|
کدخبر: 164383

قیمت دلار و یورو کاهش یافت

قیمت دلار و یورو در بازار عمده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۰ فروردین کاهشی شد.

بانک و بیمه قیمت دلار و یورو کاهش یافت

متوسط قیمت دلار و قیمت یورو در بازار متشکل در پایان هفته جاری یک کانال پایین‌تر از هفته قبل بسته شد.

در پایان هفته کاری منتهی به ۱۳ فروردین قیمت دلار در بازار متشکل ۲۵ هزار تومان بود، قیمت یورو نیز در کانال ۲۹ هزار تومان قرار داشت. اما در این هفته قیمت دلار و یورو یک کانال پایین‌تر آمد. آخرین نرخ اعلام‌شده برای دلار ۲۴ هزار و ۱۴۸ تومان بود و آخرین نرخ اعلام‌شده برای یورو ۲۸ هزار و ۳۱۶ تومان بود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش قیمت ارز در بازار رسمی به افزایش عمق بازار باز می‌گردد. در این هفته معاملات دلاری حدود ۱۰۰ درصد تقویت شده است. معاملات یورو نیز نزدیک به ۵۰ درصد بالا رفت. افزایش حجم معاملات نشان می‌دهد حجم عرضه متناسب با تقاضا بالا رفته و توانسته در بازار عمده فروشی اسکناس‌های ارز خاصیت ضدنوسانی داشته باشد. مدیران بانک مرکزی بر این اعتقاد هستند وقتی در بازار متشکل ارز عمق معاملات افزایش یابد قیمت در بازار را نیز می‌تواند مدیریت کند. زیرا خریداران اصلی در این بازار صرافان رسمی هستند.

مبادلات_ارزی_متشکل

بر اساس دستورالعمل بازار متشکل، کارگزار می‌تواند ارز خریداری شده از بازار متشکل ارز ایران را حداکثر یک (۱) درصد بالاتر از قیمت پایانی که پس از آغاز مرحله معاملات پیوسته در بازه‌های زمانی ۱۵ دقیقه‌ای در سامانه معاملات منتشر می‌شود، در بازار خرده فروشی عرضه کند. ارز خریداری شده از این بازار ظرف سه روز کاری نیز باید به فروش برسد. با توجه به سقف سود و مهلت تقویمی در نظر گرفته شده برای صرافان و ممنوعیت داد و ستد بین هم ارزهای خریداری شده از نگاه کارشناسان بانک مرکزی به دست خریدار واقعی می‌رسد. از دید کارشناسان بانک مرکزی بنابراین وقتی این بازار عمق پیدا کند می‌توانند نوسان قیمت گیر قیمت دلار و قیمت یورو در بازار آزاد ارز باشد.

در بازار متشکل حجم معاملات نیز علاوه بر نرخ میانگین اعلام می‌شود، که در هفته سوم فروردین در مقایسه با هفته ماقبل افزایشی بوده است. اما در کنار آمارهای رسمی اگر این حجم باقیمت میانگین برای روزها مختلف هم سنگ شد درنهایت می‌تواند به یک نرخ متوسط وزنی برای دلار و یورو دست‌یافت.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها