|
کدخبر: 159497

آخرین تغییرات قیمت در بازار سکه (۲۰ اسفند)

‌نوسانات انس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی سبب شده تا در چند روز اخیر شاهد تغییر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا باشیم.

بانک و بیمه آخرین تغییرات قیمت در بازار سکه (۲۰ اسفند)

در اوایل هفته جاری سکه به زیر مرز ۱۰.۵ میلیون تومان بازگشت و موجب انتظار ریزش بیشتر نرخ ها در میان خریداران شد.

نوسانات قیمت ها سبب شده تا عده‌ای برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، نسبت به فروش سکه‌هایی که با قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود در ماه‌های قبل خریداری کرده بودند، اقدام کنند. به طوری که در میان خریداران این مساله نمود پیدا کرد که سرمایه‌گذاری بر روی طلا منطقی به نظر نمی رسد و باید سرمایه خود را به بازار دیگر منتقل کنند.

البته امروز ورق نرخ‌ها در بازار فلزات گرانبها برگشت و سبب شد تا تحت تاثیر نوسانات نرخ انس جهانی و همچنین افزایش قیمت ارز از نیمه امروز، سکه از ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فراتر رود و حباب آن بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برسد.

در این میان اما اتفاق جالب توجهی در بازار رخ داده و آن خرید سکه از مردم با فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ فروش آن است.

بررسی های میدانی خبرآنلاین نشان می دهد در بازار فلزات گرانبها، هر سکه امامی به نرخ ۱۰ میلیون ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و در مقابل برخی واحدهای صنفی نسبت به خرید سکه با نرخ ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان از مردم اقدام می کنند که این مساله را باید به مصداق سینگال نفروختن سکه در شرایط فعلی تعبیر کرد.

فاصله غیرمنطقی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی نرخ خرید و فروش سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر در این باره گفت: معمولا برای خرید سکه از مردم فاصله قیمتی بین ۷۰ تا نهایت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان نسبت به نرخ فروش مسکوکات در نظر گرفته می شود و اینکه واحدهای صنفی سکه را ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت اصلی خریداری کنند اصلا منطقی نیست.

ابراهیم محمدولی بیان کرد: حتی چنین اختلاف قیمتی در زمانی که نوسانات شدید نرخ‌ها در بازار سکه حاکم بود نیز مشاهده نشده بود در حالی که اکنون در بازار شاهد آرامش نسبی هستیم و نوسان نرخ ها آزاردهنده نیست.

وی افزود: البته باید توجه داشت قیمت سکه ‌های امامی ضرب شده قبل از سال ۱۳۸۶ در بازار بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کمتر از سکه های ضرب شده بعد از این سال است و اگر قیمت سکه امامی ضرب شده قبل از سال ۱۳۸۶ را بین ۱۰ میلیون ۲۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار در نظر بگیریم باید با فاصله قیمتی ۸۰ حداکثر ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کمتر از این نرخ از مردم خریداری شود.

وی گفت: اگر شهروندان با خرید سکه با فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ‌های رسمی بازار مواجه شدند، موارد را اطلاع دهند تا اتحادیه موضوع را بررسی کند.

وی افزود: در چند روز اخیر شاهد ایجاد نوسان معمول قیمت ها در بازار سکه و طلا بودیم و باید گفت این نوسانات آزاردهنده و چشمگیر نبود.

وی بیان کرد: خوشبختانه اکنون میزان تقاضا نیز نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل بهتر شده و امیدواریم تقاضا در این بازار بهبود یابد تا شاهد رونق این صنعت و میزان تولید در این بخش باشیم.

وی توضیح داد: علت اصلی نوسانات بازار سکه و طلا را باید به دلیل نوسانات نرخ انس جهانی دانست و در کنار آن نباید از تغییرات قیمت ارز در بازار داخلی غافل شد.

وی تاکید کرد: این موارد بر روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی اثرگذار شده و نوسانات معمول و معقول را به وجود آورده است.

این فعال بازار طلا و جواهر گفت: فاصله بین قیمت سکه و طلا یا همان حباب قیمتی اواخر هفته گذشته و همچنین هفته جاری به ۳۷۰ هزار تومان رسید و امروز حباب سکه حداقل به ۵۵۰ هزار تومان رسید که به دلیل افزایش تقاضا برای خرید بوده است.

وی تاکید کرد: هنگامی که تقاضا افزایش می یابد و در مقابل عرضه قادر به تامین نیاز بازار نباشد؛ فاصله قیمتی ایجاد می شود و حباب سکه بالا می رود.

وی افزود: در زمینه مصنوعات طلا ، در هیچ مقطعی تقاضا به اندازه سکه بر قیمت ها اثرگذار نبوده است؛ برای نمونه در اثر افزایش تقاضا ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد بر نرخ سکه افزوده شود اما افزایش تقاضا در بازار طلا موجب افزایش ۵ درصد نرخ مصنوعات طلا می شود.

وی درباره وضعیت تقاضا در بازار سکه و طلا در روزهای پایانی سال ۹۹ توضیح داد: تقاضا برای سکه و طلا نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و در مقابل اکنون میزان تقاضا برای فلزات گرانبها نسبت به ماه‌های گذشته ، افزایش یافته زیرا در ماه پایانی و روزهای آخر سال قرار داریم و نیاز عمومی برای خرید سکه افزایش یافته است.

وی بیان کرد: امیدوارم در هفته پایانی سال بتوانیم تناسب عرضه و تقاضا را در این بازار تنظیم کنیم تا شاهد فاصله قیمتی فراوان نباشیم.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر