|
کدخبر: 144622

بررسی آمار هفته سی‌ و یکم حراج اوراق بدهی + جدول

در هفته سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی حجم کل فروش اوراق از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان گذر کرد، با این حال روند رکورد زنی‌های نرخ سود این بازار متوقف شد.

بانک و بیمه بررسی آمار هفته سی‌ و یکم حراج اوراق بدهی + جدول

در سی و یکمین هفته برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی مجموع اوراق خریداری شده از دولت از مرز ۹۰ هزار میلیارد تومان گذشت. با این حال روند افزایشی نرخ سود اوراق بدهی متوقف شده و به ۲۱.۰۸ درصد رسیده و این عمل سبب شد تا حجم فروش اوراق در هفته جاری به ۳۳ درصد هفته گذشته برسد.

حجم اوراق بدهی در هفته سی و یکم

 دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود مجبور به فروش اوراق بدهی دولتی در بازار بانکی و بورس است. در هفته سی و یکم از این بازار حجم اوراق فرخته شده دولت هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بوده که کمتر از نصف ارزش معاملات در هفته گذشته این بازار بوده است.

از آنجا که در هفته سی ام اوراق بدهی ۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان از اوراق بدهی دولت در این بازار به فروش رسیده بود مبلغ کنونی ۳۳.۵۳ درصد هفته قبل به حساب می آید.

نرخ سود وام مسکن

نکته مهم دیگر در این هفته آن بود که نرخ سود اوراق بدهی دولتی اکنون به ۲۱.۰۸ درصد رسیده که کمترین رقم در ۶ هفته قبلی به حساب می آید.

کاهش نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی می تواند دلیلی بر این کاهش فروش در هفته جاری نسبت به هفته قبل باشد.

باقیمانده کسری دولت تا پایان سال

تا کنون کل دریافتی دولت در مجموع سی و یک هفته در این بازار ۹۰ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان بوده است.

از آنجا که دولت قرار است ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از کسری خود تا پایان سال را از این طریق تامین کند،باید هنوز ۳۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان دیگر اوراق را در این بازار به فروش برساند. با توجه به آنکه تنها ۱۱ هفته دیگر تا پایان سال ۹۹ باقی است، به طور متوسط دولت باید هر هفته ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان اوراق دیگر در این بازار به فروش برساند، تا بتواند به هدف خود در این بازار دست پیدا کند.

اوراق+بدهی+جدول

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر