع بانک‌مرکزی دسترسی اولیه‌ای به اموال مسدود ایران در کره‌جنوبی پیدا کرده است. در کنار این، از اظهارات نخست وزیر کره جنوبی هم بر می‌آید که سئول سعی دارد در دوره جدید مذاکرات برجامی، روابط خود را با تهران گسترش دهد.

درباره ژاپن نیز یک رسانه ژاپنی اعلام کرده است وزیرخارجه این کشور که قرار است به زودی به ایران سفر کند، قصد دارد در جریان این سفر با دولت جدید ایران روابط ایجاد کند.

در مجموع این شرایط برخی را به آینده گشایش‌ها حداقل در ارتباط با این دو کشور خوشبین‌تر کرده. اما آیا واقعا این معافیت از سوی آمریکا آغاز فرایند بهبود وضعیت تجاری کشور است؟ فعالان بازار ارز چقدر به این اتفاق خوشبین هستند؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا و ارز، اعتقاد دارد که این موضوع ارتباطی با مذاکرات وین نداشته و نویدی در این راستا نمی‌دهد ولی چون بازار خیلی به مساله تحریم‌ها حساس است بلافاصله به آن واکنش نشان داده است.

او می‌گوید: در حال حاضر بازار نیمه تعطیل است و همه چشم به مذاکرات وین دوخته‌اند. بنابراین این که از اینجا به بعد چه اتفاقی رخ دهد فقط ناشی از مسیر مذاکرات وین است.

همچنین به گفته او در روزهای گذشته، معاملات بازارهای هرات و سلیمانیه هم کمتر شده و این در بازار ما اثرگذار بوده و نرخ‌های را کمی کاهشی کرده. اشرفی توضیح می‌دهد: در هرات بازار تحت تاثیر حضور طالبان است و حجم معاملات کم شده. درباره سلیمانیه هم همیشه قیمت‌های بازار سلیمانیه از ایران بالاتر است ولی اکنون فاصله چندانی بین این دو نرخ نیست، تا مهرماه هم بعید است این فاصله چشمگیر شود چون همچنان حجم معاملات زیاد نیست و در نیمه دوم سال این بازار فعال‌تر می‌شود.

آنطور که این کارشناس و فعال بازار خبر می‌دهد اکنون در داخل کشور با توجه به تغییر دولت در ۱۲ مرداد ماه، همه منتظر معرفی تیم اقتصادی دولت جدید هستند تا بررسی کنند که این افراد چه برنامه‌ها و خطر فکری دارند و بازار روی این مساله بسیار حساس است.

ضمنا از نگاه او با توجه به تلاش برای رفع تحریم‌ ها جریان fatf هم بسیار اثرگذار است البته این موضوع نه در حال حاضر که بیشتر در مرداد ماه و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در بازار ارز نمایان می‌شود.

بنابراین اشرفی اظهار می‌کند که احتمالا دو هفته آینده را در عالم برزخی بازار باشیم تا دولت تغییر کند. به باور او چون تعطیلی‌ها همچنان ادامه دارد و حجم معاملات کاهش یافته احتمالا جلوی نوسانات شدید افزایشی در بازار گرفته شود. با این حال بر این هم تاکید دارد که تعیین‌کننده‌ترین عامل در هفته‌های برزخی بازار ارز پالس‌های مذاکرات وین است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها