|
کدخبر: 186487

بررسی بازدهی بازارها / حباب سکه منفی شد + نمودار

دلار آمریکا برخلاف افت دیروز امروز رشد کرده و سکه صعودی شد. علت اصلی رشد قیمت‌ها اخبار مربوط به توافق احیای برجام و احتمال پیگیری مذاکرات در دولت جدید عنوان می‌شود.

دلار آمریکا در روز سه‌شنبه مرز ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد و انتظارات کاهشی در بازار دلار قدری تقویت شد. تغییرات قیمتی دلار در روز گذشته نیز کاهشی بود و دلار معاملات روز گذشته را با قیمت ۲۴ هزار و ۵۲۰ تومان به پایان رساند. (افت قیمت دلار عمدتا تحت تاثیر اخبار مذاکرات اتفاق افتاد)

تحلیل‌گران معتقد بودند اگر دلار مرز ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را از دست ندهد، ممکن است انتظارات افزایشی در بازار دلار دوباره قدری تقویت شود. قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان بود. دلار روز گذشته مرز حساس ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را از دست نداد و امروز دوباره به سمت مرز ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان حرکت کرد. قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز روی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت، در نتیجه دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان باقی ماند.

برخی از اخبار در بین فعالان بازار ارز رد و بدل می‌شد و ممکن است بر روند قیمتی دلار تاثیر گذاشته باشد. رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا می‌گوید توافق با ایران به زودی حاصل نخواهد شد. همچنین رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گفته است مذاکرات با ایران قبل از اواسط ماه آگوست (۱۵ آگوست مصادف با ۲۴ مرداد است) از سر گرفته نمی‌شود. خبر دیگری که در بین فعالان بازار رد و بدل می‌شود حاکی از آن است که واشنگتن بعد از انتقال ریاست جمهوری آماده بازگشت به مذاکرات است.

طلای جهانی که در روزهای اخیر حول مرز ۱۸۰۰ دلار نوسان می‌کرد، روز گذشته جایگاه خود را بالای این مرز تثبیت کرد. فلز گرانبها معاملات روز گذشته را بالای مرز ۱۸۲۰ دلار به پایان رساند. تغییرات قیمت طلا در اولین ساعات معاملات امروز نیز صعودی بود و قیمت فلز زرد رنگ پیش از ظهر امروز به مرز ۱۸۳۵ دلار نزدیک شد.

رشد قیمت طلا انتظارات افزایشی در بازار سکه را قدری تقویت کرد. از طرف دیگر دلار به روند کاهشی خود ادامه نداد و بخشی از افت روز گذشته را جبران کرد. در نتیجه قیمت سکه افزایش یافت. قیمت سکه عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. سکه معاملات امروز را با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان آغاز کرد. در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت ایران (قیمت طلای جهانی در این ساعت ۱۸۳۲ و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۲۰ تومان و قیمت سکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود) ارزش ذاتی سکه ۱۰ میلیون و ۶۶۳ هزار و اندازه حباب آن منفی می‌شد. البته جهت حرکت قیمت دلار مشخص نبود. به هر حال در ادامه معاملات دلار روی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت و سکه روی قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت اخبار توافق احیای برجام قیمت دلار و سکه را صعودی کرد. طلا بالای مرز ۱۸۲۰ دلار ایستاد و حباب قیمتی سکه منفی شد.

بازدهی-بازار-1

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها