|
کدخبر: 165033

گسترش نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بانکی بررسی کرد:

نکاتی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی / بورس از تومان استقبال می‌کند؟

مقامات مسئول در بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که تمام ایرادات شورای نگهبان برای عملیاتی کردن حذف ۴ صفر از پول ملی برطرف شده و کار از نظر بانک مرکزی تمام شده است.

بانک و بیمه نکاتی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی / بورس از تومان استقبال می‌کند؟

پیرو نظر مساعد شورای نگهبان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس داشته و علاوه بر بررسی تکمیلی، قالیباف وعده داده که این با اولویت دهی مجدد لایحه را به صحن می‌برد. هر چند از این جلسه اطلاعاتی زیادی نیست، اما آنچه مشخص است این است که بدین ترتیب این لایحه به خانه آخر رسیده و با تصویب در صحن اجرایی خواهد شد. اما آیا شرایط اقتصادی کشور برای اجرای چنین تصمیم بزرگی آماده است؟

کارشناس بانکی در گفت‌وگو با گسترش نیوز شرایط فعلی را برای اجرای لایحه حذف ۴ صفر و تغییر پولی ملی از ریال به دلار مناسبی نداشت.

میثم درخشنده توضیح داد: با توجه به شرایط بی‌ثبات فعلی فکر می‌کنم آمادگی برای اجرای کردن این لایحه در کشور وجود ندارد. معمولا این گونه تصمیمات در شرایط ثبات باید اتخاذ و اجرایی شوند و درحال‌حاضر کشور هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی دچار ابهامات فراوانی است و همین دو عامل بر اجرای این سیاست پولی-بانکی تاثیر خواهد گذاشت.

میثم درخشنده

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که به نظرش واکنش‌های مهم اقتصاد به حذف ۴ صفر و تغییر پول ملی از ریال به تومان چیست، گفت: نخستین واکنش قاعدتا افزایش تورم است. ممکن است این افزایش خیلی چشمگیر نباشد. اما با رُند شدن قیمت‌ها به سمت بالا، اثر روانی خود را خواهد گذاشت.

انتظارات دولت از حذف ۴ صفر

درخشنده در تحلیل علت این که چرا دولت در ماه‌های پایانی اقدام به اجرای کردن این لایحه گرفته است، گفت: قطعا دولت این اقدام را مثبت می‌داند و همانطور که بارها عنوان شده دولت انتظار دارد که اجرای لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی، اثر روانی مثبتی در مردم بگذارد. وقتی این تفکر در دولت هست و انتظار تاثیر مثبت بر افکار مردم را دارد، منطقی است که این گونه اقدامات مثبت و مهم به تصورات خود را در روزهای پایانی کار و برای جلب نظر افکار عمومی انجام دهد.

 نیاز به اصلاحات کلان اقتصادی

این کارشناس بانکی عنوان کرد که اگر دولت به دنبال تغییر و بازگرداندن رونق در اقتصاد کشور است، با سیاست حذف ۴ صفر از پول ملی، به آن دست پیدا نمی‌کند و باید دست به تغییرات در سطح کلان اقتصادی بزند تا شاخصه‌های مهم اقتصادی کشور بهبود پیدا کنند.

درخشنده همچنین در مورد آثار این تصمیم در صنعت بانکداری پرداخت و گفت: معتقدم که این تصمیم، تاثیر بنیادی و جدی روی صنعت بانکداری ندارد. ممکن است در ماه‌های اول با تغییر پول ملی به تومان، سردرگمی‌های در سیستم بانکی به وجود بیاید. در عین حال می‌توان انتظار داشت که به واسطه تغییر پول ملی سرانه مصرف اسکانس در صنعت بانکی کاهش یابد.

این کارشناس حوزه بانکی بر این باور است که تغییر پول ملی با توجه به تورم زا بودن می‌تواند با واکنش‌های همراه باشد، به گونه‌ای که انتظار می‌رود، در کوتاه مدت با جهش اندک قیمت‌ها در بازار ارز و قیمت دلار یا عدم کاهش نرخ ارز بیانجامد.

استقبال بورس از تومان

درخشنده تاکید کرد: بیشترین اثر این تصمیم بر روی تورم است و فکر می‌کنم بازار سرمایه به دلیل قیمت پایین برخی از سهام ها، از اجرای این طرح استقبال کند و در حقیقت آثار روانی اجرای آن مخصوصا بر سهام‌های زیر ١٠٠ تومان می‌تواند منجر به رشد بازار سرمایه شود.

این کارشناس بانکی در توضیح این که اجرای این قانون در کشور‌های دیگر به چه قصد و نیتی انجام شده بود، گفت: در ۳ تا ۴ سال گذشته، ابر تورم‌ها و تورم‌های بالای ۱۰۰درصد، برخی شرکت‌ها را مجبور کرد تا به سراغ حذف صفر از پول‌های شان، صرفا آثار روانی داشته است.

درخشنده تاکید کرد: کاملا مشخص است که تقویت ارزش پول ملی وابسته به فروش نفت، گشایش‌های سیاسی و اقتصادی به همراه اجرای اصلاحات جدی در حوزه اقتصادی کشور است.

 در این بین یکی از مقامات بانکی کشور هم عنوان کرده که هزینه انهدام پول در این حوزه وجود ندارد و فقط در سیستم‌های حسابداری باید موضوع مورد اصلاح قرار گیرد که ممکن است مسئله ساز شود؛ اما پیش‌بینی نظام بانکی آن است که عملیاتی شدن کامل این کار، یکسال زمان ببرد تا بتوان سیستم‌ها را اصلاح کرد و با واحد پولی جدید تطبیق داد.

روند تغییر پول ملی از ریال به تومان در طول ریاست سه رئیس بانک مرکزی، محمود بهمنی، ولی الله سیف و عبدالناصر همتی در جریان بوده است.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر